Kias populære crossover Niro er blevet helt nyudviklet fra bunden for at imødekomme de komplekse og forskellige krav fra nutidens miljøbevidste bilister. Tre topmoderne elektrificerede drivlinjer og bæredygtige materialer skal sikre, at den nye version overgår kundernes forventninger.
Den nydesignede Niro er en vigtig model i Kias voksende elektrificerede modelprogram, som i 2027 vil omfatte 14 batteridrevne elbiler.
CUV-segmentet er et af de mest konkurrenceprægede segmenter med en lang række sammenlignelige modeller. Den helt nye Niro viser Kias friske tilgang til den traditionelle CUV, og den har vigtige elementer, der får den til at skille sig ud fra mængden.
Den helt nye Niro letter overgangen til bæredygtig mobilitet med et udvalg af lav- og nul-emissions-drivlinjer: hybrid (HEV), plug-in-hybrid (PHEV) og batterielektrisk (EV). HEV- og PHEV-modellerne har Kias supereffektive 1,6-liters Smartstream GDI-benzinmotor med anden generation af den 6-trins automatiske dobbeltkoblingsgearkasse (6DCT). Anden generation af GDI-motoren omfatter kuglelejer med lav friktion, gearkasseoptimeringer for bedre effektivitet og fjernelse af bakgearet, hvilket reducerer vægten med 2,3 kg. Bakkemanøvrer sker udelukkende via elmotoren, og det eliminerer emissionerne, når du bakker med bilen.
Den batterielektriske Niro byder på miljømæssige og praktiske fordele med en rent elektrisk rækkevidde på 463 km (WLTP). HEV modellen forventes ikke at indgå i det danske modelprogram.
Jason Jeong, som er President hos Kia Europe, udtalte følgende:
- Den nuværende Niro-familie er Kias tredje mest solgte model, og den nye version vil styrke Niros position som volumenmodel i Kia modelprogrammet og bidrage til at accelerere Kias salg af miljøvenlige biler til to millioner globalt i 2030.
Den nye Kia Niro forventes at komme til Danmark til efteråret. Foto: Kia
Mere plads og mere genbrug
Niro er bygget på tredje generation af Kias ”K”-platform og har en længde på 4.420 mm, en bredde på 1.825 mm og en højde på 1.570 mm. Akselafstanden på 2.720 mm og de forbedrede designmæssige proportioner giver mere plads i kabinen, og den har større bagagerumskapacitet end de fleste konkurrenter.
Med en bagagerumskapacitet på 475 liter og yderligere 20 liter i opbevaringsrummet under frontklappen har den nye Niro EV en samlet bagagerumskapacitet på 495 l. PHEV-modellen har en bagagerumskapacitet på 348 liter. Når bagsæderne er klappet ned øges bagagerumskapaciteten til 1.342 liter i PHEV- og 1.392 liter i EV-udgaven.
Et nyt ”hvilepassagersæde” giver bedre kørekomfort. Når bilen holder stille, kan forsædepassageren tage et hvil blot ved at trykke på en knap. Sædet løftes, og ryglænet vippes bagud for at maksimere komforten og optimere kropsstøtten, mens personen hviler sig.
Det slanke sædedesign frigiver ekstra plads bagi, så bagsædepassagererne har bedre plads, og USB-C-porte monteret på sæderne giver nem adgang til opladning.
To elegante 10,25” displays viser bil- og navigationsinformationer, og infotainment- og klimareguleringen kan indstilles via et multimode-touchdisplay med minimal forstyrrelse af førerens opmærksomhed.
Genbrugsmaterialer med premiumeffekt fylder kabinen for at fremhæve Niros bæredygtige egenskaber. Loftbeklædningen er fremstillet af genbrugt tapet, dørpanelerne har en finish i lak uden organiske forbindelser, det veganske PU-læderindtræk indeholder udtræk af eukalyptusblade, og bagagerumsafdækningen er fremstillet af 75 % genbrugsfibre. Disse bæredygtige elementer skaber en miljøvenlig kabine spækket med naturlige materialer, der er behagelige at røre ved.
Interiøret i den nye Niro er præget af genbrugsmaterialer. Foto: Kia
Endnu mere og bedre sikkerhedsudstyr
Et 10” head-up-display (HUD) projicerer vigtige kørselsinformationer som fx hastighed og navigationsanvisninger direkte på forruden. Den ultratydelige grafik vises direkte foran føreren for at minimere øjenbevægelserne under kørslen til fordel for både sikkerheden og komforten.
