For knap to måneder siden præsenterede Kia de første billeder af deres nye SUV Sportage. Her gjorde Kia opmærksom på, at der ville komme endnu en udgave dedikeret til det europæiske marked som Kia nu løfter sløret for. Den nye Sportage forventes lanceret i Danmark omkring nytår.
Den europæiske Sportage er udviklet på en helt ny platform og nyder godt af et hightech-konstruktionsprogram med fokus på det europæiske marked med en optimal akselafstand og ideelle mål og proportioner til de europæiske veje. Den nye udgave har også resulteret i en væsentlig forøgelse af bagagerumskapaciteten, loftshøjden og benpladsen, som er markant større end i den udgående Sportage-model.
En avanceret plug-in-hybridmodel (PHEV) lanceres også for første gang med den europæiske Sportage og byder på emissionsfri rent elektrisk kørsel til de fleste daglige køreture til arbejde eller til de daglige indkøb. De allernyeste miljøvenlige benzin- og dieselforbrændingsmotorer er også tilgængelige i forskellige versioner, så Sportage dækker bredt på det europæiske marked.
Den nye Kia Sportage fortsætter Kias nye designlinje som også kan ses i elbilen EV6. Foto: Kia
Ny teknologi og sikkerhed
For at levere en optimal køreoplevelse på de europæiske veje introduceres en række nye teknologier med den nye Sportage. En ny generation af elektronisk reguleret undervogn (ECS) leverer maksimal komfort og sikkerhed i alle situationer takket være den kontinuerlige støddæmperregulering i realtid.
En ny terræn-indstilling giver Sportage bedre køreegenskaber i mere udfordrende terræn som for eksempel sne, mudder og sand, så ejerne kan dyrke deres mere eventyrlystne fritidsaktiviteter.
Den nye Sportage viser også vejen, når det gælder sikkerhed, med både passive og aktive hightech DriveWise-systemer – inklusive Kias omfattende pakke af avancerede førerassistentsystemer (ADAS).
- Den helt nye Sportage er omhyggeligt designet, udviklet og tilpasset specielt til Europa, og den bryder grænser og sætter nye standarder i SUV-segmentet, fortalte Jason Jeong, som er President hos Kia Europe.
Interiøret i den nye Sportage imponerer med den nye infinity-skærm som breder sig over en stor del af konsollen.
Nyt design og interiør
Kias nye designsprog ”Opposites United”, som blev afsløret tidligere i år, er det centrale element på den nye Sportage og påvirker alle aspekter af bilens fremtoning og karakter som også går igen i Kias andre nye modeller som for eksempel den kommende elbil EV6.
Forfra viser den nye Sportage et præcist og avanceret design med den detaljeorienterede sorte kølergrillgrafik, som strækker sig over hele frontens bredde. Kølergrillen forbinder Kias moderne Tiger Nose-signaturkølergrill med det iøjnefaldende futuristiske boomerangformede LED-dagskørelys, der til gengæld udgør en skarp skillelinje til de imponerende Matrix-LED-forlygter – også kendt som intelligent Front Lighting System.
For første gang i Europa fås den nye Sportage nu med sort tag, hvilket bidrager til at fremhæve den sportslige profil og de dynamisk udformede C-stolper. Tilføjelsen af en hoftelinje i krom, som forløber op til bagenden af den nye Sportage og skaber harmoniske linjer i forhold til hækspoileren, giver bilen et endnu mere sportsligt præg.
Afhængigt af udstyr og model er den nye Sportage udstyret med 17”, 18” eller de største 19” fælge, og kunderne kan vælge mellem seks forskellige aluminiumsfælgdesigns, farver og finish.
Topmoderne kabine
Centralt i den nye Sportages kabine finder du et smukt udformet kurvet display med touchscreen og sportslige luftdyser med flotte detaljer. Det kurvede display forrest i kabinen giver cockpittet en imponerende visuel bredde og dybde.
Den højteknologiske 12,3” touchscreen og den integrerede controller er kommandocentralen for opkobling, funktioner og nyttige features for både fører og passagerer. Begge systemer er udviklet til at være nemme at bruge, særdeles intuitive og bløde at røre ved.
Instrumentenheden på 12,3” har den nyeste generation af full thin-film-transistor liquid-crystal-display, som leverer en utrolig præcis og tydelig grafik. Med så avanceret og sikker hightech-opkobling har den nye Sportage fordel af de nyeste over-the-air-opdateringer af software og navigationskort. Den avancerede opkoblingssoftware i den nye europæiske Sportage gør det muligt for brugerne at have kontakt med bilen på afstand via Kia Connect-smartphoneappen.
Kia Connect-appen giver brugerne total tryghed, fordi de med et enkelt tryk kan se, om deres Sportage er låst, og om ruderne er lukket, og så kan de se præcist, hvor de sidst har parkeret deres SUV.
En ergonomisk midterkonsol er placeret optimalt i forhold til føreren og forsædepassageren, og den byder på opbevaringsrum, mulighed for konfiguration af betjeningssystemet, drikkevareholdere og soft touch-kontakter – sidstnævnte er placeret i en hævet position langs gearvælgerkontakten til shift-by-wire-gearkassen.
Den store skærm foran føreren består i virkeligheden af to skærme - en touchskærm og en instrumentenhed. Begge på over 12". Foto: Kia
Moderne motorer og masser af plads
Akselafstanden i den nye Sportage er på 2.680 mm, en bredde på 1.865 mm, en længde på 4.515 mm og en højde på 1.645 mm. Bagagerumskapaciteten er på 591 liter (VDA). For at maksimere anvendeligheden kan bagsæderne klappes frem i forholdet 40:20:40, så bagagerumskapaciteten øges til 1.780 l.
