Renault har netop præsenteret den helt nye Renault Scenic Electric på den internationale biludstilling IAA i München. En fuldelektriske SUV, der er designet, udviklet og produceret i Frankrig, og har en rækkevidde op til 620 km i udgaven med 87 kWh-batteri.
Det er 27 år siden, at Renault lancerede den gamle Scenic, der var benzin- og dieseldrevent. Nu kommer den nye Scenic. En fuldelektrisk SUV, der er nytænkende, både når det gælder teknologi, design og bæredygtighed.
Scenic kommer med to batteristørrelser og i motorvarianter. Den mindste version er med 60 kWh batteri, som kendes fra Renault Megane Electric. Motoren yder med denne batteripakke 170 hk og har en rækkevidde WLTP på 420 km (14,1 kWh/100 km). Som med Renault Megane Electric lader den med 22 kW AC og op til 130 kW DC.
Men, den som vi forventer os mest af i Danmark, er versionen med det store 87 kWh batteri. I denne version yder motoren 220 hk, og rækkevidden stiger med 200 kilometer til i alt 620 km WLTP. (14,6 kWh/100 km) Muligheden for opladning derhjemme eller i det offentlige rum med AC er stadig 22 kW, mens den klarer 150 kW lynladning.
Den nye Renault Scenic Electric er nytænkende fra inderst til yderst. Foto: Renault
Masser af plads på bagsæder og i bagagerummet
Renault Scenic er tydeligvis mere rummelig end Renault Megane Electric. Den er 4470 mm lang, hvilket er hele 27 centimeter længere end Megane Electric. Samtidig har den en akselafstand på 2780 mm – hvilket er ti centimeter længere end Renault Megane Electric.
De ekstra centimeter kommer især bagsædepassagererne til gode. Der er virkelig god benplads selv til langlemmede passagerer. Og med 1860 mm i bredden og 1570 mm i højden er den også både bredere og højere.
Det giver en meget rummelig bil – ikke alene for de fem, der er plads til ombord – men også for bagagen. Bagagerummet sluger 545 liter med alle sæder oppe. Lægger man dem ned, er der 1670 liter til rådighed. Også når det gælder evnen til at trække – er den opgraderet til at kunne trække 1100 kilo på krogen.
Som med Renault Megane Electric er der i den grad tænkt på at skabe en bil, der er underholdende at køre. Og med til den oplevelse hører, at bilen ikke skal være tung. Og det er Scenic bestemt ikke. På trods af, at den er betydeligt større end Megane – vejer den blot 125 kilo mere med identisk batteri. Det vil sige 1750 kilo for versionen med 60 kWh, mens det store batteri på 87 kWh får bilen op på 1842 kilo.
Scenic Electric er større end Megane Electric, og det giver øget plads på bagsæderne og i bagagerummet. Foto: Renault
Lav vægt og Google Automotive
Som med Renault Megane Electric er der i den grad tænkt på at skabe en bil, der er underholdende at køre. Og med til den oplevelse hører, at bilen ikke skal være tung. Og det er Scenic bestemt ikke. På trods af, at den er betydeligt større end Megane – vejer den blot 125 kilo mere med identisk batteri. Det vil sige 1750 kilo for versionen med 60 kWh, mens det store batteri på 87 kWh får bilen op på 1842 kilo.
Bag rattet er der udsigt til et cockpit med to 12-tommers skærme og Open R med indbygget Google Automotive. Op til 50 specielt designede apps og en helt ny bruger oplevelse. Bilen er naturligvis proppet med sikkerhedsfeatures – syv airbags og 30 forskellige sikkerhedssystemer, der hjælper til bedre og sikrere køreoplevelse. Blandt andet adaptiv fartpilot, 360 graders kamera, LED lys med adaptive vision.
De velkendte to skærme fra Renault Megane Electric går igen i Scenic Electric, der også er med indbygget Google Automotive. Foto: Renault
Lyddesign af Jean Michel Jarre
Det første man bemærker, når man stiger ind i bilen, er lyden, der tager imod en. Hvor er det, man har hørt det lydunivers før? Hvis man er har lyttet til den franske lyddesigner og musiker Jean Michel Jarre, vil man genkende hans specielle univers. Det er nemlig ham, der har designet lyduniverset i den nye Renault Scenic Electric. Både lydene i kabinen, velkomstsekvensen, men faktisk også den lyd, bilen udsender, når den kører ved langsom fart for at advare fodgængere og cyklister. Så bliver det vist ikke mere fransk.
Kigger man op – kigger man gennem et 1,65 m² stort panoramatag, der er specieldesignet og udviklet i samarbejde med glasgiganten Saint Gobain Sekurit. Flydende krystaller i taget kan, når de tilføres en lille smule elektrisk spænding, lade mere eller mindre lys trænge ind.
I alt fire forskellige indstillinger, som kan programmeres til at være forskellige alt efter, hvor man sidder i bilen og hvilket lys og varmeindfald man har lyst til. Funktionen fungerer enten via Google stemmestyring eller ved at betjene en kontakt lige over føreren.
Med et 1,65 m² panoramatag kan man selv bestemme, hvor meget lys der skal ind i kabinen. Der er flydende krystaller i taget, som kan tilføres elektrisk spænding, og på den måde sørge for der kommer mere eller mindre lys igennem. En lækker detalje i den nye Scenic. Foto: Renault
Fokus på bæredygtighed
I Renault Scenic Electric er der tænkt bæredygtighed hele vejen rundt om produktet. Renault har som mål at reducere udslippet af CO2 med 80% i 2030 – sammenlignet med 2019. Det betyder, at der er tænkt bæredygtighed fra produktion over brug til bortskaffelse.
Renault Scenic består af 24% genanvendte materialer. Blandt andet er 40% af det brugte aluminium genanvendt (80% af aluminium i døre og kølerhjelm er genanvendt aluminium) mens 37% af den stål, der er brugt, også er genanvendt.
I kabinen er 80% af materialerne på instrumentbordet genanvendte materialer (propylen fra industriaffald), mens kabinen generelt består af 26% genanvendt materiale (plastik, stål og andre materialer). Måtterne i kabinen består for 54% vedkommende af genanvendte plastikflasker og sædebetrækket for over 90% vedkommende lavet af genanvendte tekstiler.
Bagsæderne får god plads og en kopholder, hvis det midterste sæde ikke bruges. Renault Scenic Electric har plads til fem personer. Foto: Renault
Kan bestilles og fås i 2024
Den nye Renault Scenic kan fås i seks forskellige farver: Flame Red, Midnight Blue, Starry Black, Shale Grey Glossy, Shale Grey Satin og Pearl White.
Endnu er der ikke priser på Renault Scenic Electric. Salget i Europa begynder i februar 2024, og vi forventer introduktion af Renault Scenic Electric i Danmark i første del af 2024.