ELEKTRISK MINIBIL
Renault 5 Electric - et genfødt ikon
Den ikoniske Renault 5 er genoplivet og blevet elektrisk. Det er en kompakt minibil med en rækkevidde op til 410 km.
Bilen kan prøvekøres og bestilles nu - kontakt dit Renault-bilhus.
Byvenlig elbil
Renault 5 var en af de mest populære biler i Frankrig i 1970’erne og 1980’erne. Der er solgt mere end 9 millioner eksemplarer af bilen, og Renault har nu genoplivet modellen og taget den med ind i fremtiden i form af den fuldelektriske Renault 5 E-Tech Electric.
R5 er på størrelse med Renault Clio, og den er skabt til byen. Med et unikt og opsigtsvækkende design er det helt sikkert en bil, du lægger mærke til. Den fås med to batteristørrelser på 40 kWh og 52 kWh, som giver en rækkevidde på henholdsvis 312 km og 410 km. Du er derfor dækket godt ind, uanset hvor du skal hen.
Renault 5 Electric kan prøvekøres og bestilles nu i vores Renault-bilhuse i Esbjerg og Herning.
Prisvinder
Renault løb endnu en gang med prisen, da Car of the Year 2025 skulle kåres. Der var nemlig stor enighed blandt de 60 uafhængige motorjournalister i juryen til den prestigefyldte pris. De pegede på Renault 5 E-Tech Electric som årets vinder.
Prisen er bedre kendt som Årets Bil i Europa 2025, som altså fik Renault 5 Electric som vinder. I 2024 var det også Renault, der vandt.
Dengang var det Renault Scenic Electric.
GALLERI
Der er masser af flotte designdetaljer både ude og inde på den kompakte elbil.
Oplagt til byen
Renault 5 Electric er en kompakt bil. Designet til byen eller bil nummer to. Kom nemt omkring alle gadehjørner - præcis som du forventer af en minibil. Eller kør på lange ture og udnyt rækkevidden på op til 410 km.
Fuldelektrisk
Afhængig af om du vælger udgaven med det lille eller store batteri, får du også to forskellige motorer. En motor, der er hentet fra Renault Megane Electric.
Begge udgaver har en maksimal hastighed på 150 km/t.
Opladning
Renault 5 EV kan lade med 11 kW, når du lader derhjemme. Er du på farten, kan den også lynlade, og hvor hurtigt det går afhænger af batteriets størrelse, men det tager cirka 30 minutter at komme fra fra 15-80%, når du er ved en lynlader.
Udgaven med det lille batteri lader med op til 80 kW, og den lader derfor fra 15-80% på 29 minutter. Udgaven med det store batteri kan lade med op til 100 kW, og den lader derfor fra 15-80% på 31 minutter.
Du kan forvarme bilens batteri, når du er på farten, ved at vælge ladestationen som destination i det indbyggede Google Maps. Så sørger R5 for, at batteriet er klar til at tage imod strømmen, når du kommer frem til laderen.
Modelprogram
Kender du Renault, har du hørt navnene på udstyrsvarianterne: Evolution, Techno og Iconic.
De tre udstyrsniveauer, der giver dig det, du har brug for, og du kan se her, hvad du får.
Renault 5 Electric modeloversigt
Et ikon er genfødt med den fuldelektriske Renault 5 Electric. Kompakt minibil i Clio-størrelse. Evolution fås udelukkende med 40 kWh batteri, og dermed en rækkevidde på op til 312 km.
Renault 5 E-Tech fås både med 40 kWh og 52 kWh batteri, og dermed en rækkevidde på op til 410 km. Uanset om du vælge den ene eller den anden, får du utrolig meget udstyr med.
Renault 5 E-Tech er højeste udstyrsniveau, og her får du blandt andet mere styling samt mere luksuriøse sæder. Iconic fås udelukkende med det store 52 kWh batteri, og dermed en rækkevidde på op til 410 km.
Der tages forbehold for pris- og afgiftsændringer samt trykfejl. Bilen kan være vist med ekstraudstyr. Se prisliste for oplysninger om brændstofforbrug, CO2 udledning og energimærkning.
