BILGUIDEN - Vi elsker biler
Test og anmeldelse af Mazda3
Mazda3 afløste i 2003 en af de mest ikoniske modeller, nemlig Mazda323, der i årevis havde haft et godt og hjerteligt tag i bilejerne - ikke mindst i Danmark. Det viste sig hurtigt, at Mazda3 formåede at holde fast, og allerede i sit første år på markedet blev Mazda3 kåret som Årets Bil i Danmark 2004. Dermed cementerede Mazda sin position som alle tiders mest vindende bilmærke uden for Europa.
Den nuværende model er fjerde generation, som gjorde sin entre på det danske marked i 2019 - nu med endnu mere iøjnefaldende design, masser af standardudstyr samt den vanlige evne til at have en høj grad af kørekomfort.
Anmeldelse af Mazda3 fra "Bilguiden - Vi elsker biler".
Mazda har vundet adskillige priser for deres designlinje de selv kalder 'Kodo - Soul of Motion'. Og uanset om du kan lide Mazda eller ej, må de fleste erkende, at især Mazda 3 er rigtig smuk.
Du er ikke i tvivl om Mazdas design og derfor er de også letgenkendelige på de danske landeveje. Måske også hjulpet på vej af, at der trods alt ikke kører voldsomt mange Mazdaer i Danmark. Men når du har kørt i Mazda 3 undrer man sig over hvorfor. For den er både flot, gennemført, luksuriøs og en dejlig køreoplevelse.
Lidt dyrere - men også bedre udstyret
De rene linjer hos Mazda 3 går igen både udvendigt og indvendigt, hvor kabinen oser af kvalitet og kørekomfort. Selvom Mazda har en højere startpris end konkurrenterne, så følger der til gengæld rigtig meget udstyr med fra begyndelsen.
Interiøret i Mazda 3 er lige så lækkert designet som eksteriøret. Kun meget lidt plastic præger kabinen. Foto: Bilguiden
I den lavest udstyrede SENSE-udgave får du både en stor 8,8" skærm med navigation og tilkobling med blandt andet Apple Carplay og lydanlæg med 8 højttalere. Derudover masser af komfort i form af Aircondition, adaptiv fartpilot, LED-forlygter og parkeringssensor bag. Du får også sikkerhedsudstyr som automatisk nødbremse med fodgængergenkendelse, Blind Spot Monitoring som advarer ved krydsende eller bagfrakommende trafik og nødopkald.
Opgraderer du til næste udstyrsniveau SKY (som den der medvirker i videoanmeldelsen) får du også 18" alufælge, head-up display, parkeringssensor for og bag med bakkamera, varme i rat og forrude og nøglefrit system.
Går du hele vejen til COSMO får du også lædersæder, LED-signatur baglygter og BOSE-lydanlæg.
Mazdas bagende er elegant med de særlige LED-baglygter og meget runde design. Foto: Bilguiden
Kraftfuld motor
Tidligere kunne Mazda 3 fås med en 122hk motor, men nu er den mindste motor en firecylindret 2.0 SKYACTIV-G benzinmotor med 150hk. Den gør bestemt ikke bilen mindre kvik og vil være langt rigeligt til de fleste. Har du behov for mere kan du også få den med 180hk. I øvrigt gør Mazda 3's automatgear det fortrinligt og skifter glidende. Med den fuldvoksne motor mærker man samtidig, hvor godt den er isoleret, når man accelererer.
Pladsen hos bagsædepassagererne er ikke prangende og er et af de få steder, man må gå lidt på kompromis. Foto: Bilguiden
To udgaver - smuk uanset
Generelt lever Mazda 3's køreoplevelse op til dens flotte og prisvindende ydre, og Mazdas målsætning om at give dig en så behagelig køretur som muligt lykkes til fulde.
Mazda 3 fås både som hatchback og sedan-udgave. Bilen har et elegant design uanset udgave. Samtidig er den utroligt veludstyret og luksuriøs.
Eneste minus er den flotte men lave og runde bagende som ikke efterlader voldsomt meget plads til bagsædepassagerer. Bagagerummet er heller ikke klassens største men er acceptabelt.
Er du en smule bekymret for om bilens størrelse passer til dig på den lange bane, så tilbyder Mazda også en særdeles attraktiv privatleasing.
Mazda 3 fås både som hatchback og sedan (4-dørs). Foto: Bilguiden
ANMELDELSER
Det skriver anmelderne
I tvivl om Mazda3 er den rigtige for dig? Vi har samlet anmeldelser af bilen her. Bemærk at anmeldelser kan have forskellig dato, og at bilen kan være blevet opgraderet siden anmeldelsen.
- "Mazda sætter altid føreren i centrum. Det mærkes fra alle mærkets modeller, lige fra sportsvognen MX-5 til hverdagens Mazda 3. 3’eren er en af klassens bedste biler."
- "Skil dig ud i Golf-klassen med et bredt smil på læben i Mazda3, der er noget af det sjoveste vi har kørt under en kvart million kroner."
- "Mazda 3 ikke er en bil, som biler er flest. Gudesmuk er den, i denne anmelders øjne. Og i hatchbackudgaven også den flotteste bil under 250.000 kroner."