Guide til køb af importbil: Det skal du tjekke
Mange brugte biler til salg i Danmark kommer fra udlandet. Her får du en guide til fem ting, du bør være særligt opmærksom på.
Mange brugte biler til salg i Danmark kommer fra udlandet. Her får du en guide til fem ting, du bør være særligt opmærksom på.
Mange brugte biler til salg i Danmark er såkaldte importbiler. Det er brugte eller næsten nye biler, der har været indregistreret i udlandet, og som danske forhandlere så køber hjem til Danmark, så de kan sælges her.
Importbiler er langtfra noget nyt fænomen – men med indtoget af elbilerne skal du være mere opmærksom end nogensinde før. Hvorfor – og hvad du skal kigge efter, kommer vi ind på i denne artikel.
Importbiler kan komme fra hele Europa men er primært fra Tyskland, hvor markedet for brugtbiler er mange gange større end i Danmark. Lige for tiden kommer mange også fra for eksempel Sverige, hvor den svenske krone står svagt over for den danske og derfor kan give nogle prisfordele. Mængden af brugte biler i udlandet giver også forhandlerne mulighed for at købe større partier af biler med en fordelagtig rabat.
Derudover betyder det danske afgiftsniveau, at i hvert fald brændstofbilerne typisk er lidt billigere i udlandet, når der endnu ikke er svaret afgift på bilen (den såkaldte stålpris). Afgiften betaler den danske forhandler først, når han sælger bilen og får den på danske plader, og er det en elbil, er der for de billigste elbiler slet ingen afgift, og så er det faktisk bare at importere bilen til Danmark og få den toldsynet, og så kan bilen formidles videre til en dansk bilkøber.
Gider du selv bøvle med at finde og hente bilen i udlandet, så kan du på især elbiler gøre en god handel. Men du tager også selv en risiko i forhold til for eksempel garantisager på bilen.
Køber du en brugt importbil i Danmark skal forhandleren selvfølgelig have en fortjeneste på bilen samtidig med, at de så skal leve op til garanti og reklamationsretten. Og netop det sidste er også den store fordel for dig, hvis bilen skulle fejle.
Det er vigtigt at slå fast, at alle biler i princippet er importeret fra fabrikker i udlandet, men der skelnes altså mellem, om bilen er bestilt og produceret gennem den officielle importør af bilmærket i Danmark (fx Nic Christiansen Gruppen, Semler, K.W. Bruun osv.), eller den er parallelimporteret udenom den danske importør, hvilket er det, denne artikel omhandler.
VIDEO: Hør Bilguiden fortælle om de fem ting ved importbiler, du bør være særligt opmærksom på.
5 ting, du skal være opmærksom på, når du køber en importbil
Rigtig mange biler på det danske brugtmarked er importbiler, og det har det altid været. Langt de fleste har samme mængde udstyr eller mere end de danske varianter, men der er altså lige de her punkter, du skal være særligt opmærksom på - især hvis du kigger elbil.
Hvis forhandleren er god, så skriver han i salgsannoncen, at det er en importbil, og at den derfor kan variere i udstyr i forhold til en dansk udgave. Men der også mange som glemmer det. Og så er det altså i sidste ende op til dig som køber at tjekke op på, om bilen adskiller sig på nogle væsentlige punkter. Gør dig under alle omstændigheder den ulejlighed at spørge forhandleren ind til evt. forskelle, og få det skrevet ind i slutsedlen, for så slipper du for en træls skuffelse eller diskussion med forhandleren efterfølgende.
Vi håber, du kunne bruge denne guide til at blive lidt bedre klædt på til at finde din næste brugte bil.