ELEKTRISK MINIBIL
Renault 5 Electric - et genfødt ikon
Renault har genoplivet deres ikoniske Renault 5 og gjort den elektrisk. Det er en kompakt minibil med en rækkevidde op til 400 km.
Bilen forventes lanceret ultimo 2024.
Byvenlig elbil
Renault har taget deres ikoniske Renault 5 og bragt den med ind i fremtiden i form af den fuldelektriske Renault 5 E-Tech Electric. På størrelse med en Clio er minibilen skabt til byen, og med det unikke design og de opsigtsvækkende farver vil den helt sikkert være en bil, du lægger mærke til.
Fås med to batteristørrelser på 40 kWh og 52 kWh, som giver en rækkevidde på henholdsvis 300 km og 400 km. Du er derfor dækket godt ind, uanset hvor du skal hen.
Der er plads til fem personer, den har et rummeligt bagagerum og er med indbygget Google. Der er masser af udstyr og teknologi i bilen, og du kan tilpasse den stort set, som du ønsker.
Renault 5 Electric lanceres i slutningen af 2024.
Vil du kontaktes når der er nyt om Renault 5?
Klik på knappen herunder, og udfyld formularen, så kontakter vi dig så snart der er nyt om priser, udstyrsvarianter, fysisk fremvisning og prøveture.
GALLERI
Der er masser af flotte designdetaljer både ude og inde på den kompakte elbil.
Rækkevidde
- Vælg mellem to batteri og tre motorer
Renault 5 Electric kommer til at kunne fås med to batteristørrelser:
Batterierne lader med 11 kW, og det lille kan lynlade med op til 80 kW, mens det store kan lade med op til 100 kW. Uanset batteristørrelse vil det tage 30 minutter at lade fra 15-80%.
Der bliver tre forskellige motorer på 95 hk (215 Nm), 120 hk (225 Nm) og 150 hk (245 Nm). Den elektriske motor er den samme som i Renault Megane Electric og Scenic Electric, og tophastigheden er 150 km/t.
Genbrug fra Megane og Scenic
- Hvorfor ændre på noget, der virker?
Sådan må Renault tænke det, for Renault 5 får også OpenR link med indbygget Google - præcis som man kender Megane Electric og Scenic Electric. Det betyder, at du kan bruge Google Maps og Google Assistent direkte på bilens to skærme. Det ser ud til, at indbygget Google fås fra udstyrsvarianten Techno.
Der er desuden trådløs Apple CarPlay og Android Auto, og du har mulighed for at downloade op til 50 forskellige apps som Spotify og Waze.
Der er masser af teknologi i bilen, der fås med både adaptiv fartpilot, aktiv nødbremse, alarm for sikker udstigning og parkeringsassistent.
Kender du Renault, har du hørt navnene på
udstyrsvarianterne. Renault har løftet lidt af sløret for, hvad
de forskellige varianter har af udstyr.
Standarden Evolution byder blandt andet på:
Techno er mellem udgaven og tit meget populær. Her får du udover Evolution:
Topmodellen er Iconic, og her får du udover Techno:
RENAULT 5 ELECTRIC Med et helt unikt design med tydelige referencer til ikoniske Renault 5 kommer elbilen til at skille sig ud på vejene.
Praktisk minibil
- Plads til fem med fin plads til bagage og mulighed for træk
Renault 5 er en minibil, og den passer til mange forskellige behov: Første bil, pendlerbilen eller bil nummer to.
Der er plads til fem personer i bilen, og der er ISOFIX på de yderste bagsæder og på passagersædet forrest - en klassisk Renault-detalje, der nok får mange børnefamilier til at smile ekstra over sikkerheden.
Bagagerummet kan rumme op til 326 liter, og hvis det ikke er nok, er det muligt at få anhængertræk på bilen. Den kan trække op til 500 kg.
Udstyrsvarianter
- De endelige udstyrsvarianter er ikke offentliggjort - sikkerheden er der dog styr på
Vi kender endnu ikke de forskellige varianter af Renault 5, men Renault nævner selv Techno og Iconic, så mon ikke de holder fast i dem sammen med standarden Evolution, som vi kender fra de øvrige modeller.
Renault har dog offentliggjort, at sikkerheden i bilen er i top med seks airbags som standard og med en lang række avancerede førerassistance-systemer, som man kender fra Megane Electric og Scenic Electric. Det er blandt andet intelligent adaptiv fartpilot, hvor der tages højde for sving, rundkørsler og fartgrænser.
Nytænkning
- Renault 5 kan sende strømmen retur eller fungere som stikkontakt
Som den første bil fra Renault får du mulighed for at trække strøm ud af bilen takket være V2G (Vehicle 2 Grid) og V2L (Vehicle 2 Load). Det vil være 120 og 150 hk-motorerne, der får denne tovejslader.
V2G betyder, at du kan sende strøm tilbage til elnettet, mens V2L betyder, at du kan bruge bilens strøm til for eksempel elektrisk værktøj, lamper eller elektrisk grill.
Dermed kan bilen bruges til at opbevare strøm, så du kan fylde den med strøm, når prisen er i bund, og du kan derefter sende den billige strøm tilbage, eller bruge bilens strøm til andre fornødenheder, når du er på farten.
