BILGUIDEN - Vi elsker biler
Test og anmeldelse af Volvo EX90
VIDEO: Få ALT at vide om den nye EX90 i Bilguidens gennemgang.
Det er efterhånden nogle måneder siden at Volvo løftede sløret for deres nye fuldelektriske flagskib EX90 der skal tage over for XC90. Den kan bestilles allerede nu, men vi ved ikke præcist, hvornår den rammer Danmark. Den vil begynde at blive produceret i år i USA, om end det lyder som om vi måske skal ind i foråret 2024 før den for alvor lander herhjemme.
Volvo EX90 deler platform og teknik med Polestar 3 som faktisk forventes at komme før EX90 og lander i Danmark til efteråret.
I videoen ovenover gennemgår Bilguiden EX90 for dig uden dog at have den fysisk ved siden af. Det er nok de færreste, der lige lægger en ordre på en bil til en million kroner, men også selvom du ikke lige er kunden til topmodellen fra Volvo, så vil EX90 utvivlsomt – ligesom XC90 gjorde det, vise vejen for, hvad vi kan forvente fra alle Volvos elektriske modeller i fremtiden.
Og de mener det alvorligt. Volvo har jo proklameret, at de er et 100% elektrisk bilmærke inden 2030, og at de er klimaneutrale i deres produktion af bilerne senest i 2040.
Volvo EX90 er med sine 503 cm 8 cm længere end XC90. Den er dog også 3 cm lavere. Foto: Volvo Cars
Motor: Twin eller Twin performance med firehjulstræk og stort batteri
Volvo EX90 er ligesom sin forgænger en voksen luksus-SUV med tre sæderækker og altså plads til op til 7 personer. Startprisen er 955.000 danske kr.
Den er 503 cm lang og ca 174 cm høj. Det er 3 cm lavere end XC90. Til gengæld er den så omkring 8 cm længere. Frihøjden er ca. 21 cm. Akselafstanden er med 298,5 cm nøjagtig den samme som XC90.
Men kva den elektriske platform vil den utvivlsomt både føles og være mere rummelig end sin forgænger. Et sted hvor det fornemmes er i bagagerummet der med syv sæder i brug kan rumme 310 liter. Til sammenligning rummer XC90 med en T8 plug-in hybridmotor 50 liter mindre.
Lægger du de bagerste sæder ned kan EX90 rumme 655 liter med bagage op til hattehylden. Nogenlunde det samme som XC90. Og med anden sæderække lagt ned også, får du plads til hele 1040 liter i EX90 eller op til 1915 liter med bagage helt til loftet. Derudover får du et frunk – altså opbevaringsrum under kølerhjelmen foran på 37 liter til ladekabel og andre småting.
EX90 kommer i to motorvarianter kaldet Twin og Twin Performance. Begge med firehjulstræk og samme batteri med en bruttokapacitet på hele 111 kWh eller netto – altså brugbar kapacitet - på 107 kWh. Det er et af de største batterier set i en elbil indtil nu. Ifølge Volvos udregninger og estimater giver det en WLTP-rækkevidde på op til 585 km ved blandet kørsel. Hvis man kun kører bykørsel runder man ifølge Volvo 685 km.
Meen tag nu lige de tal med et gran salt som med alle andre elbiler. Desuden gør Volvo opmærksom på at tallene er midlertidige data på bilen. Det kan altså ændre sig lidt, hvis de finder en smartere måde at udregne tallene.
Tilbage til de to motorvarianter:
Twin har en motoreffekt på 300 kW eller 408 hk. Drejningsmomentet er hele 770 nm og accelerationen fra 0-100 km/t tager 5,9 sekunder. Imponerende for en bil der vejer omkring 2800 kg. Twin performance topper op til 517 hk og et vanvittigt moment på 910 nm.
Accelerationstiden fra 0-100 falder med et sekund til bare 4,9 sekunder.
Den maksimale rækkevidde er kun nedsat med 5 km til 580 km. Og hvorfor så det, når motoren er meget kraftigere? Forbruget i Twin er opgivet til 204 Wh/km mens Twin Performance lyder på 207 Wh. Så teknikken bag de ekstra kræfter i Performance gør altså ikke bilen synderligt mindre effektiv. Til gengæld vil du jo, hvis du udnytter de ekstra kræfter, kunne reducere rækkevidden markant. Så det er op til dit temperament.
