BILGUIDEN - Vi elsker biler
Test og anmeldelse af Kia EV9
Kia EV9 er en helt ny model fra det sydkoreanske mærke. Det er en fuldvoksen SUV, der samtidig kører på ren el, og det er mærkets nye flagskibsmodel. Det betyder, at det er toppen af, hvad Kia kan præstere, og det er nemt at lade sig begejstre, når man lærer EV9 bedre at kende.
VIDEO: Se hele Bilguidens udførlige gennemgang af Kia EV9.
Den længe ventede Kia EV9 er nu i Danmark klar til både levering og prøveture, og det giver anledning til at gå i dybden med Kias nye flagskib.
EV9 er den modelbetegnelse, som Kia har valgt at navngive alle deres kommende elektriske biler. Så den er selvfølgelig på alle måder større end EV6 og den kommende EV5.
EV9 skal konkurrere i premium-segmentet af SUV’er. Det vil sige mod biler som Audi Q8 e-tron, BMW iX, Mercedes EQE, Volvo EX90, BYD Tang og ikke mindst Xpeng G9. Prismæssigt lægger den sig sådan ca. midt i feltet – og om det er nok til at skabe en storsællert i Danmark, må tiden vise. Den har i hvert fald et par esser i kabinen.
EV9 er en KÆMPE SUV med standard 7 sæder (3 sæderækker). Den er 5,01 m lang og lige knap 2 meter (198cm) bred uden spejle. Højden er 175,5 cm med tagrælinger.
Kia EV9 er fås i to udstyrs- og motorvarianter. Uanset hvilken du vælger, får du de store skærme og masser af lækkert interiør med kabinebelysning. Foto: Bilguiden
Kia EV9 i Premium Launch Edition eller som GT-Line
EV9 er tilgængelig i to forskellige varianter. En baghjulstrukken (RWD) Premium Launch Edition med 203 HK og en rækkevidde på 563 km til kr. 674.900 kr. og en firehjulstrukken (AWD) GT-Line med 384 HK og en rækkevidde på 505 km til kr. 749.900.
Den baghjulstrukne version har en 149kW motor, som er i stand til at yde et maksimalt drejningsmoment på 350 Nm. Med en tophastighed på 185 km/t kan denne drivlinjevariant accelerere fra 0-100 km/t på 9,4 sekunder.
Performance varianten med firehjulstræk drives af to 141 kW elektriske motorer med et maksimalt drejningsmoment på 350 Nm for & 350 Nm bag for den aktuelle GT-Line variant. Den har en tophastighed på 200 km/t, kan accelerere fra 0-100 km/t på 5,3 sekunder.
Begge versioner kommer med et 99,8 kW batteri og 800V lynopladning op til 240 kW. Den kan dermed oplades fra 10–80 % på ca. 24 min.
Begge varianter har som standard 7 sæder, men i GT-line varianten har du mulighed for at tilkøbe Relaxion sæder på 2. sæderække, hvilket afføder en 6-sæders konfiguration.
Bagagerumsvolumen afhænger af, hvor mange sæderækker der er i brug, men gældende for begge varianter: 333/828/2318 liter.
RWD tilbyder en påhængsvægt på 900/450 kg og AWD tillader helt op til 2.500/750 kg.
Kia EV9 har standard 7 sæder. Som GT-Line kan du også tilvælge en 6-sæders konfiguration, hvor anden række består af to sæder magen til forsæderne. Foto: Bilguiden
Fremtidens energiløsning: Vehicle to Grid
Kia EV9 er forberedt til tovejsopladning, hvilket muliggør avancerede fremtidige teknologier som Vehicle-to-Load (V2L), Vehicle-to-Building/Vehicle-to-Home (V2B/V2H) og Vehicle-to-Grid (V2G). V2L, som først blev introduceret med Kia EV6 og tilgængelig som standard med EV9, giver mulighed for at forsyne elektriske apparater med deres EV9-batteri ved at sætte kablet i ladeporten ved hjælp af den medfølgende adapter. V2B og V2H refererer til køretøjets evne til at drive en bygning eller kundens hjem. V2G betyder, at køretøjet kan overføre energi direkte tilbage til nettet og på den måde være med til at balancere elnettet. V2B, V2H og V2G vil gradvist blive rullet ud i takt med at vores omverden bliver klar til at imødekomme bilens nye smarte muligheder.
Infotainment med fleksibel rejseplanlægning
Takket være den innovative Kia EV Route Planner kan du bruge mindre tid på at planlægge rejsen ift. tilgængeligheden af ladepunkter. Når navigationssystemet registrerer, at batteristatus ikke er tilstrækkelig til at nå en bestemt destination, anbefaler det automatisk et ladepunkt for den planlagte rute. Dette reducerer rækkevidde- og opladningsangst for automatisk at vise hvornår, hvor og hvor længe de skal lade.
Ved kørsel under kolde temperaturer fungerer denne funktion også sammen med batteriforberedelse ved at forvarme batteriet til den optimale ladetemperatur, før bilen når ladestationen.
Kia EV9 kommer med Fuld LED-lygter som automatisk blænder op og ned. I GT-Line får du også adaptive forlygter, der automatisk tilpasser sig modkørende og vejens forløb. Foto: Bilguiden
Aktive og passive sikkerhedsfunktioner
Kia EV9 har standard ni airbags, der også dækker tredje sæderække.