Sammenligning
- Klassisk bybil, der giver samme plads som Clio
Renault 5 har følgende mål: | Renault Clio har følgende mål: |
Længde: 392 cm | Længde: 405 cm |
Bredde: 177 cm | Bredde: 180 cm |
Højde: 150 cm | Højde: 144 cm |
Clio er længere og bredere, men Renault 5 er højere og har en akselafstand på 254 cm, så der er ligeså meget plads i kabinen.
Udvikling
- Ny og billigere platform til Renault 5 og andre elektriske minibiler
For Renault er 5'eren også en introduktion af en ny platform. Den er bygget på en helt ny platform til elbiler kaldet CMF-B EV eller AmpR Small.
Renaults ingeniører har taget udgangspunkt i CMF-platformen, der bruges til Clio og Captur, og kombineret med Megane Electrics elmotor. Der er lagt vægt på køreglæde, og bilen får derfor også multi-link affjedring, som man normalt kun ser på biler i større klasse.
Det betyder samlet, at den er 30% billigere at fremstille end den, som Renault Zoe er bygget på.
Optimeret
- Renault har udviklet en varmepumpe specielt til det nordiske marked
Hvis du undrer dig over, at Renault 5 Electric lanceres i det øvrige Europa før Danmark og resten af Skandinavien, så skyldes det en specialudviklet varmepumpe.
Den er nemlig optimeret til det nordiske marked, og med en særlig teknologi kan den sikre, at opladning sker hurtigt selv ved lave temperaturer. Biler til resten af Europa har ikke den teknologi, og her oplyser Renault, at ladetiderne kan være mere end 100% længere ved lave temperaturer.
Varmepumpe er desuden standard i Renault 5.
Pop Yellow og Pop Green er to nye farver til Renault 5, som er inspireret af 1970'erne, hvor bilen første gang blev lanceret.
Er du til mere afdæmpede farver, er der også hvid, sort og mørkeblå. På udvalgte modeller kan der fås en tofarvet lak.
Renault har forsøgt at anvende så mange bæredygtige materialer som muligt. 19,4% af materialerne er genanvendt, og sædematerialerne i Techno- og Iconic-udgaverne er lavet af 100% genbrugte plastikflasker.
85% af bilen kan desuden genanvendes, når den engang skal skrottes.
Renault har valgt, at 5'eren skal produceres så tæt på kunderne som muligt, og derfor skal bilen produceres i Nordfrankrig, hvor man regner med, at 75% af kunderne bor indenfor 1000 km. Dermed undgår man lang fragt fra Kina.
Alle underleverandører befinder sig desuden indenfor en radius af 300 km fra fabrikken.
Prøver du at finde rundt i junglen af forskellige ladeløsninger til de elektriske biler? Fortvivl ikke. Vores motorredaktør forklarer de forskellige muligheder og har samtidig lavet en sammenligning af priserne på de mest udbredte ladeløsninger.
Se videoguiden her - eller læs den skrevne udgave her.
Der er mulighed for forskellige designs til midterkonsollen. Få et lille eller stort opbevaringsrum eller del det op. Fås i forskellige farver.
Der er fire udskiftelige design til gearvælgeren, så du kan få den, der passer dig bedst.
Renaults virtuelle assistent, Reno, hjælper dig i din Renault 5. Sig "hey Reno" og spørg om, hvad du har brug for. Drevet af kunstig intelligens og kan blandt andet starte opvarmning af kabine eller starte blæser.
Find svaret her eller fang os på chat, telefon eller e-mail
Genoplivet efter 50 år
- Inspireret af fortiden og klar til den elektriske fremtid
Det er over 50 år siden, at Renault 5 første gang ramte landevejene. Det var mærkets første hatchback, og det blev den mest populære bil i Frankrig i 1970'erne og 1980'erne. På verdensplan blev der solgt mere end 9 millioner eksemplarer af bilen i dens levetid.
Derfor giver det rigtig god mening, at Renault har kigget i model-historiebøgerne og taget R5, som den blev kaldt, frem igen. Og det er ikke første gang, at Renault henter navne-inspiration hos tidligere modeller. Det samme gjorde man med navnene Megane og Scenic, da de elbiler kom.
Den første Renault 5 blev produceret fra 1972-1984, mens anden generation var på markedet i 1984-1996, og den hørte til i supermini-segmentet med Fiat 127, der blev lanceret et år tidligere, og Volkswagen Polo og Ford Fiesta, som kom henholdsvis tre og fire år senere.
Der er mange designmæssige ligheder mellem den gamle og nye Renault 5. Se på fronten, formen og bagende, og det er tydeligt, at der er taget inspiration fra den gamle R5. Bilen kommer til at falde udenfor den ellers tydelige designlinje, som er hos Renault, og selvom det design er moderne og karakteristisk for deres biler, så klæder det mærket at prøve noget nyt.
En af de mange detaljer er, at håndtagene til de bagerste døre er skjult, for at man rammer udtrykket fra den gamle model, der i første omgang kun var tre-dørs.
Renault 5 blev for øvrigt afløst af Clio i modelprogrammet og med introduktionen af modellen igen, er Clios elektriske afløser fundet.
Det med småt
Der tages forbehold for pris- og afgiftsændringer samt trykfejl. Bilen kan være vist med ekstraudstyr.
Se prisliste og/eller modelfanen for oplysninger om brændstofforbrug, CO2 udledning og energimærkning.