Den nye Sportage bliver lanceret med et stort udvalg af drivlinjer inklusive topmoderne hybridteknologier og den nyeste generation af miljøvenlige benzin- og dieselmotorer.
HEV- og PHEV-modellerne er omhyggeligt konstrueret således, at teknologien ikke påvirker pladsen i kabinen og bagagerummet. I HEV-modellerne er batteripakken placeret under 2. sæderække, så benpladsen er den samme som i Sportage-modellerne med forbrændingsmotor.
På Sportage PHEV er højvoltsbatteriet placeret under SUV’ens bund mellem de to aksler, hvilket sikrer en optimal vægtfordeling og en kabineplads, som er praktisk, komfortabel og alsidig.
Sportage PHEV er forsynet med Kias prisvindende 1,6-liters T-GDI-motor, en 66,9 kW elmotor med permanente magneter og en 13,8 kWh litium-ion-polymer-batteripakke. Drivlinjen har en samlet ydelse på 265 hk, hvoraf de 180 hk leveres af forbrændingsmotoren.
Den nye 1,6-liters T-GDI-motor er også tilgængelig til de nye Sportage-modeller i kombination med et mild-hybridsystem (MHEV), som er udviklet med henblik på at reducere emissionerne og optimere effektiviteten. Den kombinerer effektivitet med sportslige præstationer med en ydelse på hhv. 150 hk eller 180 hk. Den 4-cylindrede motor opnår større brændstofeffektivitet takket være en ny og optimeret forbrændingsproces, afkølingsteknologier og tiltag til reduceret friktion inklusive et avanceret integreret termostyringssystem og anvendelse af kuglelejer med lav friktion.
Den nye europæiske Sportage fås desuden med en særdeles effektiv 1,6-liters clean-dieselmotor, der fås med en ydelse på hhv. 115 hk eller 136 hk.
1,6-liters T-GDI-motoren er kombineret med en 7-trins automatisk dobbeltkoblingsgearkasse (7DCT), men den fås også i kombination med en 6-trins manuel gearkasse. Varianterne med 1,6-liters dieselmotor, med eller uden MHEV-teknologi, kan kombineres med enten en 6-trins intelligent manuel gearkasse (iMT) eller 7DCT-gearkassen.
Kia præsenterede i juli de første billeder af den nye Sportage. Dette billede er af den asiatiske udgave, der har en længere akselafstand end den europæiske udgave. Foto: Kia.
Her er nogle af de nye teknologier i Sportage
En ny elektronisk reguleret undervogn (ECS) leverer maksimal komfort og overlegen sikkerhed i alle situationer takket være den kontinuerlige støddæmperregulering i realtid. Et elektronisk reguleret AWD-system sikrer, at kraften fordeles optimalt mellem for- og baghjulene afhængigt af vejforholdene og kørselssituationen, hvilket ikke blot øger præstationerne, men også forbedrer sikkerheden og effektiviteten.
Den nye Sportage har forskellige sikkerhedssystemer som fx førerairbag, passagerairbag, gardinairbags, centerairbag foran og lavt placerede sideairbags.
Kias velrenommerede Advanced Driver Assistance System-teknologi (ADAS) hjælper den nye Sportage med at undgå potentielle farer og yder komplet beskyttelse til personerne i bilen og andre trafikanter på enhver køretur.
Som en del af den nye Sportages DriveWise ADAS-pakke er bilen udstyret med Kias brancheførende Forward Collision-Avoidance Assist System med Junction Turning-funktion, som hjælper med til at undgå kollisioner med modkørende køretøjer i forbindelse med venstresving i vejkryds.
Highway Driving Assist (HDA) holder den valgte afstand og hastighed i forhold til det forankørende køretøj ved kørsel på motorvej, og systemet hjælper med at holde den nye Sportage midt i vognbanen. HDA kan også tilpasse bilens hastighed i forhold til hastighedsgrænsen.
Navigationsbaseret Smart Cruise Control (NSCC) hjælper med at holde den nye Sportage på en sikker hastighed på motorvejen ved hjælp af navigationsdata i realtid. Teknologien udvider NSCC-funktionen på de dele af motorvejen, hvor der er mange sving og kurver, og reducerer automatisk hastigheden før et sving eller en kurve. Når motorvejen igen går ligeud, indstiller NSCC hastighedsgrænsen til den oprindelige hastighed igen.
Den nye europæiske Sportage byder også på Intelligent Speed Limit Assist-teknologi (ISLA), som advarer føreren, hvis den aktuelle hastighedsgrænse overskrides.
Når føreren tænder blinklyset for at skifte vognbane, og der er risiko for en kollision med et køretøj, der kommer bagfra i en tilstødende vognbane, bliver føreren advaret af et nyt Blind-Spot Collision-Avoidance Assist-system (BCA). Hvis risikoen for en kollision bliver større, når advarslen er afgivet, tager BCA aktivt kontrol over bilen for at undgå en kollision. BCA-systemet er også aktivt i situationer som fx parkering, hvor systemet hjælper med at undgå kollisioner med køretøjer bag bilen.
Blind-Spot View Monitor (BVM) er også med ombord i den nye Sportage, og systemet øger sikkerheden og førerens udsyn ved vognbaneskift ved at vise et billede i realtid af området til siden bag bilen i instrumentenheden.
Remote Smart Parking Assist (RSPA) hjælper føreren med fjernstyret parkering eller udkørsel fra en parkeringsbås. Parkeringsmanøvrerne bliver desuden nemmere med tilføjelsen af teknologierne Rear-View Monitor (RVM) og Surround View Monitor (SVM), der viser livebilleder af bilen og dens omgivelser.