Desuden er luftmodstandskoefficienten kun 0,29 hvilket er meget flot for en så stor SUV. Så med andre ord gør designet, at den skærer sig nemmere og dermed mere effektivt gennem luften.
Uanset udgave er tophastigheden begrænset til 180 km/t. Et aktivt sikkerhedsvalg fra Volvo. Trækvægten med bremser er også 2200 kg uanset udgave.
Så skal vi omkring ladehastigheden som er 250 kW ved en DC-lynlader og 11 kW ved en AC-ladestander. Så ikke nogen mulighed for 22 kW. Til gengæld giver de 250 kW en ladetid fra 10-80% på en halv time ved en batteritemperatur mellem 20-35 grader. Hjemme i indkørslen kommer det til at tage omkring 11 timer.
Volvo EX90 har to store infotainmentskærme og flere teknologiske nyskabelser. Foto: Volvo Cars
MASSER af standardudstyr i Ultra
Så skal vi til udstyret til EX90, der meget nemt kun fås i et niveau kaldet Ultra.
Først og fremmest er den født med et helt nyt infotainment of førersystem der udgøres af en stor midterskærm på 14,5 tommer og så en førerskærm på 9 tommer.
Volvo samarbejder med en række tech-virksomheder om at udvikle nye førersystemer og et af selskaberne er selvfølgelig Google og bilen kommer med deres nye HD Maps som er en helt ny og forbedret korttjeneste som også føder bilen med detaljeret trafikinformation. Det er også forberedt til autonom kørsel når og hvis det en gang bliver godkendt af myndighederne.
Udstyrslisten er jo alenlang og meget er forventet i en bil til en million kroner. Alt kan allerede nu ses og konfigureres på volvos hjemmeside.
Vi kommer til de store udstyrsnyheder om lidt, men jeg kan lige nævne udstyr som:
- 21” fælge
- 7 sæder standard
- Panoramatag
- 4 zoners klimaanlæg
- Elektrisk kabinevarmer og køler (styres via app)
- Elektrisk bagklap
- Telefonnøgle (mobil som nøgle)
- Aktiv undervogn med luftaffjedring
- Head up display
- Elektriske sæder med hukommelse og massage i forsæder
- 5g modem og trådløs mobiloplader
- Bose premium lydanlæg med 14 højttalere og subwoofer
- Aktiv nødbremse som registrerer alt omkring bilen
- Blindvinkelalarm
- Alarm ved krydsende trafik bagfra
- Adaptiv fartpilot
- Volvo Assistance nødopkald
- 360 grader kamera
Ekstraudstyret er derfor begrænset men er for eksempel større fælge, indtræk i uld, Bower & Wilkins lydanlæg, automatisk sammenklappelig trækkrog og så kan du tilvælge en ny generation Pilot Assist pakke som udover en parkeringsassistent som parkerer bilen for dig, også giver dig den her endnu mere autonome kørselshjælp, hvor bilen selv kan holde øje med vejbanemarkeringer og skifte vognbane for dig, uden du rører rattet. Systemet alarmerer dog selvfølgelig, hvis du slipper rattet i længere tid ad gangen.
De nye HD Pixel lygter på EX90 er an af de større nyheder på den nye SUV. Foto: Volvo Cars
NYHEDER: Nyt LiDAR-system og tovejs opladning
Der er jo også en række ret innovative nyheder i EX90, der også relaterer sig til udstyr, men som jeg vil gå lidt mere ind i her.
Det første er den her boks, der stikker lidt op, men er integreret i tagryggen på bilen.
Systemet som er standard i bilen kaldes LiDAR og står for ”Light Detection and Ranging”, er en teledetektionsmetode, der bruger lys i form af en pulserende laser til at måle afstande med stor præcision og pålidelighed.
Ifølge Volvos egen forskning og trafikulykkesdatabase kan man ved at udstyre en bil med LiDAR reducere antallet af alvorlige ulykker med op til 20 procent. Hvordan Volvo har regnet det ud ved jeg ikke, men det lyder da meget godt.
Systemet i EX90 kan registrere fodgængere på op til 250 meters afstand og noget så småt og mørkt som et dæk på en sort vej 120 meter foran bilen – også ved motorvejshastighed. LiDAR er til forskel fra et kamera ikke afhængig af lys, hvilket betyder at den beskytter dig både dag og nat.
Førerforståelsessystem
Foruden beskyttelsen udvendigt har Volvo også udviklet et nyt system indvendigt i bilen.
