Renault Zoe er en elektrisk bestseller i Europa, og nu viser en engelsk test også, at Zoes rækkevidde i den grad er til at regne med.
I testen foretaget af det store engelske site – CarWow – der vel bedst kan sammenlignes med Bilbasen - er Zoe den af alle de testede biler, der kører længst, og som i testen er meget tæt på den lovede rækkevidde.
Kører samlet fra London og nordpå
Testen er ikke videnskabelig, men de seks udvalgte elbiler kører i kortege fra London og nordpå. Og de kører indtil batteriet er helt tømt for strøm og bilerne simpelthen går i stå.
Der er forskel på de forskellige modellers batteristørrelse. Testen indikerer derfor kun, om bilerne overholder deres lovede WLTP-rækkevidde og dermed, hvor langt de reelt kan køre på et fuldt batteri. Derefter kan man så konkludere på resultatet set i forhold til prisen.
Renault Zoe vinder på pris og rækkevidde
Alle bilerne i testen er mindre elbiler og nogle af modellerne som Honda e, der var i opløbet til at blive Åerst Bil i Danmark, har et batteri som ikke engang rækker 200 km. men er knap 50.000 kr. dyrere end vinderen Renault Zoe.
Samtidig leverer de to største konkurrenter til Zoe, Opel Corsa e og Peugeot 208e kun 74-83 % af den lovede rækkevidde og er samtidig dyrere i startpris.
Renault Zoe beviser altså endnu engang, at den er et af de stærkeste kort i klassen for mindre elbiler.
Resultat
De testede biler er: (VW e-Up var med i testen, men markedsføres ikke længere i Danmark):
Honda E | fra 277.000 kr. | 181 km på en opladning – 90 % af WLTP |
Peugeot 208e | fra 239.990 kr. | 259 km på en opladning – 74 % af WLTP |
Mini Electric | fra 266.000 kr. | 247 km på en opladning – 106 % af WLTP |
Opel Corsa e | fra 239.990 kr. | 280 km på en opladning – 83 % af WLTP |
Renault Zoe | fra 219.900 kr. | 369 km på en opladning - 96 % af WLTP |