I sommeren 1974 introduceredes efterfølgeren for 140, Volvo 240, som blev produceret helt frem til midten af 1993. I rammerne af denne modelserie fremstilledes også den spektakulære Volvo 262C, som var en coupé designet af Bertone.
I 1975 købte Volvo personvognsdelen hos den hollandske bilfabrik DAF, der især - i dag - er kendt for sin lastvognsproduktion. Det resulterede i 340-serien.
I 1977 mislykkedes en fusion mellem de to svenske bilmærker Volvo og Saab - og i stedet begyndte Volvo at kigge mod Frankrig. Et tæt samarbejde mellem Renault og Volvo blomstrede nemlig op i 1980’erne, og det fortsatte, indtil Volvo i 1999 blev købt af Ford.
I de mellemliggende år kom førnævnte 700-serie til verden, ligesom vi også så den iøjnefaldende Volvo 480, som blandt andre Kronprins Frederik fik mulighed for at køre i, da han i 1986 rundede de 18 år.