Det nye Driver Understanding System forebygger, at føreren distraheres, bliver døsig, eller endda kører i påvirket tilstand, samtidig med at det giver en bedre forståelse af førerens tilstand og intentioner.
To indvendige sensorer og et berøringsfølsomt rat registrerer førerens tilstand. Såfremt føreren af en eller anden grund skulle blive uopmærksom eller afbrudt, kan systemet alarmere føreren og endda bringe bilen til standsning, hvis der er behov for det. Denne teknologi kan også tilpasse, hvornår bilens kollisionsundgåelsessystemer skal gribe ind, afhængigt af førerens grad af opmærksomhed.
Indvendigt radarsystem
EX90 er også første Volvo med et nyt standard radarsystem som dækker hele bilens indre, inklusive bagagerum. Et system som Volvo vil udbrede til alle deres biler i fremtiden.
Radarsystemet skal forhindre tragedier som et sovende barn, der glemmes i bilen. Det kan også registrere bevægelser i bagagerummet fra et kæledyr, så det heller ikke glemmes.
Faktisk modtog Dyrenes beskyttelse i Danmark sidste år 84 henvendelser om dyr efterladt i varme biler, så helt ligegyldigt er det jo nok ikke.
Sensorerne er integreret i tagkonsollen og monteret i læselamper på taget og i bilens bagagerum. Det er ifølge Volvo det første system, der kan registrere bevægelser på under en millimeter i hele bilens kabine.
Når du forsøger at låse bilen, aktiveres det indvendige radarsystem og afgør, om bilen er tømt for mennesker og kæledyr, før det tillader, at bilen låses. Hvis systemet registrerer en person eller et dyr inde i bilen, forbliver bilen ulåst, og på midterkonsollens skærm vises en påmindelse om at kontrollere kabinen for passagerer. Bilens klimaanlæg vil også forblive tændt for at sænke risikoen for hedeslag.
Den nye LiDAR-sensor er elegant placeret over forruden. Foto: Volvo Cars
HD Pixel lygter
De nye HD Pixel lygter er også værd at fremhæve og gør kørsel om natten endnu mere sikkert.
Forlygtemodulet har 1,3 millioner pixels og giver stort set ubegrænsede muligheder for at tilpasse lyset til vejen og omgivelserne. Forlygterne kan identificere modkørende trafikanter og justere lysbilledet for at give dig det bedst mulige lys uden at blænde andre - op til fem biler og tre andre genstande kan automatisk nedblændes samtidigt. Og når du nærmer dig bilen, kan for- og baglygterne skabe avancerede indbydende lyssekvenser.
Tovejs opladning
Den sidste nyhed jeg vil fremhæve i den her video er muligheden for tovejs-opladning.
Du har måske hørt om det der hedder V2L – også kaldet Vehicle to Load – hvor du kan bruge batteriet i elbilen til at føde fx elektriske apparater og værktøj gennem strømstikket i bilen.
I EX90 bliver det taget skridtet videre og kaldes V2G – Vehicle to Grid. Du vil altså ikke kun kunne bruge batteriet i elbilen til at strømføde enkelte apparater, men du kan også sende strømmen tilbage i hele dit hus og dermed bruge det kæmpe batteri i EX90 som backup, når strømmen er dyr.
I samme ombæring vil Volvo Cars-appen blive opdateret med henblik på, at man gennem appen vil kunne se, hvornår efterspørgslen på el er på sit laveste. Her vil bilen så automatisk kunne lades op. Og hvis strømmen så stiger, og du kan undvære noget af kapaciteten i bilen, kan du i stedet bruge det på at lave mad, når strømmen er dyrest, eller hvad ved jeg. Smart!
Den bagvedliggende algoritme sørger også for, at man oplader og aflader batteriet på en begrænset måde, så risikoen for batteriforringelse reduceres.
Der er nogle principper og regler omkring V2G som endnu er ukendte. Derfor er det vigtigt at sige, at EX90 i første omgang er forberedt til at kunne gøre det, men det afhænger også af nogle markedsregler, om det bliver muligt i Danmark.
Volvo planlægger at tilbyde den hardware, der er nødvendig for at begynde at benytte tovejs-opladning, herunder en avanceret vægboks og et energistyringssystem til hjemmet.
ANMELDELSER
Det skriver anmelderne
Volvo EX90 er endnu så ny, at den ikke er blevet anmeldt af motorjournalister. Vi opdaterer, så snart den fuldelektriske SUV har været igennem anmeldernes klør.
- "Voldsom Volvo får super skarpe øjne"