Der er især to kåringer inden for bilbranchen, som for alvor tæller på bilproducenternes CV. Den ene er Årets Bil i Danmark, der har eksisteret siden 1969 - og som finder sin 54. vindermodel på den sidste novemberdag. Den anden er Car of the Year, som er en europæisk pendant til den danske. Her er et finalefelt på syv bilmodeller netop blevet udvalgt.
For det utrænede øje kan det godt virke som om, at det vrimler med kåringer inden for bilbranchen. Det er blot få dage siden, at Bjarne Nielsen blev kåret som Årets Nyvognsforhandler i Danmark, ligesom Hyundai i30 for nyligt blev valgt som Årets Brugtbil i Danmark.
Og Renault Kangoo har netop hentet et hattrick ved både at vinde International Van of the Year 2022, Årets Varebil i Danmark 2022 samt endnu en "Årets Varebil" ved f branchekåringen Auto Awards.
I dag er det blevet offentliggjort, at finalefeltet ved Car of the Year-kåringen er fundet. Car of the Year er uomtvisteligt den mest eftertragtede bilpris overhovedet. Alene det faktum, at kåringen så dagens lys tilbage i 1964, har gjort Car of the Year til en institution inden for branchen.
Der har været rift om den første fuldblods-elbil fra Ford - Mustang Mach-E. Og nu er den nomineret ved Car of the Year 2022. Foto: Ford
Seks elbiler mod en fossilbil
Car of the Year er en sammenslutning af 61 førende motorjournalister, der primært er fra europæiske medier. I løbet af det seneste års tid har de testet samtlige nye biler på markedet - og det er ud fra deres betragtninger og bedømmelser, at der nu foreligger et finalefelt.
Den nuværende Car of the Year er Toyota Yaris - men det japanske mærke kommer ikke til at gentage sejren.
De syv nominerede bilmodeller er:
- Cupra Born
- Ford Mustang Mach-E
- Hyundai Ioniq 5
- Kia EV6
- Peugeot 308
- Renault Megane e-Tech
- Skoda Enyaq
Seks af de syv biler fås kun som rene elbiler, mens Peugeot 308 er ene om at have forbrændingsmotor. De er i nogle udgaver kombineret med forskellige hybridløsninger, og den kommer også som ren elbil om et par år.
Kia EV6 er ligeledes blandt de syv udvalgte, som udgør finalefeltet ved Car of the Year 2022, de rbliver afgjort i slutningen af februar 2022. Foto: PR
Ingen bud fra premium-mærkerne
Ud over en usædvanlig høj andel af elbiler i finalefeltet, er det bemærkelsesværdigt, at der ikke er en eneste model fra Audi, BMW eller Mercedes-Benz. Eller VW-mærket for den sags skyld. Heller ikke Tesla kom gennem nåleøjet.
Artiklen fortsætter herunder...
Ladeguide: Hvilken ladeløsning skal du vælge?
Prøver du at finde rundt i junglen af forskellige ladeløsninger til de elektriske biler? Fortvivl ikke. Vores motorredaktør forklarer de forskellige muligheder og har samtidig lavet en sammenligning af priserne på de mest udbredte ladeløsninger.
Se videoguiden her - eller læs den skrevne udgave her.
Kåringen har som sagt eksisteret siden 1964, hvor den nærmest ikoniske britiske Rover 2000 kørte med laurbærrene. Et af de tilbagevendende tiltag i løbet af kåringsarbejdet er den navnkundige Tannis-testen, der foregår i nordjyske Tversted. Her samles motorjournalister og bilproducenter i en uges tid i efteråret, hvor de mange bilmodeller kan testes indgående.
Hverken Kia, Hyundai, Skoda eller Cupra har tidligere vundet Car of the Year, så der er en pæn chance for en debutant-vinder. Peugeot og Renault har hver vundet seks gange mens Ford har hentet sejren fem gange.
Hvilken af de syv ovennævnte bilmodeller der kører med den endelige titel, det bliver først afgjort i udgangen af februar 2022. Læs mere om kåringen og bilmodeller på Car of the Years officielle hjemmeside.
Den nye Renault Megane E-Tech Electric er så ny, at den ikke engang er på markedet i Danmark endnu... Men det kommer den til februar, om alt går vel. Foto: Renault
Car of the Year igennem tiderne
Det er 59. gang, at der skal findes en Årets Bil i Europa. Her er de tidligere vindere:
1964: Rover 2000
1965: Austin 1800
1966: Renault 16
1967: Fiat 124
1968: NSU Ro 80
1969: Peugeot 504
1970: Fiat 128
1971: Citroën GS
1972: Fiat 127
1973: Audi 80
1974: Mercedes-Benz 450 SE
1975: Citroën CX
1976: Simca 1307/1308
1977: Rover 3500
1978: Porsche 928
1979: Simca Chrysler Horizon
1980: Lancia Delta
1981: Ford Escort Mk: III
1982: Renault 9
1983: Audi 100
1984: Fiat Uno
1985: Opel Kadett
1986: Ford Scorpio
1987: Opel Omega
1988: Peugeot 405
1989: Fiat Tipo
1990: Citroën XM
1991: Renault Clio
1992: Volkswagen Golf
1993: Nissan Micra
1994: Ford Mondeo
1995: Fiat Punto
1996: Fiat Bravo/Brava
1997: Renault Megane Scenic
1998: Alfa Romeo 156
1999: Ford Focus
2000: Toyota Yaris/Yaris Verso
2001: Alfa Romeo 147
2002: Peugeot 307
2003: Renault Megane
2004: Fiat Panda
2005: Toyota Prius
2006: Renault Clio
2007: Ford S-Max
2008: Fiat 500
2009: Opel Insignia
2010: Volkswagen Polo
2011: Nissan Leaf
2012: Opel Ampera/Chevrolet Volt
2013: Volkswagen Golf
2014: Peugeot 308
2015: Volkswagen Passat
2016: Opel Astra
2017: Peugeot 3008
2018: Volvo XC40
2019: Jaguar I-Pace
2020: Peugeot 208
2021: Toyota Yaris
Kilde: www.caroftheyear.org