Ford har givet den populære Focus et facelift, der gør designet endnu mere elegant og tilfører det nye infotainmentsystem SYNC 4 med en touchskærm på hele 13,2” og trådløse opdateringer. Samtidig fås den nye Focus med Dynamic Pixel-LED-forlygter.
Den fornyede Focus kommer som både hatchback og som familievenlig stationcar - og udstyrsvarianterne adskiller sig nu visuelt endnu mere fra hinanden. Med EcoBoost Hybrid-benzinmotorerne er der nu mulighed for at vælge en hurtigt skiftende og smidigt DCT-7 Powershift-automatgearkasse med syv trin.
Den nye Ford Focus blev Årets Bil i Danmark 2019, og de mange motorjournalister bag kåringen gav Focus ubetinget ros for dens køreegenskaber, rummelighed og teknologi. Det er blot tre grunde til, at danske kunder har taget rigtig godt imod den nye generation af Focus, som siden 1998 har budt på klasseledende køreegenskaber, udtryksfuldt design og stærke, økonomiske motorer.
Modsat mange andre facelifts kan man godt se, at Focus har fået et nyt udseende. Foto: Ford Europe
Moderniseret og friskt design
Den faceliftede Focus introduceres med et friskt og selvsikkert eksteriør, første gang set på den for nyligt faceliftede Fiesta, som er inspireret af Fords designfilosofi “mennesket i fokus”. Hver enkelt udstyrsvariant kommer med sit helt eget udtryk og sine egne designdetaljer.
Et nyt design af motorhjelmen øger højden på fronten, som giver mere visuel tyngde for alle Focus-versioner, og Fords blå oval-logo rykker fra motorhjelmen til en mere prominent placering i midten af grillen.
Nye LED-forlygter er standard på alle versioner af Focus, og de kommer med integrerede tågelygter som giver et elegant og mere rent designudtryk end hvis tågelygterne havde været separate enheder. Forlygterne har en lyssignatur, som er genkendelig selv på lang afstand. Både hatchback- og stationcarvarianter har mørkere baglygteglas for et mere stiligt udtryk, og topudgaven af LED-baglygterne har et nyt indre design med en mørkere midtersektion og et opsigtsvækkende mønster.
Hver enkelt udstyrsvariant af den fornyede Focus kommer med unikke designdetaljer. Grillen og frontdesignet giver modellerne forskellige udtryk og “personligheder”, og det giver en større variation på tværs af modelprogrammet. Versionerne Connected og Titanium har en bred grill med en kromindfatning, som skiller sig ud med horisontale bjælker og omvendte luftindtag, som starter i det nederste, centrale luftindtag. Titanium-versioner har en særlig krombehandling på bjælkerne i grillen.
De Ford Performance-inspirerede ST-Line-varianters sportslige karakter leveres med en trapezformet grille med unikke proportioner, og grillen kommer med bikubemønster i blanksort. ST-Line har samtidig bredere luftindtag i siden af kofangeren og et dybere centralt luftindtag, ligesom de kommer med sideskørter, en diffuser under bagkofangeren og en diskret hækspoiler.
Den faceliftede Focus fås som sædvanlig også i en Active-udgave med mere frihøjde. Foto: Ford Europe
SYNC 4 med imponerende touchskærm
Den faceliftede Focus er blot den anden Ford i Europa med det nye SYNC 4-infotainmentsystem, som bruger avancerede “machine learning”-algoritmer for at lære førerens opførsel og brugsmønster for med tiden bedre at kunne levere præcise forslag og søgeresultater.
SYNC 4 imponerer med en helt ny central touchskærm med en størrelse på hele 13,2”. Med intuitive betjeningsmuligheder er føreren eller passageren aldrig mere end et klik eller to fra nogen form for app, information eller indstilling. Den nye touchskærm inkorporerer også kontrolfunktioner for bl.a. ventilation og sædevarme, som tidligere blev styret med fysiske knapper. SYNC 4 kommer naturligvis også med trådløs integrering af Apple CarPlay og Android Auto, som gør det nemt at gnidningsfrit at bruge både smartphone-funktioner og infotainmentsystemet.
