BILGUIDEN - Vi elsker biler
Test og anmeldelse af Renault Captur
Renault Captur er en kompakt crossover, som er bygget på Renault-Nissans B-platform, der også danner rammer for modeller som Renault Clio og Nissan Micra. Kigger man godt efter, er det da også tydeligt, at det er de samme ingeniører og designere, der har stået for både Renault Clio og Renault Captur - hvilket klart må betragtes som et plus.
Renault Captur - der også findes i en udgave med længere akselafstand til blandt andet det russiske marked - blev introduceret som en helt ny model i 2013. På det tidspunkt var behovet for små og mellemstore SUV-modeller og crossover-biler i stor stigning, og derfor ramte Renault Captur et hul i markedet.
Modellen har siden introduktionen været en stor succes også i Danmark, hvor den er blandt de bedst sælgende modeller i sin klasse. I begyndelsen af 2020 kom Renault Captur i sin anden udgave, hvor bilen både ude og inde har fået forfinet en række detaljer. I slutningen af 2020 er den introduceret som Plug-in Hybrid med en helt ny motor.
Anmeldelse af Renault Captur fra "Bilguiden - Vi elsker biler".
Renault kom med deres nye Captur i foråret. Nu er den her så som plug-in hybrid til en skarp pris som uden tvivl vil øge interessen for den i forvejen populære bil.
Renaults nye hybridteknologi har fået navnet E-TECH og er deres helt egenudviklede hybridmotor på samlet 160hk som både fås til Captur og også den nye Megane Sport Tourer.
LÆS OGSÅ
Se mere om Captur og dens priser her.
Batteriet i Captur er på 9,8 kWh og giver en rækkevidde ved bykørsel på 65 km og 50 km ved blandet kørsel. Renault lover, at bilen altid vil starte op på ren el. Dette skyldes en særlig motorsammensætning med hele tre motorer. To elmotorer og en benzinmotor, hvor den ene elmotor er en såkaldt starter-generator. Ifølge Renault har de brugt og udnyttet den viden og teknologi som man gennem en årrække har udviklet hos deres Formel 1-hold.
Udvendigt er der ikke ændret noget fra den almindelige Captur andet end et ekstra tankdæksel til strømstikket. Foto: bilguiden
Nyt gearsystem
Renault har også udviklet et helt nyt automatisk gearsystem til deres E-TECH-motor som er koblingsfrit. Det gør kørslen endnu mere flydende og samtidig har du tre køreprogrammer at vælge imellem. Pure, Sport og My Sense, hvor du i Pure køre ren el så vidt muligt. I sport beder du om mere trækkraft og her er benzinmotoren automatisk slået til. I My Sense lader du selv bilen veksle mellem el- og benzinmotor som den i øvrigt gør meget lydløst og diskret.
Ikke for campister
Selvom Captur Plug-in Hybrid har 160 hk, så er trækkraften med trailer mindre end den almindelig benzinudgave. Du kan dog have en trailer på 750 kg som er nok til de fleste, mens campisterne må kigge andre veje.
Designet i Captur er moderne og med mange lækre detaljer. I Plug-in Hybrid-udgaven er der også en stor lækker digital instrumentering. Foto: bilguiden
Masser komfort, sikkerhed og udstyr
Capturs kabine indbyder til afslapning og kørekomfort. Som plug-in hybrid fås den kun i højeste udstyrsniveau Intens og er derfor rigtig godt udstyret med sikkerhedsudstyr som aktiv nødbremse med fodgængerregistrering, vejbaneassistent og skiltegenkendelse. Komforten følger med med flere små designdetaljer og mulighed for at gøre Captur sin helt egen.
Pladsen på bagsædet i Captur er rummelig og der kan sagtens sidde to velvoksne personer. Foto: bilguiden
Plads til den mellemstore familie
Captur er ikke nogen kæmpe familiebil, men der fint med plads til den mellemstore familie med to børn. Har du behov for mere plads bør du i stedet kigge mod den nye Megane med nøjagtig samme motor men med et større bagagerum.
Alt i alt er Captur – også som plug-in hybrid - et dejligt bekendtskab som man hurtigt vænner sig til på landevejen. Samtidig er prisen lige så nu ekstra skarp, og plug-in hybrid-versionen er endda billigere end tilsvarende benzinudgave med automatgear.
Bagagerummet kan gøres større ved at køre bagsæderne frem. Der er også ekstra aflægningsplads under bundpladen. Foto: bilguiden
ANMELDELSER
Det skriver anmelderne
I tvivl om Renault Captur er den rigtige for dig? Vi har samlet anmeldelser af bilen her. Bemærk at anmeldelser kan have forskellig dato og at bilen kan være blevet opgraderet siden anmeldelsen.
- "Renault Captur er vokset og har samtidig fået et kvalitetsløft. Prisen har også fået et hak opad, men Captur er fortsat en vellykket mini-SUV."
- "Populær mini-SUV opruster: Materialekvaliteten er hævet og den overordnede byggekvalitet synes også at have fået et nøk opad."
- "Crossoveren har fået et tydeligt kvalitetsmæssigt løft med forbedrede køreegenskaber, interiør og sikkerhedsteknologi."