Så er der virkelig godt og spændende nyt til de mange danske Mazda-fans. Den japanske producent løfter nu hele sløret for en helt ny model, nemlig Mazda CX-60, der allerede forventes at kunne leveres til sommer fra de danske Mazda-forhandlere. Mazda CX-60 er en stor SUV, der trækker på baghjulene eller alternativt alle fire hjul.
Nu kommer den nye Mazda CX-60 til Danmark, og den kan allerede bestilles nu. Mazda CX-60 forventes at kunne leveres fra sommeren 2022. Der er tale om en stor SUV, som er baseret på en ny platformsarkitektur, hvor motoren ligger på langs foran og trækker på baghjulene eller alternativt alle fire hjul via en 8-trins automatisk gearkasse.
Den lanceres først som avanceret Plug-in hybrid med et 17,8 kWh batteri og en samlet ydelse på hele 327 hk. Den elektriske rækkevidde er 63 km ved blandet kørsel. Som Plug-in hybrid er den altid udstyret med permanent firehjulstræk og kan trække hele 2.500 kg. Priserne begynder ved 458.000 kr.
Læs også:
Se vores spændende udvalg af spritnye Mazda-modeller
Den nye Mazda CX-60 er let genkendelig som en Mazda, da den er skabt ud fra Mazdas designfilosofi ”KODO – Soul of Motion”. Designet er her tilpasset den nye platformarkitektur med de ændrede proportioner det giver at have motorer og gearkasse liggende på langs foran og baghjulstræk. Udhængene for og bag er korte, mens fronten og akselafstanden er lang.
Den ser ganske sprød ud, den nye Mazda MX-60, som lander hos Bjarne Nielsen til sommer. Du kan dog allerede bestille bilen nu. Foto: Mazda
Leveres i første omgang som PHEV
Indvendigt er Mazda CX-60 designet med tydelig japansk inspiration. Eksklusive materialer er kombineret på en måde, der skaber ro og harmoni og en overlegen kvalitetsfornemmelse. Samtidig er der lagt vægt på at gøre førermiljøet så overskueligt og enkelt at betjene som muligt på trods af, at CX-60 er fyldt med moderne teknologi.
En længde på 4.745 mm og en akselafstand på 2.870 mm er med til at skabe fornemme pladsforhold i kabinen og bagagerummet på Mazda CX-60. 570 liter rummer bagagerummet, og det vokser til 1.726 liter, hvis man lægger hele det tredelte bagsæderyglæn ned.
Mazda CX-60 kommer først på markedet som Plug-in hybrid, hvor en kraftig elmotor er bygget sammen med en firecylindret 2.5-liters benzinmotor. Sammen trækker de på alle fire hjul gennem en 8-trins automatisk gearkasse med hurtige og bløde gearskift. Sammen yder de to motorer 327 hk og har et drejningsmoment på hele 500 Nm. Det gør CX-60 i stand til at accelerere fra 0-100 km/t på 5,8 sekunder, mens tophastigheden er elektronisk begrænset til 200 km/t.
Også interiøret efterlader ingen tvivl om, at her er der kælet for detaljerne. Foto: Mazda
Elektrisk rækkevidde på 63 kilometer
Under gulvet ligger et batteri på 17.8 kWh, hvor det sikrer et lavt tyngdepunkt til gavn for køreegenskaberne, og hvor det ikke optager unødig plads i kabinen og bagagerummet. Den elektriske rækkevidde er 63 km ved blandet kørsel, og brændstoføkonomien efter WLTP-normen svarer til 66,7 km/l. Opladning af batteriet sker med 7,2 kW gennem en 2-faset lader.
Senere følger udgaver med valget mellem bag- og firehjulstræk og en ny generation af 6-cylindrede rækkemotorer i kombination med 48V mildhybridteknologi.
Artiklen fortsætter herunder...
Ladeguide: Hvilken ladeløsning skal du vælge?
Prøver du at finde rundt i junglen af forskellige ladeløsninger til de elektriske biler? Fortvivl ikke. Vores motorredaktør forklarer de forskellige muligheder og har samtidig lavet en sammenligning af priserne på de mest udbredte ladeløsninger.
Se videoguiden her - eller læs den skrevne udgave her.
Takket være den stærke drivlinje, firehjulstrækket og den effektive gearkasse må Mazda CX-60 som Plug-in hybrid trække hele 2.500 kg. Et særligt køreprogram indstiller automatisk firehjulstrækket og gearkassen til at give maksimal stabilitet, så snart en anhænger kobles til bilen.
Med CX-60 indfører Mazda en ny modellogik med tre veludstyrede modelvarianter: Exclusive-Line, Homura og Takumi. De har hver deres særlige karakter og kan alle leveres med 4 forskellige udstyrspakker, der kan kombineres frit.
Der er tale om en SUV i den øvre ende af segmentet. Foto: Mazda
Dansk introduktion til sommer
Mazda CX-60 Exclusive-Line til 458.000 kr. har som den eneste stofsæder som standard, mens Homura og Takumi har henholdsvis sort og hvidt læder.
Mazda CX-60 Homura til 476.250 kr. er den sportslige variant med sorte og mørktonede designelementer udvendigt og et sort læderinteriør.
Mazda CX-60 Takumi til 487.800 kr. er den mest eksklusive variant med et tydeligt japansk præg på materialevalget indvendigt. Udover det hvide nappalæder er der anvendt fint forarbejdet ahorntræ samt eksklusive japanske tekstiler.
Udstyrspakkerne består af en Comfort Pack, der til CX-60 Exclusive-Line koster 22.700 kr. og til Homura og Takumi 12.650 kr, Convenience og Sound Pack til 22.000 kr og Driver Assistance Pack til 12.650 kr. Dertil kommer et panoramasoltag til 10.500 kr.
Af helt nye udstyrsfunktioner kan nævnes ansigtsgenkendelse til indstillinger af sæder, rat, sidespejle og head-up-display. Det er en del af Comfort Pack til alle modeller. Comfort Pack til Homura og Takumi indeholder også en såkaldt Driving Position Guide, hvor man indtaster sin højde, hvorefter et kamera reistrerer øjnenes placering og din statur og stiller sæder, rat, sidespejle med mere ind efter det.
Et 360 graders kamera med en funktion, der giver illusionen om at man ser igennem bilen, er en del af Convenience og Sound Pack og gør det endnu nemmere at parkere på trange pladser.
Forsalget er startet hos de danske Mazda-forhandlere, og de første kunder kan forvente at få deres biler leveret i løbet af sommeren.