Avanceret talegenkendelse gør det muligt for alle i bilen at bruge almindelig, naturlig tale til, via bilens indbyggede modem (FordPass Connect), at foretage søgninger på internettet.
SYNC 4-systemet giver også mulighed for Ford Power-Up, trådløse softwareopdateringer som over tid vil forbedre Focus. Ford Power-Up kan installere ny software i baggrunden eller på udvalgte, planlagte tidspunkter, og mange opdateringer vil kræve lidt eller ingen involvering fra kundernes side.
Ved hjælp af FordPass-app’en får kunderne adgang til en række connected-funktionaliteter på deres smartphone, og det giver mulighed for at være konstant forbundet med bilen fra ethvert sted med datasignal. Med funktionen Vehicle Status lader det sig nemt gøre at tjekke bilens vitale funktioner - brændstofniveau, olies resterende brugstid og meget mere - og aktivere fjernstart af bilen. Ford SecuriAlert-systemet giver fred i sindet ved at bruge bilens indbyggede sensorer til at overvåge ethvert forsøg på indbrud i bilen og sende advarsler til brugerens smartphone.
Focus har fået samme digitale instrumentering som ses i Puma og Kuga. Foto: Ford Europe
Teknologi gør livet lettere
Focus kommer nu i alle versioner med fuld-LED-forlygter som standard, og avancerede funktioner som manøvrelys (aktiverer et bredere lysfelt for bedre orientering, når man foretager manøvrer ved lav fart). Som noget helt nyt fås Focus med adaptive Matrix LED-forlygter, hvor en lang række avancerede funktioner fremmer både sikkerhed og komfort.
Blændfrit fjernlys-funktionen bruger et frontmonteret kamera til at spotte modkørende trafik og danne et udtonet, mørkt område indenfor lysfeltets område. De lysstråler som ellers ville blænde modkørende blokeres, mens alt omkring de modkørende fortsat lyses op. Dynamisk drejelys aktiveres ligeledes af det fremadrettede kamera, som scanner vejen for bedre at kunne oplyse sving, mens dårligt vejr-funktionen automatisk aktiveres, når vinduesviskerne kører; lyskeglen tilpasses eksempelvis regnvejr eller tåge. Endelig kommer de nye adaptive Matrix LED-forlygter med skiltebaseret lys, som bruger det fremadrettede kamera til at opdage vejskilte - og bruge dem som et tegn til bedre at oplyse cyklister og fodgængere ved vejkryds og rundkørsler.
Faceliftet Focus tilføjer også ny omfattende førerassistanceteknologier. Blind Spot Information System (BLIS) opgraderes , således at i tillæg til normal overvågning af bilens blinde vinkler, vil systemet aktiveres hvis det opdager en bil i overhalingsbanen, mens føreren blinker eller trækker ud. Bilen vil styre kontra for at undgå en kollision. Systemet scanner de omkringliggende vejbaner 28 meter bagud, 20 gange i sekundet, og det fungerer med hastigheder mellem 65 og 200 km/t.
En ny funktion for BLIS er også Trailer Blind Spot, som gør det muligt for føreren via SYNC 4-systemets touchscreen at indtaste længde og bredde på den trailer, som bilen skal trække. Trailer Blind Sport kompenserer for den øgede længde og advarer om bagfrakommende biler i de blinde vinkler omkring traileren.
Ny vejkrydsassistent bruger det fremadrettede kamera i kombination med radar til at overvåge vejen foran bilen for at undgå potentielle sammenstød med biler i de parallelle vognbaner. Assistenten kan automatisk aktivere bremsen ved hastigheder op til 30 km/t, og det fungerer sågar uden markeringer i vejen og når det er mørkt.
