OBS. Bemærk at Volvo XC40 Recharge udstyrsniveauer og rækkevidder har ændret sig markant fra modelår 2023 til 2024 (nuværende). Blandt andet er den blevet opgraderet med et større batteri og dermed en længere rækkevidde på op til 571 km for Single Engine-udgaven. Også DC-ladehastigheden er øget til maksimalt 200 kW. Bliv klogere i videoerne herunder.
Derudover har bilen ændret navn til Volvo EX40 fra modelår 2025.
Gennemgang af Volvo XC40 Recharge Advanced (elbil)
Anmeldelse af Volvo XC40 Recharge Twin (MY23) fra "Bilguiden - Vi elsker biler".
VIDEOTEST Bilguiden har testet den nyeste XC40 Recharge (modelår 2024) op imod den tidligere med modelår 2023. Se forskellene i videoen.
VIDEOTEST Bilguiden har undersøgt, hvilken forskel en campingvogn har på rækkevidden af en XC40 Recharge Twin.
Volvo XC40 er i sin grundskal ikke nogen helt ny bil. Den har været produceret siden 2017 og kom i 2019 som plug-in hybrid. Men nu er den altså gået helt elektrisk og har fået betegnelsen Pure og motornavnet P8, og den ændrede drivlinje er da også den mest markante ændring i forhold til den oprindelige XC40.
Den har fået hele 408 hk, og de kan i den grad mærkes i forhold til den acceleration, man har været vant til i en XC40. Nu kommer du pludselig fra 0-100 på bare 4,9 sekunder takket være elmotor og standard firehjulstræk.
XC40 Recharge Twin gør også op med et lidt blakket ry for elbiler, når det kommer til trækkraft, for dens potente motor gør, at den kan trække hele 1500 kg på krogen. Den er født med et 78 kWh batteri, der giver dig en rækkevidde på op til 418 km ved blandet kørsel.
Får du installeret en 11 kW ladeboks derhjemme, kan bilen oplades på ca. 8 timer. Finder du en 150 kW lynlader, går det væsentligt hurtigere og den oplades fra 0-80% på bare 40 minutter.
På nær den ikke eksisterende kølergrill og et ladestik er det ikke til at se forskel på en XC40 på el eller ej. Foto: Bilguiden
Snak sammen med bilen uanset hvor du er
Du kan ved hjælp af Volvos app snakke sammen med bilen, og det giver dig en række fordele. Især i en elbil. Du kan for eksempel vælge, at bilen skal være opvarmet hver morgen, når du skal af sted. Har den stået med stikket i ladeboksen slipper du samtidig for at trække på batteriet til at gøre bilen varm og du starter dermed stadig ud med et fuldt opladet batteri.
På nær det nye google infotainmentsystem er der ikke pillet ved interiøret i elbils-versionen i forhold til den oprindelige XC40. Det er samme gode sidde- og kørekomfort og et strømlinet og intuitivt design.
Udstyrsniveauet i elbilsudgaven nyder godt af de lave afgifter på elbiler og er derfor uhørt højt i en Volvo fra begyndelsen. Derfor er der også kun én mulighed for at bygge på standard-versionen. Du kan vælge en Pro-udgave, hvor du for bare 20.000 kroner ekstra får glastag, Harman-Kardon lydanlæg, elektronisk passagersæde og 360 graders kamera.
XC40 Recharge Twin er den første med det nye Google-infotainmentsystem som kommer i alle fremtidige Volvo'er. Foto: Bilguiden
Mere standard sikkerhed end nogensinde før
Sikkerheden er der selvfølgelig heller ikke gået på kompromis med i en Volvo og på nær muligheden for at tilvælge 360 graders kameraet i Pro-versionen, får du det hele med.
Lige såvel som det er svært at sætte en finger på mængden af sikkerhedsudstyr, så kan man heller ikke klage over rummeligheden i en SUV med XC40’s dimensioner. Bagagerummet rummer ca. 419 liter og der er tilmed mere plads under motorhjelmen, hvor et lille ekstra rum giver 31 liter.
Selvom det er Volvos første elbil, så mærker man ingen begynderfejl, fordi den er bygget på en velkendt bil, som fungerer. Volvo var de første med et komplet modelprogram som plug-in hybrid og med søstermærket Polestar i ryggen (hvor Polestar 2 har nøjagtig samme drivlinje og batteri som XC40) og 8 års garanti på batteriet, bør man med XC Recharge Twin ikke være bekymret for at tage med Volvo ind i den elektriske fremtid.
