Kia Ceed Engine

Ceed får mere effektive benzinmotorer

Selvom fokus i dag er på el- og hybridmotorer, så bliver der stadig forbedret på de klassiske benzinmotorer.

Hansolavsandal
Hans Sandal
·

Kia Ceed Plug-in Hybrid er utroligt populær. Især grundet de favorable afgiftssatser i Danmark. Men ingen ved, om afgifterne stiger efter nytår og samtidig vil nogle fortsat gerne køre ren benzin. Dem omfavner Kia nu med en ny og mere effektiv motor.

Det drejer sig om en helt ny ”Smartstream” 1,5-liters T-GDi-motor (benzinmotor med turbo og direkte indsprøjtning) som er konstrueret til at booste ydelsen og præstationerne, mens emissionerne samtidig reduceres. Den nye motor fås til alle fire Ceed-varianter som konventionel benzinmotor eller som den nye EcoDynamics+ -mildhybridmotor. Den erstatter den eksisterende 1,4 liters T-GDi-motor, som hidtil er blevet tilbudt til hele modelprogrammet. Det reviderede motorprogram omfatter også en ny 1,0-liters T-GDi EcoDynamics+ mildhybridvariant til Ceed og Ceed Stationcar.

- Disse nye motorer understreger KIAs arbejde med hybridteknologi og koncernens strategi med hensyn til reduktion af CO2 emissioner i Europa, og de bidrager til yderligere vækst i vores salg af elektrificerede drivlinjer. Vi er særligt glade for at kunne lancere den nye 1,5-liters motor med de avancerede teknologier, der booster ydelsen og præstationerne, mens emissionerne samtidig reduceres, siger Emilio Herrera, Chief Operating Officer hos KIA Motors Europe.

Ceed til ethvert behov

Ceed-modelfamilien består af Ceed hatchback, Ceed Stationcar, ProCeed shooting brake og den urbane crossover XCeed. Ceed-familien produceres på KIAs europæiske fabrik i Žilina i Slovakiet, og det er mærkets mest solgte modelrække i Europa. Fabrikken i Žilina producerer også den nye 1,5-liters T-Gdi motor efter en nylig investering på 70 millioner euro i forbedring af produktionslinjen.

Mere effektiv motor - mere power

Den nye 1,5-liters T-GDi motor fås til alle fire modeller i Ceed-familien, hvor den kan kombineres med enten en 6-trins manuel gearkasse eller en 7-trins dobbeltkoblingsgearkasse (7DCT). Med en ydelse på op til 160 hk ved 5.500 omdr./min. er den nye 1,5-liters T-GDi-motor 14 % kraftigere end KIAs udgående 1,4-liters T-GDi-motor (140 hk). Det maksimale drejningsmoment er også 4,5 % højere (253 Nm fra 1.500-3.500 omdr./min.).

Den nye motor omfatter mærkets CVVD-teknologi (Continuously Variable Valve Duration). Den ændrer motorens ventiltider med henblik på at forbedre præstationerne og samtidig reducere emissionerne. Et nyt udstødningssystem, som arbejder med lavtryk (LP-EGR), er aktivt ved lavere hastigheder, hvilket forbedrer brændstofeffektiviteten og emissionsniveauet yderligere, og benzinpartikelfiltre (GPF) reducerer motorens udledning af partikler.

Med den nye 1,5-liters T-GDi-motor kan KIA Ceed hatchback accelerere fra 0-100 km/t på 8,4 sek. (manuel gearkasse) eller 8,6 sek. (med 7DCT). Men CO2-emissionerne for alle varianter udgør nu fra kun 125 g/km (WLTP ved blandet kørsel, 6MT) – det er 6,7 % mindre i forhold til den udgående 1,4-liters motor.

Ny 1,5-liters EcoDynamics+ benzin-mildhybriddrivlinje

1,5-liters T-GDi motoren er også udviklet til at kunne integrere KIAs EcoDynamics+ -mildhybridsystem. Drivlinjen leverer samme præstationer som ikke-mildhybridvarianter, mens emissioner og driftsomkostninger reduceres.
EcoDynamics+ -mildhybridsystemet er udviklet til at gøre forbrændingsmotorerne mere effektive ved hjælp af elektrisk kraft, der leveres og regenereres smidigt. Systemet supplerer motorens drejningsmoment med kraft fra et kompakt 48-volts litium-ion-polymerbatteri, og motorens ”standsetid” forlænges takket være en ny mildhybrid-startergenerator (MHSG). MHSG er forbundet med motorens krumtapaksel via en rem, og skiftet mellem motor- og generatorfunktion sker ubemærket. 

Den nye 1,5-liters EcoDynamics+-system og 7DCT opnår CO2-emissioner fra kun 126 g/km (WLTP ved blandet kørsel). Det svarer til en reduktion på 8 % i forhold til emissionerne fra den tidligere 1,4-liters T-GDi-motor med samme gearkasse.

Den nye mildhybrid-motor kommer også i en mindre 1,0 liters-udgave med 120 hk som også fås med automatgear.

 

Bliv klogere på de forskellige hybridmotorer her