Andre nyheder i den faceliftede Focus tæller Local Hazard Information, som advarer om farlige situationer i bilens kørselsretning i nærområdet, adaptiv fartpilot med stop-start-funktionalitet, genkendelse af fartbegrænsningsskilte og Lane Centring (vognbanecentrering). Pre-Collision Assist (automatisk nødbremsesystem) med Active Braking hjælper med til at undgå eller mildne kollisioner med køretøjer, cyklister og fodgængere, mens Rear Occupant Alert er lavet for at minde føreren af bilen om at tjekke, at han eller hun ikke forlader bilen med et barn eller en hund på bagsædet.
Den store nye skærm på over 13" med SYNC 4 er en markant ændring i kabinen på den nye Focus. Foto: Ford Europe
Focus stationcar endnu mere praktisk
Bagagerummet er nu beklædt med tæppe i en ny og meget højere kvalitet; et materiale som tidligere blev brugt udelukkende til tæppet i kabinen og på gulvmåtterne i Vignale-versionen. Det giver ikke bare et mere lækkert indtryk, men gør også bagagerummet nemmere at holde rent.
Der er også kommet et nyt net i siden af bagagerummet, så mindre genstande kan opbevares uden at ryge rundt i bagagerummet under kørsel. Dobbelt LED-belysning gør det meget nemmere at se ind i bagagerummet, når det er mørkt udenfor, og den justerbare bagagerumsbund er nu hængslet centralt, så det kan bruges som en opretstående rumdeler, som låses fast i en vinkel på 90 grader. På den måde har man to separate rum.
I bagagerummet er der nu også en ny “wet zone”, et vådrum, som er beklædt med vandtæt materiale, så man kan opbevare alt fra våddragter til paraplyer uden at hele bagagerummet bliver vådt. Beklædningen kan tages ud, så det nemt kan tørres af eller rengøres, og vådrummet kan sågar lukkes af fra resten af bagagerummet, når den justerbare bund er sænket, eller det kan separeres fra et tørt område med den opretstående rumdeler.
Bagagerummet har samme størrelse som den tidligere udgave af Focus, men der er kommet flere praktiske detaljer. Foto: Ford Europe
Elektrificeret - og med ny Powershift-automatgearkasse
Den brede palette af drivlinjer inkluderer som før elektrificerede motorer, som gør Focus effektiv, raffineret og sjov at køre - præcis som det har været idéen med Focus siden introduktionen af den første generation for mere end 20 år siden.
Flere Focus-kunder får nu mulighed for at opleve den forbedrede brændstoføkonomi og ydelsen i Fords EcoBoost Hybridmotorer med 125 hk eller 155 hk. I den fornyede Focus kan de for første gang fås med en DCT-7 Powershift automatgearkasse med syv trin. WLTP-forbruget er, alt efter version, så lavt som 18,5 km/l og CO2-udledningen ned til 121 g/km.
Det er ikke blot mindre krævende at køre med automatisk gearkasse, men DCT-7 Powershift-gearkassen af typen dobbeltkobling giver også smidig acceleration, bløde og hurtige gearskift - og gearkassen kan endda springe direkte tre geartrin ned, når man skal lave en hurtig overhaling.
Med manuel gearkasse opnås ligeledes et fremragende brændstofforbrug, som alt efter version ligger på ned til 19,2 km/l (117 gram CO2/km). Den opdaterede Focus fås også med EcoBoost-benzinmotoren på 1 liter uden 48-volt-teknologi - med 100 hk og med manuel gearkasse med seks trin.
For de kunder, som kører mange kilometer, fås Fords moderne og smidige 1,5-liters EcoBlue-dieselmotor med 120 hk og en 8-trins automatgearkasse. EcoBlue-dieselmotoren har integreret indsugningsmanifold, turbolader med lavt energitab og højtryks-brændstofindsprøjtning for at reducere udledning af skadelige stoffer og for at sænke forbruget.
Den nye Ford Focus forventes at blive lanceret i Danmark i begyndelsen af 2022. Officielle danske priser vil blive offentliggjort tættere på lancering.