Automatisk nødbremse med fodgænger og cyklistregistrering advarer føreren og stopper bilen i tilfælde af en risiko for kollision med andre trafikanter eller fodgængere, og udvidet nødbremse som registrerer venstresving i forhold til modkørende giver ekstra sikkerhed ved drejemanøvrer, og bilen standses endda i tilfælde af krydsende trafik fra venstre eller højre.
Intelligent skiltegenkendelse med hastighedsassistent viser den aktuelle hastighed og afgiver en visuel advarsel, hvis bilen overskrider hastighedsgrænsen. Andre funktioner omfatter vognbaneassistent, udvidet vognbaneassistent, motorvejsassistent, træthedsregistrering, fjernlysassistent, navigationsbaseret adaptiv fartpilot, aktiv blindvinkelassistent, bakkamera og assistent for bagvedkrydsende trafik.
Ved hjælp af Kia Connect kan man se og styre opladningen af bilen, planlægge en rute med onlinenavigation, synkronisere kalendere og få adgang til funktioner i bilen som fx afstanden til en ladestation, direkte vejrudsigter og trafikinformationer i realtid.
Andre nye funktioner omfatter Remote Smart Parking Assist og vehicle-to-load-funktion (V2L). Med RSPA kan føreren forlade bilen før parkeringen og gennemføre parkeringsmanøvren med et tryk på en knap. I parkeringsbåse, hvor pladsen er trang, kan bilen parkere automatisk ved at køre fremad og bagud i lige linjer ved hjælp af områdekameraer og ultralydssensorer. V2L, som allerede er en nyttig brugerfunktion i Kias EV6, betyder, at bilens batterikapacitet kan bruges som strømforsyning til eksterne elektriske apparater takket være to-vejsfunktionen i elbilens batteripakke.
Den nye Kia Niro kommer til Danmark som både plug-in hybrid og ren elbil. Foto: Kia
Som plug-in hybrid og ren elbil med flere hk
Den 4-cylindrede benzinmotor kombineret med en 62 kW elmotor i PHEV-versionen giver en samlet maksimal ydelse på 183 hk og en rent elektrisk rækkevidde på op til 65 km (WLTP ved blandet kørsel, med 16” fælge), hvilket er tilstrækkeligt til de fleste daglige køreture.
Niro PHEV giver debut til mærkets allerførste 5,5 kWh Positive Temperature Coefficient (PTC) højvoltsopvarmer til plug-in-hybridmodeller, som forlænger den elektriske rækkevidde i koldt klima. De selvregulerende keramiske elementer opvarmer kabinen som supplement til bilens varmesystem og sikrer en kontinuerlig strøm af varm luft.
En intelligent Green Zone-køreindstilling styrer automatisk brugen af strøm ved hjælp af oplysninger fra navigationssystemet, læring af køremønstre eller manuelle input fra føreren. Bebyggede områder eller veje i nærheden af skoler og hospitaler er udlagt som Green Zones, og bilen skifter automatisk til rent elektrisk kørsel for at reducere udstødningsemissionerne til nul i disse områder. Kunderne kan også selv vælge Green Zones langs ruten.
EV-versionen byder på en rækkevidde på 463 km (WLTP) og dynamiske præstationer med en ydelse på 204 hk samt et omgående drejningsmoment på 255 Nm. Med en tophastighed på 167 km/t og en acceleration fra 0-100 km/t på bare 7,8 sek. giver Niro EV føreren nem og jævn fremdrift under alle forhold. Desuden sikrer Niro EV’s lave Cw-værdi på 0,29 en minimal luftmodstand og maksimal energieffektivitet.
En opladning af Niro EV’s 64,8 kWh litium-ion-polymer-batteri fra 10-80 % kan foretages på bare 43 min. ved en egnet DC-lynlader. Ved lave temperaturforhold bruger systemet i Niro EV navigationsbaseret tilpasning af batteriets temperatur, så dette er forvarmet i forhold til et ladepunkt som destination, og det bidrager til at reducere ladetiden og sikre batteriets præstationer.
Bilen er forsynet med ekstra isolering og polstring med henblik på at reducere uønsket motor- og vejstøj, og det betyder ekstra meget, når du kører i en næsten lydløs EV-model.
Andre konstruktionsmæssige forbedringer omfatter en lille forøgelse af torsionsstivheden, hvilket resulterer i bedre køreegenskaber og bedre styrekontrol. En markant stigning på 22 % i anvendelsen af varmepresset højstyrkestål forbedrer effektiviteten og sikkerheden. Karrosserivægten er reduceret med seks procent (20,3 kg).
PHEV-versionen har fortsat en maksimal anhængervægt med bremser på 1.300 kg. Og næste generation af Niro EV får en fornuftig anhængervægt på 750 kg.