Dacia Duster får et facelift og ny gearkasse i et facelift, der også byder på teknologiske nyheder og endnu mere komfort i kabinen. Prisen forbliver den samme.
Siden introduktionen tilbage i marts 2010 er der to millioner mennesker, der har købt en Duster. I Danmark var vi lidt længere fremme, før vi fik Dacia Duster på programmet, men i dag ejer over 7400 danskere en Duster.
Den nye Duster introduceres på det danske marked til september og priserne er allerede klar. Blandt de største nyheder er, at man nu kan få Duster med den effektive EDC- automatgearkasse – noget mange kunder har efterspurgt i lang tid. Den er koblet til en 150 hk TCe motor.
- Duster er med over to millioner solgte eksemplarer, blevet et ikon for Dacia. At forny et ikon er ikke en nem opgave. Siden første model har bilens udseende været et hit, så det har vi ikke ændret markant på. Men vi har bestræbt os på at gøre den lidt mere moderne og frisk at se på, siger Lionel Jaillet, VP Product Performance Dacia.
Den nye Dacia Duster har fået en anden lygtesignatur på linje med Sandero og Spring. Foto: Dacia
Ny lyssignatur
Udefra skal man have de skarpe briller på for at se den store forskel efter faceliftet. Lygtesignaturen er nu ændret så den matcher den Y- formede signatur, der netop er introduceret på den nye Sandero og har fået en mere markant kølergrill.
Det er indenfor de store ændringer er sket. Der er helt nye sæder, nye nakkestøtter og en høj centerkonsol med justerbart armlæn. Og så er det muligt at vælge mellem to forskellige multimediesystemer med en ny 8 tommer touchskærm og opkobling med Apple Carplay og Android Auto.
Kører man 4X4 versionen kan man desuden se en lang række nyttige oplysninger på centerskærmen. Blandt andet hældningsvinklen sidevers, indgangs- og afgangs vinkler, højdemåler samt kompas. Efter en tur i terrænet kan man på 4X4 skærmen også se data fra turen.
Interiøret i Duster er opgraderet med nyt infotainmentsystem og bedre sæder. Foto: Dacia
Ny EDC-gearkasse
Ganske som det er nu, er der en lang række motorer at vælge imellem. Den store nyhed – EDC-gearkassen - fås til 150 hk benzin med forhjulstræk. Man kan også få manuel, seks trins gearkasse til den 150 hk version, ligesom man kan få det til de andre benzinvarianter, der tilbydes. 90 og 130 hk. På dieselsiden er der en motor at vælge imellem– nemlig den klippestabile 115 hk motor – også med seks trins manuelt gear.
Af yderligere nyskabelser i Duster kan nævnes blandt andet blindvinkelalarm, park-assist, ligesom der naturligvis er hill start assist og i 4X4 versionen er der også adaptiv hill decent control. Det gør det til en leg at komme ned ad selv de vildeste nedkørsler, uden at bilen løber løbsk. I første gear - eller når man bakker - kan man manuelt indstille bilens nedkørselsfart til mellem 5-30 km/t.
Desuden kan man nu få et såkaldte multiview kamera. Det er dybest set et kamerasystem med fire kameraer, der viser situationen hele vejen rundt om bilen. Den største fordel ved dette, er at det gør det enormt nemt at parkere sin Duster
Her er priserne
De begynder ved 169.990 kr. for en 90 hk TCe Essential. Ønsker man samme motor i komfortversion hedder prisen 178.490 kr., mens prestigeversionen koster 185.590. kr.
Skal der mere motorkraft under hjelmen kan man vælge den 130 hk version. Her begynder priserne ved 200.990 kr. Men det er så til gengæld også topversionen Prestige.
Ønsker man 150 hk benzinmotor er dette koblet til versionen med EDC-gear. Her er prisen 210.490 kr. for komfortversionen, mens man må smide godt 7000 kr. oveni for Prestige – altså 217.590 kr.
Insisterer man på diesel – så er prisen for en 4X2 version i Prestige 205.590 kr. Har man brug for 4x4, er prisen 235.590 kr. – igen også her for den topudstyrede version.
Ønsker man Duster som gulpladebil, starter priserne ved 115.079 kr.
Også baglygterne på Duster er blevet opgraderet. Foto: Dacia