- Indgangsmodellen med 40 kWh batteri
Renault 5 Evolution er indgangsmodellen, og den fås kun med det lille 40 kWh-batteri.
Her får du de mest essentielle funktioner, der giver de fleste det, de har brug for.
- Mest værdi for pengene
Renault 5 Techno er næste udstyrsniveau, og altså standarden for udgaven med det store batteri. Her får du altid meget værdi for pengene, og for R5 er der blandt andet tilføjet indbygget Google, som gør køreturen nem.
Der er ekstra sikkerhedsteknologier og mere nice-to-have-udstyr, og det er det udstyrsniveau, de fleste vælger.
- Topmodellen med luksusdetaljer
Topmodellen Renault 5 Iconic fås kun til udgaven med det store batteri, og her er fuldt udstyr med fokus på komfort, avancerede funktioner og eksklusivt design.
For Renault 5 er det her, du får det gule indtræk i bilen. Til dig, der bare gerne vil have alt i udstyr.
Privatleasing
- Slip bekymringerne og vælg leasing
Hvis du vælger privatleasing af Renault 5 Electric, er der ingen uventede værkstedsregninger eller bekymringer om værditab.
Der er en serviceaftale inkluderet i prisen, så du blot skal have bilen til autoriseret service, når det er tid til det, og når leasingaftalen udløber, afleverer du bilen tilbage uden bekymringer om værditab.
Optimeret
Renault har udviklet en varmepumpe specielt til det nordiske marked, og fælles for Renault 5 i Danmark er altså, at det er en Nordic Edition.
Varmepumpen har en særlig teknologi kan den sikre, at opladning sker hurtigt selv ved lave temperaturer. Biler til resten af Europa har ikke den teknologi, og her oplyser Renault, at ladetiderne kan være mere end 100% længere ved lave temperaturer.
Varmepumpe er desuden standard i Renault 5 E-Tech Electric.
Størrelse
R5 har plads til tre på bagsæderne og et godt bagagerum. Læg dertil mulighed for at trække 500 kg, og du har en minibil, der er skruet godt sammen.
Praktisk minibil
Renault 5 EV er en minibil, og den passer til mange forskellige behov: Første bil, pendlerbilen eller bil nummer to.
Der er plads til fem personer i bilen, og der er ISOFIX på de yderste bagsæder, og der er derfor god sikkerhed for børnene også.
Bagagerummet kan rumme op til 326 liter, og når sæderne er lagt ned, kan der være 1106 liter.
Træk
Det er langt fra en selvfølge i segmentet for kompakte elbiler, at man kan få anhængertræk på bilen, men det kan man med Renault 5 E-Tech.
Den kan klare op til 500 kg, og dermed kan du spænde den mindre trailer efter bilen, eller du kan have cykelanhænger eller bagageboks på.
Sammenligning
Renault 5 er en klassisk bybil, der har stort set samme størrelse som Renault Clio.
Renault 5 har følgende mål: | Renault Clio har følgende mål: |
Længde: 392 cm | Længde: 405 cm |
Bredde: 177 cm | Bredde: 180 cm |
Højde: 150 cm | Højde: 144 cm |
Renault Clio er længere og bredere, men Renault R5 er højere og har en akselafstand på 254 cm, så der er ligeså meget plads i kabinen.
Teknologi
Du kan roligt sætte dig bag rattet i Renault 5. Med sikkerhedsteknologier og førerassistancesystemer hjælper bilen til dig at køre sikkert.
Sikkerhed
Det skal være sikkert at køre, og derfor er der mange sikkerhedssystemer og førerassistentsystemer, som hjælper dig, når du sidder bag rattet i Renault 5 E-Tech Electric.
Som standard får du blandt andet advarsel om sikkerhedsafstand til forankørende og aktivt nødbremsesystem, som reagerer på både cyklister og fodgængere. Derudover er der hjælp at hente på vejen, hvor du har vognbaneassistent og træthedsalarm.
