Guide til køb af importbil: Det skal du tjekke

Mange brugte biler til salg i Danmark kommer fra udlandet. Her får du en guide til fem ting, du bør være særligt opmærksom på.

Hansolavsandal
Hans Sandal
·
Importbil

Mange brugte biler til salg i Danmark er såkaldte importbiler. Det er brugte eller næsten nye biler, der har været indregistreret i udlandet, og som danske forhandlere så køber hjem til Danmark, så de kan sælges her.

Importbiler er langtfra noget nyt fænomen – men med indtoget af elbilerne skal du være mere opmærksom end nogensinde før. Hvorfor – og hvad du skal kigge efter, kommer vi ind på i denne artikel.

Importbiler kan komme fra hele Europa men er primært fra Tyskland, hvor markedet for brugtbiler er mange gange større end i Danmark. Lige for tiden kommer mange også fra for eksempel Sverige, hvor den svenske krone står svagt over for den danske og derfor kan give nogle prisfordele. Mængden af brugte biler i udlandet giver også forhandlerne mulighed for at købe større partier af biler med en fordelagtig rabat.

Derudover betyder det danske afgiftsniveau, at i hvert fald brændstofbilerne typisk er lidt billigere i udlandet, når der endnu ikke er svaret afgift på bilen (den såkaldte stålpris). Afgiften betaler den danske forhandler først, når han sælger bilen og får den på danske plader, og er det en elbil, er der for de billigste elbiler slet ingen afgift, og så er det faktisk bare at importere bilen til Danmark og få den toldsynet, og så kan bilen formidles videre til en dansk bilkøber.

Gider du selv bøvle med at finde og hente bilen i udlandet, så kan du på især elbiler gøre en god handel. Men du tager også selv en risiko i forhold til for eksempel garantisager på bilen.

Køber du en brugt importbil i Danmark skal forhandleren selvfølgelig have en fortjeneste på bilen samtidig med, at de så skal leve op til garanti og reklamationsretten. Og netop det sidste er også den store fordel for dig, hvis bilen skulle fejle.

Om importbiler

Det er vigtigt at slå fast, at alle biler i princippet er importeret fra fabrikker i udlandet, men der skelnes altså mellem, om bilen er bestilt og produceret gennem den officielle importør af bilmærket i Danmark (fx Nic Christiansen Gruppen, Semler, K.W. Bruun osv.), eller den er parallelimporteret udenom den danske importør, hvilket er det, denne artikel omhandler.

VIDEO: Hør Bilguiden fortælle om de fem ting ved importbiler, du bør være særligt opmærksom på.

Det bør du tjekke inden køb

5 ting, du skal være opmærksom på, når du køber en importbil

1. Udstyrsniveau

En af de ting som kan variere på en importbil og en danskfødt udgave af samme bil er mængden af udstyr. Der er nemlig ofte forskel på, hvordan de officielle importører i hvert enkelt land vælger at udstyre bilerne i de forskellige udstyrsniveauer. Derfor kan en importbil altså godt variere i udstyr fra en dansk modeludgave.

Der hvor man typisk ser en forskel er på sådan noget som ratvarme, varme i forryden, sædevarme og opvarmning af sprinklerdyser. Ting som sjældent er nødvendigt at udstyre bilerne med i Sydeuropa, og derfor er det typisk en tilvalgspakke (ofte kladet klimapakke) man kan vælge til i Danmark, men det kan også være standardudstyr i de danske modeludgaver.

Hvad kan du gøre?

Hvis ikke det er nævnt i annoncen, så bed forhandleren om en komplet udstyrsliste på bilen, så du kan krydstjekke med den danske udstyrsliste på en tilsvarende. Vær dog opmærksom på, at listen også kan variere på en dansk bil alt efter modelår, hvor noget udstyr nogle gange bliver standard ved skift til et nyt modelår.

2. 1- eller 3-faset opladning

Kigger du på en elbil, så skal du tjekke, om opladningseffekten er 1- eller 3-faset.

En elbil kan både AC og DC-lades. DC er en forkortelse for jævnstrøm, som er det bilen lader med ved en lynlader. AC er en forkortelse for vekselstrøm, som er det, vi lader med i en almindelig stikkontakt eller ladeboks i carporten.

Typisk varierer DC-ladeeffekten på en elbil ikke fra land til land (men tjek alligevel). Det kan AC-ladeeffekten til gengæld.

Nu bliver det lidt mere teknisk, men hold fast: Hvis en elbil kun lader med én AC-fase, så kan den lade med op til 3,6 kW. Lader den med to faser kan den få 7,2 kW og kan den klare tre faser (hvilket er maksimum), så lader den med knap 11 kW (10,8 kW). Nogle elbiler kan endda klare hele 22 kW.

Som du nok har regnet ud, så er det derfor ikke helt ligegyldigt for ladetiden, om du får en elbil med en- eller trefaset opladning.

