Milepæl: 645.000 km i en Dacia Lodgy

En taxavognmand fra Aulum har på fem år præsteret at køre ikke mindre end imponerende 645.000 km i sin Dacia Lodgy uden at have skiftet andet end sliddele.

Hansolavsandal
Hans Sandal
·
Tommystaxa5

Taxavognmand Tommy Nielsen fra Aulum ved Herning har hørt mange spydige bemærkninger om sin Dacia Lodgy. Men de hånlige kommentarer stopper, når de der mobber, ser kilometertælleren. Den står på 645.000 km – eller hvad der svarer til 16 gange rundt om jorden.

Tommy Nielsen har været taxavognmand i 26 år, og har haft et utal af forskellige biler kørende som taxa. Men ingen af dem har været så billige og uproblematiske at holde kørende som den Dacia Lodgy, der holder i indkørslen. Den har rundet 645.000 kilometer og skiftes til en ny Dacia Lodgy, når den har rundet 670.000 km, hvilket vil siger til august

- Jeg købte den for fem år siden, som min første Dacia nogensinde. Og på trods af, at jeg har haft alle mulige forskellige biler – også meget dyre og eksklusive biler, har jeg aldrig været så billigt og uproblematisk kørende som nu. Den bruger ikke en dråbe olie eller vand – og det er kun få sliddele vi har skiftet. Vi skiftet koblingen en enkelt gang, men min mekaniker har godt nok ikke tjent mange penge på mig de sidste fem år, konstaterer Tommy Nielsen, der har rundet de 72 år, men ikke har tænkt sig at parkere sin taxavirksomhed lige foreløbig.

- Jeg skifter denne her ud den 1. august til en ny Dacia Lodgy - og det er så planen, at jeg beholder den i tre år. Til den tid er jeg 75 år gammel – er det så ikke ok at stoppe? spørger han retorisk.


Chauffør Brian Kristensen ved siden af vognmand Tommy Nielsen fra Aulum. Foto: Renault Danmark

Kun ændret et forsæde

Til dagligt er det chauffør Brian Kristensen, der bemander bilen, og han har heller ikke noget at klage over.

- Altså, vi har sat et luftaffjedret forsæde i bilen, for jeg sidder der altså mange timer om dagen. Det er jo ikke anderledes, end at man godt kan sidde på en spisestuestol og svare mails, men skal man arbejde otte timer om dagen på sin computer, så skal man have en rigtig kontorstol, siger Brian, der kun har gode oplevelser med Dacia Lodgy.

- En stor del af vores kørsel er skolebørn og ældre i forbindelse med Flextrafik. Og de er alle sammen superglade for pladsen og indstigningen i bilen. De sætter sig lige ind og har fin plads til hovedet, så for mig er det den perfekte bil, der i øvrigt også er billig i daglig drift. Den kører i gennemsnit 16 km literen, og det er fint for en bil, der oftest er fuld af kunder, siger Brian Kristensen.


Kabinen i Lodgy holder sig godt på trods af 645.000 km på tælleren. Foto: Renault Danmark

Da Tommy Nielsen lige havde fået sin Lodgy, var der ellers mange kolleger i taxabranchen, der var noget spydige.

- Det er lige før det tenderede voksenmobning. Mange sagde, altså den der holder sgu ikke 200.000 km. Men vi har vist lukket munden på dem, siger en glad taxavognmand, der ikke længere har den eneste Lodgy i byen. Faktisk kører der nu en del Dacia Lodgy i byen - for når den kan køre 645.000 kilometer som taxa – så er den nok også fin som familiebil.

Siden Dacia blev introduceret på det danske marked – er der solgt i alt 26.043 eksemplarer. Bestselleren er Dacia Duster med 7364 styks. På 2. pladsen kommer Logan MCV med 5575 eksemplarer. Lige i hælene kommer Sandero med 5092 solgte og varevognen Dokker tager sig af 4. pladsen med 4535 styks. Og som nummer fem er det Lodgy med 3477 styks – de fleste med syv sæder.
Ud af de 26.043 eksemplarer er der kun registreret 23 til taxa. Her er de ti Dacia Lodgy, ni er Dacia Logan, mens der triller fire Dacia Duster rundt med et taxaskilt på taget.


Der er ikke noget at sige til, at bagsæderne i en Lodgy med 645.000 km på tælleren er ved at være lidt slidte. Men ingen huller. Foto: Renault Danmark