Det lille frunk foran kan rumme 31 liter. Foto: Bilguiden
Der er nøjagtig den samme plads i XC40 på el som den almindelige benzinudgave. Dermed skal du ikke gå på kompromis med pladsen. Foto: Bilguiden
Pladsen til bagsædepassagerer er fin og kan sagtens rumme fire voksne eller to børn i autostole. Foto: Bilguiden
Anmeldelse af Volvo XC40 Plug-in Hybrid
Se testen af Volvo XC40 Plug-in hybrid her.
Volvo XC40 har været på markedet siden slutningen af 2017. Den blev kåret til Årets Bil i Europa 2018, og er blevet en mere og mere populær model for Volvo. Nu er den kommet i en længe ventet Plug-in Hybrid version kaldet Recharge.
Volvo har altid ført an i SUV-klassen med deres XC60. Men mange kan også klare sig med mindre, og derfor blev XC40 født. Den er da også blevet en mere og mere populær model for Volvo, der så sit snit til også at være med i den mindre SUV-luksusklasse.
Selvom den også kommer som ren elbil til efteråret, så forventes plug-in hybrid versionen med kombinationen af el- og benzinmotor at blive en nye storsællert.
Op til 45 km på ren el
Den nye XC40 Recharge T5 Twin Engine har en 1,5 liters trecylindret benzinmotor på 180 hestekræfter og en elmotor på 82 hestekræfter.
Batteriet giver dig op til 45 km på ren el, som du gennem flere køreprogrammer kan vælge at bruge, når du vil, eller selv lade motoren veksle mellem dem, som det passer bedst.
Masser af trækkraft
Med XC40's kraftige benzinmotor får du samtidig en trækkraft som de fleste plug-in hybrider må kigge længe efter.
Den må nemlig trække hele 1800 kg på krogen og henvender sig derfor også især til folk som har behov for at trække campingvogn eller bådtrailer.
Interiøret i XC40 er som man kender det i alle de nye Volvo-modeller. Stilrent, intuitivt og luksuriøst. Foto: bilguiden
Volvo med masser af køreglæde
Elmotoren giver dig en fantastisk køreoplevelse, og sammen med et yderst velkørende automatgear leverer XC40 den luksus-kørekomfort, man forventer af en bil i dens prisklasse.
Samtidig er det jo en Volvo med sikkerheden i højsædet og mange sikkerhedsfunktioner som nødopkald, automatisk nødbremse med fodgængergenkendelse og og fuld LED-forlygter standard mens man kan tilkøbe et hav af ekstra sikkerhedsfunktioner.
Også udvendigt er XC40's design ikke ændret. Kun ladestikket er forskelligt fra den oprindelige XC40. Foto: bilguiden
Rigeligt med plads
Selvom at XC40 er Volvos mindste SUV, så er den overraskende rummelig, og det er nok også derfor, at den blevet populær, fordi den faktisk opfylder de fleste dagligdags behov.
Du får stadig ekstra opbevaring under bagagerummet (om end lidt mindre end den uden batteri), så du mærker ikke, at batteriet optager lidt ekstra plads.
Og den minimalt mindre plads kan du fint leve med, når først du har oplevet, hvor meget det at have batteriet og muligheden for at køre på el hæver den samlede køreoplevelse i en Volvo, der i forvejen tilbyder masser af kørekomfort.
ANMELDELSER
Det skriver anmelderne
Volvo XC40 blev ved lanceringen i 2018 kåret til Årets Bil i Europa. Det var i øvrigt første gang i kåringens 55 års historie, at en Volvo vandt titlen. XC40 er som kompakt SUV en helt ny bilstørrelse for Volvo, og den stigende efterspørgsel efter biler med mere frihøjde gik rent ind hos kunderne og har kunne mærkes i salgstallene fra første dag. XC40 hedder i dag EX40 og er en af de mest solgte modeller for Volvo, og generelt giver anmelderne og motorjournalisterne den meget positive ord med på vejen.
- "Må betragtes som en glimrende bil."
- "Brager ind i SUV-klassen."
- "En hypertrendy kompakt SUV! Det bliver ikke mere smart og speltøkologisk, og så er den kåret til Europas bedste bil."