Det, der er specielt ved en importbil, er, at selvom den er enfaset, så er det i mange andre lande tilladt at føre dobbelt så meget strøm gennem den ene fase end i Danmark. Det giver mulighed for 7,2 kW på en fase.

Hvis du skal over 3,6 kW i Danmark, så skal det fordeles på tre faser, og så opnår du altså ikke mere end de 3,6 kW på én fase, selvom importbilen kan lade med 7,2 kW. I Danmark er biler med trefaset opladning på 11kW (eller 22 kW) derfor langt mere eftertragtede.

Hvis du mest kommer til at lynlade i hverdagen, så kan det sagtens give mening at købe en importbil med enfaset AC-opladning, men så skal du også spare nogle penge i forhold til at købe en med trefaset opladning. Den dag du vil sælge bilen igen, er en trefaset nemlig mere værd end en tilsvarende elbil med kun enfaset AC-opladning.

3. Varmepumpe

Ligesom med rat- og sædevarme, så er elbilerne produceret til de sydeuropæiske lande sjældent udstyret med en varmepumpe. I Danmark er varmepumpen til gengæld ofte standardudstyr i dag. Og i et land, hvor temperaturen mindst halvdelen af året er under 20 grader, så vil en varmepumpe selvfølgelig have en positiv effekt på rækkevidden og forvarmningen af batteriet i vinterhalvåret.

Det kan sagtens give mening at købe en importbil uden varmepumpe, men igen skal du belønnes i forhold til en tilsvarende dansk udgave i form af en billigere købspris. Det er svært at sige præcis hvor meget, men er varmepumpen tilkøb til en elbil i Danmark koster den typisk mellem 5-10.000 kroner som ekstraudstyr.

4. Garanti

Køber du en importbil, hvor der fortsat er batteri- og/eller fabriksgaranti, så følger den bilen og gælder altså også i Danmark. Men det kræver, at bilen har fået service efter forskrifterne.

Så bed derfor forhandleren om en udskrift af den digitale servicebog, så du får vished om, at den er serviceret til tiden og dermed fortsat hører under garantibestemmelserne.

Nogle mærker som fx Hyundai og Kia sælges med hele 5 eller 7 års garanti. Her er det endnu vigtigere at tjekke, om autoriseret service er overholdt, for ellers risikerer du at miste mange års ekstra garanti på bilen, som selvfølgelig har en stor værdi.

Nogle bilmærker sælger en ny bil med en service- og reparationsaftale de første tre eller fem år. Bemærk at det ofte er en særlig ordning fra land til land og derfor ikke følger en importbil til et nyt land. Nogle Volvo-modeller er fx blevet solgt med en treårig "Service Wear & Tear" service- og reparationsaftale både herhjemme og i udlandet. Men køber du en brugt Volvo, der er importeret fra udlandet (hvor denne aftale fx stadig fremgår i appen til bilen), så bortfalder aftalen altså på bilen ved import til et nyt land/Danmark.

5. Modem (markedstilpasning)

I dag er de fleste nye biler udstyret med et 4G eller 5G-modem, så du via en app kan snakke sammen med bilen, og du kan også softwareopdatere bilen uden at skulle forbi et værksted.

Når du køber en importbil, skal du derfor sikre dig, at datakortet i bilen snakker samme med mobilnettet i Danmark. Hvis den er solgt i fx Tyskland oprindeligt og herefter importeret til Danmark, så kræver bilen efterfølgende en såkaldt markedstilpasning for at kunne komme på nettet herhjemme.

Det betyder ikke at infotainment osv. ikke kan snakke dansk, men det er simpelthen selve forbindelsen til mobilnettet, som skal kodes om. Det er der nogle brugtvognsforhandlere, som glemmer at gøre. Og får du det ikke gjort som en del af handlen, så risikerer du selv at skulle betale et beløb for at få et autoriseret værksted herhjemme til at lave denne markedstilpasning. Det er ikke kompliceret, men kan sagtens koste 2-3000 kr. i håndteringsgebyr.

Husk at spørge ind

Rigtig mange biler på det danske brugtmarked er importbiler, og det har det altid været. Langt de fleste har samme mængde udstyr eller mere end de danske varianter, men der er altså lige de her punkter, du skal være særligt opmærksom på - især hvis du kigger elbil.

Hvis forhandleren er god, så skriver han i salgsannoncen, at det er en importbil, og at den derfor kan variere i udstyr i forhold til en dansk udgave. Men der også mange som glemmer det. Og så er det altså i sidste ende op til dig som køber at tjekke op på, om bilen adskiller sig på nogle væsentlige punkter. Gør dig under alle omstændigheder den ulejlighed at spørge forhandleren ind til evt. forskelle, og få det skrevet ind i slutsedlen, for så slipper du for en træls skuffelse eller diskussion med forhandleren efterfølgende.

Vi håber, du kunne bruge denne guide til at blive lidt bedre klædt på til at finde din næste brugte bil.

Se flere nyheder i vores Bilmagasin