Renaults historie

Renault er en af verdens største og ældste bilproducenter. I dag kan du købe Renault-biler overalt i verden – uanset om du er på udkig efter en almindelig benzin/diesel-bil eller de nye elbiler.

Renault er historien om det perfekte samspil mellem tradition og en klar fremtidsvision. 

Beretningen om Renault starter i Paris i 1898 med et teknologiskgennembrud: den første gearkasse. Denne opfindelse fik bogstaveligt talt bilindustrien op i et højere gear. Lige siden har innovation inden for teknologi og design med udgangspunkt i menneskets behov for mobilitet været Renaults drivkraft og inspiration.

Navnet ”Renault” stammer oprindeligt fra Louis Renault, som i perioden 1898-1913 konstruerer den første Renault.

1898-1913: RENAULT KOMMER TIL VERDEN

 Louis Renault konstruerer "voituretten", en lille tosædet bil med en motor på 1,75 hestekræfter. Voituretten markerer starten på et industrielt eventyr. Louis Renault og hans brødre grundlægger virksomheden. De skaber sig hurtigt et navn inden for motorsport gennem flere sejre med deres biler. Renault-fabrikkerne starter tidligt med masseproduktionsteknikker, og virksomheden vokser med raketfart. Mellem 1900 og 1913 vokser Renault fra 110 til hele 4.400 medarbejdere. Antallet af producerede biler følger samme kurve, fra seks biler i 1898 til 4.200 biler 15 år senere.

1914-1918: 1. VERDENSKRIG

Under 1. Verdenskrig mobiliserer den franske regering Renault-fabrikkerne. Bilproduktionen sættes i stå til fordel for produktion af materiel, der er nødvendigt til forsvaret af Frankrig: lastbiler, bårer, ambulancer, pansrede køretøjer, ammunition, flymotorer m.m.

1919-1928: DE BRØLENDE 20'ERE

Krigen tvinger den franske økonomi i knæ. Som modsvar lader Louis Renault sine egne projekter ligge stille og bestemmer sig for at omorganisere sit industrielle grundlag . På værkstederne introduceres konceptet linjeproduktion gradvist. Renault genoptager produktionen af biler og breder sig desuden til andre områder: traktorer, tog og fly.

1960–1973: PEACE, LOVE, RENAULT

Renault bliver en af Frankrigsførende virksomheder. Den internationale ekspansion tager fart. Renault samarbejder med lokale virksomheder og støtter udviklingslande.

 4CV takker af i 1961 og erstattes af den legendariske Renault 4. I de kommende år lanceres flere succesfulde modeller, herunder Renault 8, Renault 12, Renault 16 og Alphine A 110.

1974–1985: EUFORI OG CHOK

Oliekrisen i 1973 tvinger Renault til at tilpasse sig den nye situation. Den store nyhed hedder Renault 5. Det funktionelle design og den gode brændstoføkonomi gør hurtigt Renault 5 til en sand publikumsfavorit.

Renault fejrer store triumfer inden for motorsport. Efter premieren i Formel 1 i 1977 vinder Renault 15 grandprixer mellem 1979 og 1983. Renault vinder desuden 24-timers-løbet på Le Mans i 1978.

Dette til trods er bilindustrien i krise, og virksomheden er i økonomiske vanskeligheder. Virksomheden gennemfører omfattende rationaliseringer for at reducere omkostningerne og ændrer fokus til det, man er bedst til. Renault lancerer nye modeller som Super-Cinq, Renault 25 og Espace.

 

1986–1991: TURBOÅRENE

Dette er en periode præget af genopbygning. Virksomheden forbedrer produktiviteten og underskud vindes igen til overskud. Konceptet ”totalkvalitet” (at opretholde kvalitet i hele virksomheden) bliver den primære strategi.

Renault gør igen sin entre på den store scene på flere områder. Inden for design med præsentationen af den første konceptbil, Mégane, i 1988. Inden for motorsport, da man gør comeback i Formel 1 som motorleverandør. Og derudover inden for forskning med flere prototyper med et lavt forbrug (Vesta, Eve).

1992–1998: EKSPANSION

Renault overvejer en fusion med Volvo, men projektet skrinlægges. Virksomheden privatiseres i 1996, men staten forbliver aktionær.

Design og forskning er vigtige områder. Renault præsenterer flere konceptbiler, bl.a. Initiale, Argos og Pangea. Fokus ligger på komfort, sikkerhed og køreglæde. Den lille kompakte Twingo og flere versioner af Mégane bliver store salgssucceser.

I Formel 1 vinder Renault mange grandprixer som motorleverandør til teamene Williams og Benetton. 

1999–2008: EN GLOBAL GRUPPE

Renault ekspanderer internationalt. I 1999 indgår Renault og Nissan en unik alliance. De to virksomheder forenes af en fælles strategi og fælles mål, men bibeholder samtidig deres respektive identitet og varemærker.

Året efter opkøber Renault rumænske Dacia og koreanske Samsung Motors.

2004 er et af højdepunkterne med lanceringen af Logan. Designet og udviklet specielt til nye markeder giver den Renault mulighed for at ekspandere uden for Europa.

2009– I DAG: FOKUS PÅ MILJØET

At efterlade et så lille aftryk som muligt er et af Renaults mål. Vi bruger mange ressourcer på at udvikle de bedste brændstofeffektive motorer samt at vi allereded tidligt var på banen med elektriske biler. 

Få et godt tilbud fra vores dygtige medarbejdere

Klik på knappen, og udfyld felterne så ringer vi dig op.

Få de bedste nyheder og tilbud direkte i indbakken

.. tilmeld dig vores nyhedsbrev

Tilmeld dig

100% køreglæde. Uden tvivl.


33.000+

GLADE KUNDER

13

BILHUSE

330+

DYGTIGE MEDARBEJDERE

30+ års

ERFARING I BILBRANCHEN


Vi bruger cookies

Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold. Hvis du klikker videre, accepterer du vores brug af cookies.
Læs mere