Under kørsel får du glæde af cruise control, skiltegenkendelse og bakkamera, som alle er standardudstyr. Der er endnu flere systemer ved at opgradere til Techno og Iconic, ligesom du kan tilkøbe to forskellige assistancepakker.
Innovativ løsning
Skulle uheldet være ude, så er Renault 5 Electric forberedt. Der er e-call, som er et nødopkald, der enten automatisk aktiveres, hvis du er i et uheld, eller som du selv kan aktivere.
Renault har desuden udviklet et system kaldet Fireman Access, der gør det nemt for brandfolk at slukke en eventuel brand i batteriet. Batteriet er forseglet, men skulle der opstå brand i bilen, løsnes forseglingen, når den rammes af den kraftige stråle fra brandslangen. Dermed tager det få minutter at slukke branden i batteriet fremfor flere timer.
Renault har gjort den patenterede opfindelse tilgængelig for alle, fordi det er en effektiv og tidsbesparende måde at slukke en eventuel farlig brand.
Funktion
- Tryk på én knap. Tænd eller sluk for fem førerassistancesystemer.
Der er flere aktive førerassistancesystemer (ADAS-systemer), der er lovpligtige i biler. Blandt andet at bilen skal give besked, hvis du kører hurtigere end det tilladte. Det giver flere små alarmer under kørslen, som nogen kan finde generende. Derfor har Renault udstyret R5 med deres My Safety Switch, der sidder lige ved siden af rattet.
Her kan du trykke og aktivere eller deaktivere op til fem førerassistancesystemer. Du kan også bruge knappen til at ændre tolerancegraden.
Knappen kendes også fra Renault Scenic Electric.
SIKKERHED
Renault 5 Electric får fire stjerner i Euro NCAP-sikkerhedstest.
Teknologisk frontløber
Du får den nyeste og mest moderne teknologi i Renault 5 E-Tech Electric, og det er med til at gøre køreoplevelse mere bekvem.
Skærme
I Renault 5 har du to digitale skærme til at give dig overblik over kørslen.
Som standard i Evolution får du et digitalt 7” førerdisplay, som giver dig overblik over kørslen, og som standard også 10,1” multimedieskærm mellem forsæderne.
Vælger du Techno eller Iconic får du openR Link med 10” førerdisplay og 10” multimedieskærm med indbygget Google. Her har du Google Maps og Google Assistent lige ved hånden.
Infotainment
Hvorfor ændre på noget, der virker? Sådan må Renault tænke det, for Renault 5 Electric får også OpenR link med indbygget Google - præcis som man kender Megane Electric og Scenic Electric.
Det betyder, at du kan bruge Google Maps og Google Assistent direkte på bilens to skærme, og du har mulighed for at downloade apps til bilen som Spotify og Waze. Det kan gøres gennem Google Play, der er tilgængelig i bilens infotainment.
Indbygget Google kaldes også Google Automotive og fås fra Techno.
Opkobling
Det er nemt at tilslutte sin smartphone til Renault 5. Som standard har den nemlig trådløs Apple CarPlay og Android Auto.
Du tilslutter dermed telefonen via bluetooth, og så har du adgang til blandt andet navigation via telefonen eller få adgang til afspilning af musik og podcast.
Med trådløs tilslutning har du et godt alternativ til indbygget Google, hvis du har Evolution-udgaven.
Stemmestyring
Renaults virtuelle assistent, Reno, hjælper dig i din Renault 5. Sig "hey Reno" og spørg om det, du har brug for. Det kan være at kontrollere funktioner i bilen, indstille varmen eller lignende, hvor du som fører kan holde fokus på vejen imens.
Reno er drevet af kunstig intelligens, og den bliver trænet, så jo mere du bruger den, jo mere effektiv bliver den.
Reno fås fra Techno-udstyrsvariant.
RENAULT 5 ELECTRIC Med et helt unikt design med tydelige referencer til ikoniske Renault 5 kommer elbilen til at skille sig ud på vejene.
Nytænkning
Som den første bil fra Renault får du mulighed for at trække strøm ud af bilen takket være V2L (Vehicle 2 Load).
