BILGUIDEN - Vi elsker biler
Test og anmeldelse af Kia Niro
Kia Niro er i 2022 kommet i en helt ny udgave med nyt design, større batteri, længere rækkevidde og mere plads. Den fuldelektriske udgave e-Niro er erstattet af en Niro EV, og du kan også fortsat vælge den som plug-in hybrid (PHEV). Længere nede på siden kan du læse mere om, hvad anmelderne siger om bilen, og lige herunder får du bilguidens udførlige gennemgang af Kia Niro.
Gennemgang af Kia Niro EV
VIDEO: Bilguiden gennemgår den fuldelektriske Kia Niro EV.
Niro er seneste skud på stammen fra Kia, der er i gang med et større redesign af deres modelprogram. Den elektriske Niro har smidt e’et foran og hedder nu blot Niro EV ligesom at den også fås som PHEV – altså plug-in hybrid.
Forruden navneændringen så har det ydre design fået et markant løft, om end indmaden er næsten det samme. Batteriet er vokset 0,8 kWh og rækkevidde 5 km til i alt 460 km (WLTP).
At batteristørrelsen og rækkevidden på 460 km stadig er i toppen af elbilsskalaen vidner om, hvor langt fremme forgængeren e-Niro egentlig var. Og hvorfor er der så ikke sket mere på den front – det handler om at finde det rette niveau mellem rækkevidde og samlet pris som skulle lande et stykke under storesøster EV6. Til gengæld får du så et noget mere friskt og moderne design til prisen.
Den mest markante designforskel mellem Niro EV og PHEV er fronten og ladestikket placeret i midten. Foto: Bilguiden
Fokus på vindmodstand og design
Udover sikkerheden har Kia haft fokus på at forbedre aerodynamikken i den nye Niro til gavn for både støjniveauet og vindmodstanden.
Niro EV minder på langt de fleste punkter om sin plug-in søster, og så er der alligevel et par tydelige forskelle.
Interiøret i Niro er tro mod Kias nye designlinje og lægger sig helt op ad de seneste nye modeller fra mærket.
Bag baglygterne er der en sprække, hvor luften nemmere kan glide rundt om bagenden af bilen. Foto: Bilguiden
Masser af standard- og sikkerhedsudstyr
Det høje niveau for interiøret i Niro fortsætter i det generelle udstyrsniveau der blot hedder Niro som blandt andet indbefatter adaptiv fartpilot, 17" alufælge, 10" digital instrumentering og 8” infotainmentskærm med trådløs Apple Carplay og Android Auto, klimaanlæg, varmepumpe og batterivarmer, ratvarme, nøglefri betjening, parkeringssensor bag med bakkamera.
Går du op i udstyrsniveauet Prestige får du yderligere udstyr som adaptive LED-forlygter, delkunstlædersæder, parkeringssensor foran og en større 10” infotainmentskærm med Kia Connect-app, hvor du kan fjernstarte bilen, så den er varm eller kold (alt efter årstid), når du skal afsted om morgenen.
Uanset hvilken udgave af Niro du vælger, går du ikke ned på mængden af sikkerhedsudstyr. Det er små ting som adskiller de tre udstyrsniveaer, hvor automatisk nødbremse med fodgænger- og cyklistgenkendelse (også ved venstresving), vognbaneassistent, automatisk nødopkald og vejskiltegenkendelse er standardudstyr.
I Prestige får du en udvidet motorvejsassistent som også holder bilen midt i vognbanen. i Upgrade er sikkerhedsfunktioners udvidet, så nødbremsen også reagerer ved krydsende og modkørende trafik, der er blindvinkelalarm og en udvidelse af motorvejsassistenten som nu også kan skifte vejbane for dig, hvis blot du indikerer ved at tænde for blinklyset.
Interiøret i Niro har mange af de samme designdetaljer som EV6 og Sportage. Kabinen er flot opbygget med masser af praktiske detaljer. Foto: Bilguiden
Mere rummelig kabine og bagagerum
Når det kommer til rækkevidden nyder Niro EV godt af sin lidt mindre størrelse og højde i forhold til de større SUV’er. Både vindmodstanden og dens lavere vægt medvirker til et ganske pænt strømforbrug. Med 130 km/t på motorvej kørte vi cirka 5 km per kWh (200 Wh/km).
Niro er vokset ganske få centimeter til i alt 442 cm og den nye platform har givet en længere akselafstand som giver mere plads mellem akslerne og dermed en mere rummelig kabine og bagagerum. Bagagerummet kan rumme 475 liter. Det er 25 liter mere end forgængeren, og derudover er der blevet plads til et frunk foran, der rummer ekstra 20 liter.
Som altid skal Kias 7 års fabriksgaranti op til 150.000 km selvfølgelig nævnes. Niro bejler til fornuften, uden at du går på kompromis med design eller udstyr, for nu skiller Niro sig rent faktisk ud på landevejen.
Niro EV må trække 750 kg med bremser på anhængertrækket.
Der er kommet mere plads til langbenede passagerer i den nye Niro EV. Foto: Bilguiden
Bagagerummet kan rumme 475 liter. Kan du undvære dækkittet under bunden er der faktisk endnu et hulrum med plads. Foto: Bilguiden
Gennemgang af Kia Niro Plug-in Hybrid
VIDEO: Bilguiden gennemgår Kia Niro Plug-in Hybrid (PHEV).
Forbedret design og længere rækkevidde
Den helt nye Kia Niro er et skønt bekendtskab. Så er det sagt! Den tidligere udgave var også et fint bekendtskab, men den nye er bare forbedret på alle de punkter, der var tilbage at ønske.
