Print Rgb 3600X2400 Ev9 6

Kia viser billeder af EV9 konceptbil

Kia har løftet sløret for en konceptudgave af deres kommende EV9. Den giver et spændende indblik i, hvor Kia er på vej hen med deres kommende EV-modeller.

Hansolavsandal
Hans Sandal
·

De nye konceptbilleder af Kias kommende elbil EV9 sender et klart signal fra Kia om, hvad der kan blive den næste tilføjelse til mærkets nye generation af elbiler.

Ligesom EV6 er Concept EV9 en 100 procent elbil fra Kia, som er udviklet og optimeret på koncernens avancerede Electric Global Modular Platform (E-GMP).

Bilens design er inspireret af naturen, og der er anvendt genbrugsmaterialer fra affald, som kommer fra det skrøbelige økosystem i havet.

- Kia Concept EV9 er endnu en vigtig milepæl for os på den fantastiske rejse, som vi har været ude på siden årets begyndelse. Vi havde tydeligt meldt vores intentioner om at blive globalt førende inden for bæredygtige mobilitetsløsninger ud, og i dag er vi stolte af at kunne vise verden vores komplet eldrevne SUV-koncept, som kombinerer en avanceret nul-emissions-drivlinje, et banebrydende udvendigt design og en moderne og innovativ teknologibaseret kabine, udtalte Karim Habib, som er Senior Vice President og leder af Kia Global Design Center.

Print Rgb 3600X2400 Ev9 5

Hvor meget den virkelige udgave af EV9 kommer til at ligne konceptet, melder historien intet om. Foto: Kia

Fremtidens former

Concept EV9 er udtryk for en mulig ny retning for fuldelektriske SUV'er. Concept EV9 er udviklet til at være en højteknologisk og familievenlig elbil. Set udefra giver disse proportioner indtryk af en SUV med tre sæderækker og en bil, som er særdeles kompetent, praktisk og klar til action.

Concept EV9 måler 4.930 mm i længden, 2.055 mm i bredden og 1.790 mm i højden, og akselafstanden er 3.100 mm. Konceptet kombinerer også sin forbløffende SUV-form med state-of-the-art teknik. Den helt elektriske SUV leverer en rækkevidde på op til 300 miles. Den har også næste generation af ultrahurtig opladningsteknologi med en 350 kW oplader, der gør det muligt for dens elektriske batteridrivlinje at oplade fra 10% til 80% på 20-30 minutter.

Kias Tiger Face-front er blevet nyfortolket og nyder godt af den kendsgerning, at komplet eldrevne biler ikke har brug for den traditionelle kølergrill, som er nødvendig på biler med forbrændingsmotor. Det betyder, at Concept EV9 har en fuldlakeret front, som rummer et kompliceret display med et stjernemønster, som er helt skjult bag karrosseripanelet, når bilen ikke er i brug. Sekventielle mønstre skaber et ”velkomstlys” til føreren og fungerer desuden som positionslys under kørslen. Stjernemønstret inspirerede Kias designere til at udvikle unikke lygter med dagskørelys både forrest og bagest på bilen, hvilket skaber et enestående signaturlook fra alle sider.

Motorhjelmens ventilationskanal anvendes som solcellepanel, der bidrager til at genindvinde noget af den strøm, som Concept EV9 bruger. Det giver BEV-ejerne en alternativ energikilde, når de ikke er i nærheden af en ladestation.

Desuden forbedres aerodynamikken af de indklappelige tagrælinger, der klappes indad mod taget på Concept EV9, når de ikke er i brug, så luften strømmer mere jævnt over bilen. Når det er nødvendigt, kan tagrælingerne klappes ud med et tryk på en knap, hvilket yderligere understreger Concept EV9’s action- og handlingsprægede natur.

Et kameraovervågningssystem af næste generation erstatter de konventionelle sidespejle og forbedrer aerodynamikken yderligere, og samtidig øger det førerens opmærksomhed.

Print Rgb 3600X2400 Ev9 7

Læg mærke til lygterne på EV9, der er skjult bag frontpladen, når bilen ikke er tændt. Foto: Kia

Fleksibel kabine

På baggrund af tanken om velbefindende, wellness og mindfulness er Concept EV9 omhyggeligt udviklet til at give fører og passagerer et fleksibelt interiør, så køreoplevelsen altid kan nydes.

Panoramataget med udsigten til himlen tilfører en ekstra følelse af lethed og et interaktivt 27” ultra-wide-display forbinder Concept EV9 fra den virkelige verden med det virtuelle univers, og det udgør samtidig kontrolcentret for alle førerens og passagerernes behov inklusive medier, klimaregulering og komfortfunktioner.

Denne følelse af ”fremtiden” fortsætter ved rattet, der er noget anderledes udformet, end man er vant til at se. EV9 har tre stemninger i kabinen, som imødekommer forskellige køresituationer og krav.

Active Mode er aktiveret, når Concept EV9 er i bevægelse mens to andre indstillinger kan anvendes, når Concept EV9 ikke kører.
Pause Mode ændrer kabinen, så den mere minder om en førsteklasses lounge, hvor personerne i bilen kan interagere direkte, mens de nyder solens stråler gennem det store panoramatag. I denne indstilling kan sæderne dreje, så personerne på første og tredje sæderække sidder ansigt til ansigt. Sæderne i anden sæderække kan klappes sammen til et bord, så det førsteklasses loungeområde fuldendes.

Enjoy Mode er den anden indstilling til den stationære bil, og her åbnes kabinen til et pauserum ved at vende rundt på konfigurationen af de tre sæderækker. I denne indstilling åbnes bagklappen, så alle personer i bilen kan nyde naturen udenfor og se sig omkring, mens de stadig sidder komfortabelt i den komplet eldrevne SUV.

Concept EV9 bliver udstillet i forbindelse med AutoMobility LA og LA Auto Show fra den 17. til den 28. november.

Print Rgb 3600X2400 Ev9 10

En kæmpestor 27" skærm og et særligt udformet rat præger kabinen i konceptudgaven af EV9. Foto: Kia

Print Rgb 3600X2400 Ev9 8

Interiøret i EV9 er også helt ulig noget, vi ellers har set fra Kia. Det bliver spændende, hvor meget fra konceptbilen, der bliver tages med i den endelige udgave. Foto: Kia

Læs flere nyheder i vores Bilmagasin