Dacia Sandero 2021 1600 10

Dacia Sandero er en lille bil med perfekte dimensioner

BILGUIDEN - VI ELSKER BILER

Test og anmeldelse af Dacia Sandero

Dacia Sandero blev i den oprindelige udgave lanceret i 2007, og kom i sin anden generation allerede i 2012. I 2021 kom så tredje udgave, der er opdateret på alle områder og deler undervogn med den nyeste Renault Clio og Captur. 

I 1999 blev Dacia en del af Renault-koncernen, hvilket gav et markant løft til de ellers noget skrabede bilmodeller, som Dacia eller var kendt for. Mærket genindtrådte på det danske marked i 2013 efter flere års fravær, hvor det blev integreret hos de fleste Renault-forhandlere. Dacia Sandero var en af de første biler på det danske Dacia-modelprogram.

Fra første blik viser Dacia Sandero i Stepway-udgaven tydeligt sin særegne karakter. En ny og mere markant forkromet kølergrill, nydesignede linjer med ændrede for- og baglygter, som indeholder Dacia-lyssignatur. På designsiden forstærker Dacia Sanderos SUV-look endnu mere det kraftfulde udtryk.

Anmeldelse af Dacia Sandero fra "Bilguiden - Vi elsker biler".

Anmelderne roser den nye Dacia Sandero, som byder på et helt nyt og moderne design og en utrolig skarp startpris på bare 119.900 kroner. 

Sandero har samme størrelse som sin forgænger, men så holder lighederne også op. Den har fået nye moderne LED-lygter og aircondition som standardudstyr. Pladsen indvendigt er forbedret med hele 42 mm mere benplads. Sandero fås også som crossover i en forhøjet Stepway-udgave med bedre indstigningshøjde. Med begge udgaver følger tre års garanti eller op til 100.000 km.

En motor - nu med automatgear

Som sædvanlig har Dacia lånt motoren i Sandero fra storesøster Renault. En 1,0 liters turbomotor med 90 hestekræfter som passer rigtig godt til bilens størrelse.

Diesel er droppet, og det er derfor den eneste motor til bilen som til gengæld fås med CVT automatgear for første gang for en merpris på cirka 20.00 kroner.

Selvom de højere crossover/SUV-biler har ry for et dårligere brændstofforbrug, så svinger det ikke meget ved Sandero, der i den almindelige udgave kører ca. 18-19 km/l, og den højere Sandero Stepway klarer 17-18 km/l. 


Kvaliteten af interiør og kabine er markant forbedret på den nye Sandero. Samtidig kan man nu indstille førersæde og rat, så komforten højnes. Foto: bilguiden

Nyt interiør fra A-Z

I laveste udstyrsniveau Essential får du ikke nogen klassisk bilradio. Til gengæld kan du koble din telefon til og via en app og skærmen i instrumentpanelet se radiokanal og navigation.

Dacia forventer dog, at mange vælger at give de ca. 15.000 kroner mere og få den lidt bedre udstyrede Comfort-udgave med elruder bagi, parkeringssensor bag og ikke mindst en 8” touchskærm med Apple Carplay og Android Auto.


Dacia Sandero er den lavere udgave med indfarvede skærmkanter. Sandero Stepway har mere frihøjde og har med tagrælinger og sorte detaljer et lidt andet udtryk. Foto: bilguiden

Sandero har fået ny instrumentering, der ergonomisk er placeret langt bedre. Der er også kommet højde- og længdejusterbart rat og et armlæn. Sikkerhedsmæssigt bygger den på samme platform som den nye Renault Clio og Captur. Det betyder blandt andet et forstærket karosseri, seks airbags og automatisk nødbremse som standard sikkerhedsudstyr.

Sandero må også tage 1100 kg på krogen, hvilket er rigeligt til haveaffaldet.


Sandero Stepway er rummelig og kan sagtens have to voksne på 185-190 cm på bagsædet. Foto: Bilguiden

Billigt ekstraudstyr

Ekstraudstyret til den nye Sandero er samlet i få overskuelige pakker til overskuelige priser.

En 'kamerapakke' tilføjer for bare 4500 kroner parkeringssensor foran, bakkamera og blindvinkelalarm. For 6000 kroner får du en 'Teknopakke' der giver yderligere klimaanlæg, nøglefri adgang, elektrisk håndbremse og centerarmlæn med opbevaring.

Til sidst er det værd at fremhæve Dacias 3 års fabriksgaranti eller op til 100.000 km. Mere end flere konkurrenter kan prale af.


Sandero er imponerende nok med Fuld LED-forlygter som standardudstyr. Foto: bilguiden


Bagagerummet i Sandero er vokset med beskedne 8 liter og kan rumme 328 liter, hvilket er pænt for størrelsen. Kan du undvære reservedæk, så har du endnu flere liter under bunden. Foto: bilguiden 

Dacia Sandero Stepway Interior

BÅDE HØJ OG LAV. Dacia Sandero fås også som en Stepway med mere frihøjde og et mere råt design med bl.a. tagbøjler. 

ANMELDELSER

Det skriver anmelderne

Dacia Sandero blev i den oprindelige udgave lanceret i 2007, og kom i sin anden generation allerede i 2012. I 2021 kom så tredje udgave, der er opdateret på alle områder og deler undervogn med den nyeste Renault Clio og Captur.

I 1999 blev Dacia en del af Renault-koncernen, hvilket gav et markant løft til de ellers noget skrabede bilmodeller, som Dacia eller var kendt for. Mærket genindtrådte på det danske marked i 2013 efter flere års fravær, hvor det blev integreret hos de fleste Renault-forhandlere. Dacia Sandero var en af de første biler på det danske Dacia-modelprogram.

Fra første blik viser Dacia Sandero i Stepway-udgaven tydeligt sin særegne karakter. En ny og mere markant forkromet kølergrill, nydesignede linjer med ændrede for- og baglygter, som indeholder Dacia-lyssignatur. På designsiden forstærker Dacia Sanderos SUV-look endnu mere det kraftfulde udtryk.

 

  • "Piben har fået en anden lyd, og den nye Sandero er faktisk blevet rigtig god! Billigbilen er faktisk blevet lækker."
    Der gives ikke score
  • "Den billige pris køber dig nu en komfortabel hverdagsmakker, der får dig komfortabelt og sikkert frem."
    Der gives ikke score
  • "Prisen får nu et lille nøk opad, men mekanikken tager et tigerspring fremad. Man får meget bil for pengene."
    Der gives ikke score

Brugt Dacia Sandero? Find den her

Brugte biler

Læs flere nyheder i vores Bilmagasin

Se Bilmagasinet