Og hvad er der så sket? Niro plug-in hybrid har først og fremmest fået et større batteri på 11 kWh, der hæver rækkevidden til opgivet 65 km. Niro er an de mest effektive PHEV'er på markedet, og derfor er rækkevidden realistisk på en god sommerdag på landevej, mens motorvej og kolde vinterdage selvfølgelig trækker rækkevidden nedad.
Helt nyt design og interiør gør den nye Niro til en moderne og lækker bil at køre og sidde i. Foto: bilguiden
Ny generation varmepumpe
I en plug-in hybrid veksler bilen selv mellem batteriet og benzinmotoren, så du får mest muligt ud af begge dele. Vigtigst af alt har du i en plug-in hybrid muligheden for selv at lade bilen op med et strømkabel, og du kan også selv bestemme, at bilen skal køre på ren el så længe det er muligt.
Den nye Niro får fra midterste udstyrsniveau en helt nyudviklet og mere effektiv højvolts kabinevarmer (varmepumpe) som hjælper på den elektriske rækkevidde om vinteren. Der går ganske enkelt længere tid før motoren slår til for at skabe varme i kabinen. På trods af varmepumpen bør en god tommelfingerregel dog være, at trække 20-30 procent fra den opgivne rækkevidde på de koldeste dage.
Den nye Niro har fået en meget mere moderne kabine hvor mange af interiørelementerne går igen fra Kia EV6 og Sportage. Foto: Bilguiden
Støjsvag motor og glidende automatgear
Kia Niro plug-in hybrid er utrolig støjsvag fra motoren og vekslen mellem el- og benzinmotoren mærker man stort set ikke. Det samme gælder det optimerede 6-trins DCT automatgear, hvor du stort set ikke mærker gearskiftene. Kun ved behov for hurtig acceleration mærker man, at der også ligger en benzinmotor foran.
Niro har fået lidt flere hestekræfter at lege med i form af kombineret 185 hestekræfter go et moment på 265 Nm. Det gør den ganske potent til motorvejskørsel og en hurtig overhaling. Når det er sagt lyder accelerationen fra 0-100 km/t på knap 10 sekunder, så man skal ikke forvente at blive kastet tilbage i sædet.
Til gengæld vil den formentlig klare traileren eller campingvognen uden problemer. Niro må trække 1300 kg.
Kia Niro har en lav vindmodstand og flere designdetaljer, som forbedrer dette. Kombineret med dens forholdsvis lave crossover-højde er den ganske effektiv på både el og benzin. Foto: Bilguiden
Tre niveauer med masser af udstyr
Niro som i en udstyrsvariant der blot har samme navn. Herefter kan du vælge en Prestige eller den højest udstyrede Upgrade.
Fra begyndelsen får du masser af standardudstyr som 16" alufælge, klimaanlæg, adaptiv fartpilot, bakkamera og p-sensor bag, 8" infotainmentskærm med trådløs Apple Carplay / Android Auto og ikke mindst masser af sikkerhedsudstyr som automatisk nødbremse med fodgænger- og cyklistgenkendelse og registrering af venstresving for modkørende, automatisk nødopkald, skiltegenkendelse og udvidet vognbaneassistent.
I Prestige tilføjer du udstyr som Ambient-belysning, højvolts-kabinevarmer, regnsensor, p-sensor foran, drejeknap til gearvalg, nøglefri smart key, 10,25" infotainmentskærm med Kia Connect app og udvidet motorvejsassistent som også holder dig mellem striberne på vejbanen.
I Upgrade får du stort set hele pakken med yderligere 18" alufælge, elektrisk bagklap, LED-forlygter med adaptiv styring, kunstlædersæder, 10" digital instrumentering og trådløs mobil oplader.
Du kan også tilkøbe blandt andet glassoltag og flere pakker med for eksempel Harman Kardon lydanlæg, elektriske forsæder med ventilation, Head-up display og yderligere sikkerhedsudstyr som blindvinkelassistent og parkeringsassistent.
Den nye Niro er blevet knap syv centimeter længere og har en længere akselafstand. Det giver mærkbart mere plads i kabinen. Foto: Bilguiden
Crossover med mere plads
Kia Niro er ikke nogen stationcar eller SUV. Den er en mellemting (crossover) som vil passe godt til de fleste, der gerne vil sidde lidt højere og have et bedre udsyn samtidig med, at der er plads til bagage og voksne på bagsædet. Den nye Niro er utrolig rummelig, især på bagsæderne.
Bagagerummet kan mønstre 348 liter, hvilket syner større end tallet umiddelbart lyder. Desværre optager PHEV-teknologien en del af den ekstra plads som ellers findes under bundpladen i den fuldelektriske udgave.
Som vanligt yder Kia ligesom på alle andre modeller syv års garanti eller op til 150.000 kilometer.
Bagagerummet har en regulær størrelse. Desværre uden ekstra plads under bundpladen. Foto: Bilguiden
Fra udstyrsvarianten Prestige opgraderer du fra 8" til en 10,25" infotainmentskærm med app-opkobling via Kia Connect. Foto: Bilguiden
ANMELDELSER
Det skriver anmelderne
I tvivl om Kia Niro er den rigtige for dig? Vi har samlet anmeldelser af bilen her. Bemærk at anmeldelser kan have forskellig dato og at bilen kan være blevet opgraderet siden anmeldelsen.
- "Kias elektrificerede crossover kommer nu i en gennemgribende ny generation. Elbilen kan lade hurtigere, men særligt plugin-hybriden har gjort store fremskridt."
- "Den største sten i skoen er væk, og Kia Niro er nu endelig blevet lige så elskelig udenpå, som den er indeni."
- "Kia Niro har været det pragmatiske valg. En rummelig, lige-ud-ad-landevejen elbil til en meget rimelig pris. Den nye er et endnu bedre valg – og så er designet også spændende denne gang."