Den helt nye og femte generation af SUV'en Kia Sportage får premiere i Danmark til foråret. Nu løfter Kia sløret for den danske pris på Sportage, der begynder ved 334.900 kroner. Samtidig debuterer den med en række nye features og som plug-in hybrid.
I Danmark bliver den nye Sportage lanceret med hele paletten af motorer. Du kan således både få den nye Sportage med en ren benzinmotor eller med mild-hybrid dieselmotor og så selvfølgelig den, der forventes at blive mest købt herhjemme. Nemlig plug-in hybrid-udgaven (PHEV).
Både PHEV-modellerne og samtlige benzinvarianter i det danske modelprogram er udstyret med Kias 1,6-liters T-GDI-motor fordelt på to ydelser - hhv. 150 hk og 180 hk. Når det gælder Sportage Plug-in Hybrid, er turbomotoren en del af den avancerede drivlinje, som også omfatter en 66,9 kW elmotor og et 13,8 kWh litiumbatteri. Denne drivlinje har en samlet ydelse på 265 hk, hvoraf de 180 hk leveres af T-GDI-motoren. Denne udgave kommer som standard med firehjulstræk.
Den nye Sportage er endnu ikke typegodkendt og derfor kendes den opgivne rækkevidde på ren el eller den tilladte vægt på anhængertrækket endnu ikke. Et gæt på den elektriske rækkevidde lyder mellem 50-60 km.
Her får du overblikket over priserne på de forskellige udgaver af Sportage:
Sportage Drivline |
HK |
Sportage |
Prestige |
Upgrade |
GT-Line |
1,6 T-GDI Benzin |
150 |
334.900 kr. |
369.900 kr. |
||
1,6 T-GDI Benzin DCT mild hybrid |
150 |
364.900 kr. |
409.900 kr. |
459.900 kr. |
|
1,6 T-GDI Benzin DCT mild hybrid |
180 |
509.900 kr. |
|||
1,6 CRDI DCT mild hybrid |
136 |
394.900 kr. |
439.900 kr. |
489.900 kr. |
519.900 kr. |
1,6 T-GDI Plug-in Hybrid 4WD Aut.6 |
265 |
364.900 kr. |
399.900 kr. |
414.900 kr. |
Benzinvarianten med 150 hk fås både med manuelt gear og med DCT. 180 hk varianten fås udelukkende med DCT. Den fås også med en 1,6-liters mild hybrid clean-dieselmotor med automatgear og en ydelse 136 hk.
Den omtalte DCT-gearkasse, er Kias 7-trins automatisk dobbeltkoblingsgearkasse (7DCT). Sportage Plug-in Hybrid er udstyret med den nyeste generation af Kias 6-trins automatiske gearkasse (6AG).
Den nye Sportage kommer både i denne europæiske udgave samtidig med en lidt længere udgave, som kun bliver solgt i Asien. Foto: Kia
Ny undervogn med bedre køredynamik
På baggrund af koncernens nye ”N3”-platform er alle elementer af den nye Sportage designet og udviklet til at styrke SUV’ens egenskaber.
En helt nyudviklet terrænindstilling debuterer i denne femte generation af Sportage som tilpasser Sportages opsætning, så bilen får optimal køredynamik på alle typer vejbelægning og under alle forhold.
Den kommer også med en ny generation af elektronisk reguleret undervogn (ECS) som leverer maksimal komfort og sikkerhed. Teknologien reagerer hurtigt på karrosseribevægelser og styrebevægelser og foretager lynhurtige justeringer af støddæmperne for at modvirke løfte-, nikke- og krængningsbevægelser under kørsel gennem sving. Den tilpasser også undervognens dæmpningskraft, så forhindringer klares komfortabelt og efterpåvirkningen af hjulene minimeres. Et elektronisk reguleret AWD-system sikrer, at kraften fordeles optimalt mellem for- og baghjulene afhængigt af vejforholdene og kørselssituationen, hvilket ikke blot øger præstationerne, men også forbedrer sikkerheden og effektiviteten.
Ifølge Kia giver en ny undervogn og terrænsystem Kia Sportage en helt ny og forbedret køreoplevelse. Foto: Kia
Topmoderne kabine
Kabinen i den nye Sportage har bløde kvalitetsmaterialer og innovativ teknologi, og helheden skaber et helt igennem topmoderne og førerorienteret rum.
Centralt i den nye Sportages kabine finder man både en 12” knivskarp skærm i instrumentpanelet og en smart kurvet 12,3” touchskærm med sportslige luftdyser.
Med så avanceret og sikker hightech-opkobling har den nye Sportage fordel af de nyeste over-the-air-opdateringer af software og navigationskort. Den avancerede opkoblingssoftware i den nye Sportage giver brugerne mulighed for at oprette forbindelse til deres bil via Kia Connect smartphone-appen og for eksempel forvarme bilen eller se status på batteriet.
En ergonomisk midterkonsol er placeret optimalt for føreren og forsædepassageren, og den giver ekstra fleksibel opbevaringsplads. Eksempelvis kan man blot trykke på en knap for at klappe kopholderne i midterkonsollen ind i enheden, når de ikke skal bruges, hvilket giver personerne i bilen større og mere praktisk opbevaringsplads. Midterkonsollen rummer også den iøjnefaldende shift-by-wire-gearvælger. En opladningsbakke til smartphone giver hurtig opladning med 15 W.