V2L betyder, at du kan bruge bilens strøm til for eksempel elektrisk værktøj, lamper eller elektrisk grill – eller lade din elcykel, hvis det er det, du har brug for.
Den er også forberedt til V2G (Vehicle 2 Grid), hvor man kan sende strømmen tilbage i strømnettet, men den funktion er ikke mulig i Danmark endnu.
Pop Yellow og Pop Green er to nye farver til Renault 5, som er inspireret af 1970'erne, hvor bilen første gang blev lanceret.
Er du til mere afdæmpede farver, er der også hvid, sort og mørkeblå. På udvalgte modeller kan der fås en tofarvet lak.
Klimafokus
Renault har gjort sig mange tanker om materialevalg og produktion af Renault 5. Der er blandt andet anvendt genbrugsmaterialer, og bilen produceres tæt på kunderne. Renault regner med, at 75% af kunderne bor indenfor 1000 km fra fabrikken i Frankrig.
Materialer
Renault har forsøgt at anvende så mange bæredygtige materialer som muligt i Renault 5 EV. Der har været stor fokus på at finde materialer, der er genanvendte, og samtidig sørge for, at det er nemt at genanvende bilen, når den engang skal skrottes.
Det betyder, at 19,4% af materialerne i bilen er genanvendt, og sædematerialerne i Techno- og Iconic-udgaverne er lavet af 100% genbrugte plastikflasker.
85% af bilen kan desuden genanvendes, når den engang skal skrottes.
Produktion
Renault har valgt, at R5'eren skal produceres så tæt på kunderne som muligt, og derfor skal bilen produceres i Nordfrankrig. Her bruger man et helt økosystem af underleverandører, som alle ligger indenfor en radius af 300 km fra fabrikken. Det betyder, at bil og batteri produceres og samlet på fabrikken i Douai, mens motor og gearkasse bliver lavet i Cleon.
Med placeringen i Frankrig er der en forventning om, at 75% af kunderne bor indenfor en radius af 1000 km fra fabrikken. Det betyder også, at bilen hurtigere kan komme til Danmark, når den er produceret, og man undgår en lang og klimabelastende transport, som hvis bilen var produceret i Asien.
Renault 5 er altså designet og bygget i Europa – og til europæerne.
AmpR Small-platform
For Renault er R5 også en introduktion af en ny platform. Den er bygget på en helt ny platform til elbiler kaldet CMF-B EV eller AmpR Small.
Renaults ingeniører har taget udgangspunkt i CMF-platformen, der bruges til Clio og Captur, og kombineret med Megane Electrics elmotor. Der er lagt vægt på køreglæde, og affjedringen foran kommer fra Captur, mens bagakslen er Multilink og er identisk med den, der er i Megane Electric.
Det betyder samlet, at platformen er 30% billigere at fremstille end den, som Renault Zoe er bygget på. Derudover er batteriet 20 kg lettere end tilsvarende batteri i Zoe, ligesom motoren også vejer mindre.
Smartphone app
Med MY Renault app'en får du fuldt overblik over din Renault 5. Her kan du forvarme bilen eller afkøle den, så bilen har en behagelig temperatur, når du skal bruge den.
Du kan lave programmer for opvarmning/afkøling, ligesom du kan se ladestatus og andre oplysninger om bilen.
Med MY Renault app'en har du R5 lige ved hånden.
Prøver du at finde rundt i junglen af forskellige ladeløsninger til de elektriske biler? Fortvivl ikke. Vores motorredaktør forklarer de forskellige muligheder og har samtidig lavet en sammenligning af priserne på de mest udbredte ladeløsninger.
Se videoguiden her - eller læs den skrevne udgave her.
Tilbehør
Der er masser af mulighed for at tilpasse din Renault 5. Med det omfangsrige tilbehørskatalog kan du få din personlige Renault 5.
Der er mulighed for forskellige designs til midterkonsollen. Få et lille eller stort opbevaringsrum eller del det op.
Fås i forskellige farver.
Der er fire udskiftelige design til gearvælgeren, så du kan få den, der passer dig bedst.
Som en sjov detalje har Renault lavet en baguetteholder til Renault 5. Den kan altså holde brød.
