Som det fremgår af ovenstående tabel, er den billigste løsning et refusionsabonnement med serviceaftale, hvor du samtidig ejer ladeboksen og kan tage den med videre til et nyt hus eller sælge den igen. Forskellen til OK eller Norlys med en elaftale er dog ganske lille trods højere etablering og abonnement. Dette skyldes primært, at begge selskaber giver dig den fulde afgiftsrefusion inkl. moms.
Et refusionsabonnement er billigere end at købe ladeboksen uden abonnement. Afgiftsrefusionen betyder, at du blot skal oplade din plug-in hybrid 5-10 gange om måneden, før abonnementet er tjent hjem.
Efter fem år koster det stort set det samme per måned at leje gennem OK eller eje med et refusionsabonnement. Derfor er det i høj grad op til dig, hvorvidt du ønsker et eje eller leje, og hvor store omkostninger, du vil have de første år. I starten er det nemlig altid billigst at leje.
Hvad hvis jeg kører mindre eller mere?
Prisforskellen mellem de forskellige løsninger er stort set den samme, uanset hvor mange kilometer du kører. Så kører du 10.000 km om året - eller 35.000, så vil tallene selvfølgelig være anderledes, men forskellen mellem dem være den samme, og du kan dermed bruge samme konklusion som for de 25.000 km/år. Dog vil Clever ved et højt kørselsbehov og behov for at lade ude blive en bedre forretning. Se blot herunder.
Hvornår kan Clever betale sig?
I forhold til Clever skal du op at køre +30.000 km om året (med halvdelen på el) med ren hjemmeopladning, før det bliver billigere efter fem år i forhold til et refusionsabonnement eller OK eller Norlys med elaftale.
Bemærk dog, at regnestykket ændrer sig markant, hvis du har behov for at oplade på offentlige ladere (se tabellen i næste afsnit). Desuden vil prisen på Clever blive billigere, hvis spotprisen på strømmen er lavere, da energitillægget hos Clever dermed vil falde (Clever har reelt ikke faktureret energitillæg siden marts 2023).
Med eller uden elaftale?
Med OK og Norlys er det også muligt at vælge en ladeboks med et opladningsabonnement uden deres elaftale. Når vi i ovenstående eksempel ikke medtager disse løsninger, er det fordi, de efter fem år er væsentligt dyrere. Derfor vurderer vi, at det, selvom du finder en billigere elaftale et andet sted, ikke vil kunne betale sig, ikke at tilvælge deres elaftale. Især fordi du dermed også opnår den fulde elafgiftsrefusion.
Bemærk, at de fleste elselskaber har et tillæg til spotprisen som varierer alt efter selskab. Få et overblik her.
Hos Clever er det ligeledes billigere at tilvælge dem som elselskab. Vælger du en anden leverandør, skal du være opmærksom på, at din tilbagebetalingssats kan variere i forhold til din reelle strømpris. Særligt hvis du lader uden for tidsrummet 23-06.
Hvad med kampagnetilbud?
Vær opmærksom på særlige kampagnetilbud, som kan ændre vores regneeksempler en del. De forskellige udbydere kører jævnligt med kampagnetilbud på deres ladeløsninger. Du sparer typisk penge på selve installations- og oprettelsesprisen, hvis du tilvælger deres elaftale. Det betyder, at du i perioder vil kunne købe en ladeløsning med leje af ladeboks helt ned til 800-1.000 kr. i opstartsgebyr.
Behøver jeg en ladeboks?
Ovenstående regneeksempel viser ladeprisen over fem år, hvis du vælger kun at benytte den medfølgende nødoplader (mormorlader) til din plug-in hybrid. Det betyder samtidig også, at du betaler din normale strømpris uden mulighed for refusion.
Som det fremgår, er denne løsning billigere de første år, fordi du slipper for at betale for en ladeboks samt abonnement. Modsat er din strømpris væsentligt højere, fordi du ikke kan opnå refusion for elafgiften. Derfor bliver gevinsten ædt op over tid, og efter fem år har du betalt stort set det samme som refusionsabonnementet men uden at eje eller have en ladeboks installeret. Samt du har måtte leve med en langsommere ladetid.
Hvad med ladetiden?
I en plug-in hybrid er batteriet typisk væsentligt mindre end i en elbil. Det betyder også, at det tager kortere tid at lade op. Modsat lader de fleste plug-in hybridbiler kun på en eller to faser (3,6-7,2 kW).
Prioriterer du ladehastigheden højt, er der ingen vej uden om en ladeboks. Men er dit kørselsbehov begrænset, så kan du måske klare dig med den medfølgende nødoplader, der er begrænset til 6 ampere, eller hvad der svarer til ca. 1,4 kW.
Det betyder også, at det vil tage mindst en hel nat, (og cirka tre gange så lang tid som en ladeboks) at oplade din plug-in hybrid fra 0-100 procent. Overvejer du at købe en ren elbil senere, kan du dog lige så godt investere i ladeboksen nu, og så er du klar til elbilen.