Den nye kabine i Sportage drager med sine to store skærme en parallel til mærkets nye elbil Kia EV6. Foto: Kia
Sportage med endnu mere plads og bagagerum
Det gennemtænkte interiør i den europæiske Sportage er kombineret med praktisk funktionalitet og alsidighed, hvilket understreges af den kompakte akselafstand på 2.680 mm, en bredde på 1.865 mm, en længde på 4.515 mm og en højde på 1.645 mm. Det giver rigeligt med benplads foran sæderne og bagagerummet kan indeholde mellem 526 - 591 liter (VDA) afhængig af drivlinje.
For at maksimere anvendeligheden yderligere kan bagsæderne klappes frem i forholdet 40:20:40, så bagagerumskapaciteten kan øges til i alt 1.715 - 1.780 l. Denne intelligente funktionalitet i kabinen, hvor bagsæderne kan klappes frem ved blot at trække i et greb, er standardudstyr i alle Sportage-modeller.
Bagagerummet er ifølge Kia vokset med over 40 liter i forhold til forgængeren. Foto: Kia
Masser af nyt og forbedret sikkerhedsudstyr
Med sikkerheden som højeste prioritet i udviklingsarbejdet er den femte generation af Sportage blevet en af de sikreste biler i klassen.
Sportage har udover et forstærket letvægtskarrosseri også både fører- og passagerairbag, gardinairbags, centerairbag foran og lavt placerede sideairbags.
Kias velrenommerede Advanced Driver Assistance System-teknologi (ADAS) – også kendt under betegnelsen DriveWise – hjælper den nye Sportage med at undgå potentielle farer og yder komplet beskyttelse til personerne i bilen og andre trafikanter. Som en del af den nye Sportages DriveWise ADAS-pakke er bilen udstyret med Kias brancheførende Forward Collision-Avoidance Assist System med Junction Turning-funktion, som hjælper med til at undgå kollisioner med modkørende køretøjer, fodgængere og cyklister i forbindelse med venstre- og højresving i vejkryds.
Highway Driving Assist (HDA) holder den valgte afstand og hastighed i forhold til det forankørende køretøj ved kørsel på motorvej, og systemet hjælper med at holde den nye Sportage midt i vognbanen. HDA kan også tilpasse bilens hastighed i forhold til hastighedsgrænsen.
Navigationsbaseret Smart Cruise Control (NSCC) hjælper med at holde den nye Sportage på en sikker hastighed på motorvejen ved hjælp af navigationsdata i realtid. Teknologien udvider NSCC-funktionen på de dele af motorvejen, hvor der er mange sving og kurver, og reducerer automatisk hastigheden før et sving eller en kurve. Når motorvejen igen går ligeud, indstiller NSCC hastighedsgrænsen til den oprindelige hastighed igen.
Når føreren aktiverer blinklyset for at skifte vognbane, og der er risiko for en kollision med et køretøj, der kommer bagfra i en tilstødende vognbane, advarer et nyt Blind-Spot Collision-Avoidance Assist-system (BCA) føreren. Hvis risikoen for en kollision bliver større, når advarslen er afgivet, tager BCA aktivt kontrol over bilen for at undgå en kollision. BCA er også aktivt i situationer som fx parkering, hvor systemet hjælper med at undgå kollisioner med køretøjer bag bilen. Blind-Spot View Monitor (BVM) er også med ombord i den nye Sportage, og systemet øger sikkerheden og førerens udsyn ved vognbaneskift ved at vise et billede i realtid af området til siden bag bilen i instrumentenheden.
Remote Smart Parking Assist (RSPA) hjælper føreren med fjernstyret parkering eller udkørsel fra en parkeringsbås. Parkeringsmanøvrerne bliver desuden nemmere med tilføjelsen af Surround View Monitor (SVM)-teknologien, der viser livebilleder af bilen og dens omgivelser.
Via infotainmentsystemet kan man følge med i og tilpasse sikkerhedsfunktionerne helt efter sine egne ønsker. Foto: Kia
Avanceret plug-in hybrid-motor
Med den nye Sportage, lanceres for første gang en plug-in-hybrid (PHEV), som byder på miljøvenlig rent elektrisk kørsel til de fleste daglige køreture til og fra arbejde eller til de daglige indkøb.
PHEV-modellen er omhyggeligt konstrueret således, at teknologien påvirker pladsen i passagerkabinen og bagagerummet minimalt. Højvoltsbatteriet er placeret under SUV’ens bund mellem de to aksler, hvilket sikrer en optimal vægtfordeling og en kabineplads, som er praktisk, komfortabel og alsidig.
Den topmoderne batteripakke i Sportage Plug-in Hybrid har hightech-batteristyring, som konstant overvåger batteriets tilstand inklusive faktorer som strømstyrke, spænding, isolering og fejldiagnose. Pakken omfatter også en avanceret celleovervågningsenhed, som måler cellernes spænding og temperatur.