Den leveres bl.a. som standard med den seneste generation af Highway Driving Assist 2. HDA 2 kombinerer Lane Following Assist 2 (LFA 2) med Hands On Detection (HoD). Dette system forhindrer en kollision, hvis et andet køretøj skærer ind foran bilen med lav hastighed. Lane Change Assist, som også var inkluderet i den tidligere generation af HDA, hjælper bilen med at skifte vognbane, når føreren aktiverer blinklyset. Bilen skifter automatisk vognbane i den angivne retning, når dette er sikkert.
Lane Following Assist 2.0 (LFA 2.0) sikrer i mellemtiden en sikker afstand til køretøjer i de parallelle vognbaner ved at justere bilens position i dens vognbane. På samme måde udsender Lane Keeping Assist (LKA) en advarsel og om nødvendigt assisterende styring, hvis bilen begynder at køre fra sin vognbane, uden at blinklyset er aktiveret.
Blind View Monitor (BVM) og Blind-spot Collision-avoidance Assist (BCA) giver begge ekstra sikkerhed for at forhindre påkørsel bagfra. Blind View Monitor viser udsyn bagud, når blinklyset aktiveres for yderligere udsyn under vognbaneskift, og Blind-spot Collision-Avoidance Assist giver en advarsel eller hjælp til opbremsning, hvis et andet køretøj registreres, når bilen forlader en parallel parkeringsplads eller skifter vognbane.
Forward Collision-avoidance Assist 2 (FCA 2) med Junction Turning/Crossing hjælper med at undgå kollisioner med en række andre trafikanter, herunder fodgængere, cyklister og andre køretøjer – herunder i udfordrende situationer såsom at navigere i et vejkryds, håndtere modkørende trafik, og ved vognbaneskift. Afhængigt af situationen kan systemet give en advarsel eller anvende undvigende styring eller nødbremsning for at forhindre en kollision.
Det intelligente frontlyssystem (IFS) i GT-Line tænder automatisk fjernlys om natten og nedblænder i dynamiske zoner for at forbedre både nattesyn og sikkerhed. High Beam Assist (HBA) kan i mellemtiden genkende det omgivende lys fra et modkørende køretøj og slukke eller tænde fjernlysene igen i overensstemmelse hermed.
Driver Attention Warning (DAW+) overvåger førerens adfærd og udsender en advarsel, hvis deres opmærksomhedsniveau vurderes at være for lavt. På samme måde kan den, når den standses ved et lyskryds, også advare føreren, hvis køretøjet foran dem allerede er kørt, og føreren ikke reagerer hurtigt nok.
Intelligent Speed Limit Assist (ISLA) genkender hastighedsgrænsen på vejen og advarer føreren, hvis de begynder at overskride den. Når det kombineres med Smart Cruise Control, justeres køretøjets hastighed automatisk, når hastighedsgrænsen ændres.
Du får masser af systemer i EV9, som hjælper dig med at navigere den store bil sikkert på plads. Foto: Bilguiden
Forbedret sikkerhed ved standsning og parkering
Kia EV9 kommer også med flere intelligente funktioner, der gør kørsel og parkering nemmere. For eksempel vises et 360-graders billede (som du selv kan indstille vinkel på), når du parkerer eller kører, som endda kan overføres til en smartphone. Derudover får du hjælp fra et højtopløseligt front- og bakkamera.
Rear Cross-traffic Collision-avoidance Assist (RCCA) forhindrer kollisioner ved at udsende en advarsel eller opbremsning, når bilen er i bakgear, og et modkørende køretøj registreres, der kommer fra siden – for eksempel når du bakker ud af en parkeringsplads. Parkeringsafstandsadvarsel (PDW), parkeringskollisionsundgåelsesassistent - foran og på siden (PCA-F/S) og bakgear (PCA-R) hjælper med at forhindre kollisioner med fodgængere og genstande under parkering, og fjernbetjent smart parkering Assist 2 (RSPA 2) gør det muligt for køretøjet at parkere sig selv på vinkelrette, diagonale og endda parallelle parkeringspladser – uanset om føreren er i køretøjet eller ej.
Kia EV9 leveres også som standard med to sikkerhedsfunktioner, der er specielt designet til at beskytte bagsædepassagererne: Safe Exit Warning (SEW) og Safe Exit Assist (SEA). Når bilen er standset, og et andet køretøj nærmer sig bagfra, udsender systemet enten en advarsel eller aktiverer børnesikringen for at forhindre passageren i at forlade bilen i en usikker situation.
Gem en digital nøgle på din telefon for fleksibilitet
Udover Kia EV9’s Smart Key, vil kunderne også kunne bruge en smartphone til at låse eller låse dørene op, starte eller slukke bilen, styre nødalarmen og åbne eller lukke bagagerummet. Dette er takket være den nye Digital Key. Du behøver ikke engang at tage telefonen op af lommen for at låse døren op. Denne digitale nøgle kan deles med op til tre personer ad gangen, og ejeren kan styre, hvilke funktioner der skal deles og hvor længe.
ANMELDELSER
Det skriver anmelderne
- "Bag luksusbilen Kia EV9’s særprægede former og skarpe kanter gemmer der sig en yderst velindrettet og velfungerende familie-elbil med op til syv siddepladser."
- "Kia EV9 er en funky XXXL-SUV til en stærk pris"
- "Luksuriøs, kompromisløs og komfortabel. Jep, det er en Kia, der er tale om! Kia EV9 GT-Line er en vaskeægte flagskibsmodel både i forhold til udstyr og luksus men også til pris."