Baguetteholderen er endnu ikke tilgængelig, men er på vej.
Bygget til rally
Renault bygger videre på arven fra Renault 5 Turbo og Renault 5 Turbo2, når de lancerer Renault 5 Turbo3E. En fuldelektrisk bil, der er bygget til rally, drift og racerbane.
Her får du en bil, der kører fra 0-100 km/t på under 3,5 sekunder, og den kan ramme en maks. hastighed på 270 km/t. Bilen er med 800V teknologi, så du kan lade fra 15-80% på blot 15 minutter.
Der laves i alt 1980 stk. af bilen.
Find svaret her eller fang os på chat, telefon eller e-mail
Ladeløsning
- Ladeboks derhjemme - netværk på farten
Hos Bjarne Nielsen samarbejder vi med Clever, der har Danmarks største ladenetværk. Her får du mulighed for at have en boks derhjemme samt at benytte ladenetværket i hele Danmark, når du er på farten.
Abonnementet kaldes Clever One, og det koster 799 kr. pr. måned (+evt. energitillæg), og du kan lade så meget, du har brug for til den pris.
Spørg gerne din salgskonsulent om mere information om Clever.
Genoplivet efter 50 år
- Inspireret af fortiden og klar til den elektriske fremtid
Det er nu over 50 år siden, at Renault 5 første gang rullede ud på vejene. Da den blev lanceret i 1972, markerede den et nyt kapitel for Renault som mærkets første hatchback, og den blev hurtigt en af de mest populære biler i Frankrig gennem 1970’erne og 1980’erne.
I løbet af sin levetid blev der solgt mere end 9 millioner eksemplarer af Renault 5 på verdensplan, hvilket cementerede dens status som en af de mest ikoniske småbiler nogensinde.
Den originale Renault 5 blev produceret i to generationer:
Med så stor en arv giver det mening, at Renault har valgt at bringe Renault 5-navnet tilbage. Det er ikke første gang, at Renault henter inspiration fra tidligere modeller – både Megane E-Tech Electric og Scenic E-Tech Electric viderefører velkendte navne i en ny, elektrisk æra.
Der er tydelige designmæssige ligheder mellem den klassiske Renault 5 og den nye Renault 5 Electric. Renault har formået at bevare de ikoniske træk fra originalen. Det er både fronten, formen og bagende, hvor der er tydelig inspiration fra R5:
En af de mange detaljer er, at håndtagene til de bagerste døre er skjult, for at man rammer udtrykket fra den gamle model, der i første omgang kun var tre-dørs bil.
Samtidig bringer Renault 5 Electric moderne teknologi ind i designet med et fuldt digitalt cockpit, OpenR Link-infotainmentsystemet og en 100% elektrisk drivlinje.
Da Renault 5 blev til i tidernes morgen, var det den daværende Renault-chef Pierre Dryfuss, der gav mærkets ingeniører besked på at designe en kompakt bil, der passede til tiden. Og det blev Luca de Meo, der er CEO for Renault Group, som genopfandt modellen. Det er hans hjertebarn, og for ham er det meget mere end blot en ny, elektrisk bil.
- Den nye Renault 5 bliver et symbol på endnu et comeback – et, der vil bringe Renault ind i den eksklusive klub af elbilsmestre, har han udtrykt det i bogen ”R5, an extraordinary story”.
Den oprindelige Renault 5 blev i sin tid afløst af Renault Clio, som har været en af Europas bedst sælgende biler siden 1990’erne. Med lanceringen af Renault 5 Electric ser det ud til, at Renault har fundet sin elektriske afløser for Clio.
Renault 5 Electric er skabt til at tage kampen op med andre små elbiler og med en rækkevidde op til 410 km, moderne assistentsystemer og et nostalgisk design bliver den en af de mest spændende elbiler i sin klasse.
Det med småt
Der tages forbehold for pris- og afgiftsændringer samt trykfejl. Bilen kan være vist med ekstraudstyr.
Se prisliste og/eller modelfanen for oplysninger om brændstofforbrug, CO2 udledning og energimærkning.