Dacia Duster har netop rundet 2. mio producerede eksemplarer. Den succesrige model kom på markedet i 2010, og har haft enorm succes som en ”no bullshit” SUV.
Mens SUV-markedet generelt er præget af dyre og avancerede modeller har Dacia Duster fra dag et været tænkt og produceret anderledes. Med et simpelt og effektivt 4x4 system, der er billigt og pålideligt, samt et design der signalerer robusthed, har Duster opnået at blive sit eget mærke i mærket. Man kører Duster – ikke Dacia.
Herhjemme blev Duster først introduceret i 2014, da ESC blev standard på modellen. Siden dengang er der solgt i alt 7.869 eksemplarer i Danmark. Den mest populære version er 1.5 dCi med forhjulstræk. Den er solgt i over 2.200 eksemplarer. På 2. pladsen kommer versionen med 4x4, mens 3. pladsen tages af versionen med 125 hk benzinmotor og træk på forhjulene.
Se Bilguidens gennemgang af den faceliftede Dacia Duster.
Hvem køber en Dacia Duster?
Hvem der køber bilerne herhjemme er der ikke det store overblik over – men det har man styr på i udlandet. I Storbritannien er der faktisk flere kvindelige købere end mænd, mens de tyrkiske kunder repræsenterer de yngste købere med en gennemsnitsalder på 42 år. Nu er Duster en høj bil, der uanset om den har træk på alle fire hjul eller ej, egner sig til terrænkørsel.
Så er de kunder, der har en Duster, så de udendørs typer? Umiddelbart ja. Duster kunderne i blandt andet Frankrig, Tyskland, Spanien og Italien er glade for outdoor aktiviteter. Faktisk siger 35 procent af kunderne, at de enten vandrer eller cykler i deres fritid.
I de lande er det i øvrigt også bemærkelsesværdigt, at 44 procent bor på landet, mens kun 11 procent findes i byerne.
Kigger man på, hvorfor kunderne køber Duster, siger 56 procent, at det er på grund af prisen, mens 20 procent køber på grund af bilens design
Selvom den første Duster, der var i produktion fra 2010 til 2017, blev et et regulært hit med over 1.2 mio solgte eksemplarer, ser det ud som om version 2.0 overgår den. Versionen, der kom i 2017 er allerede nu solgt i knap 790.000 eksemplarer.
Dacia Duster er lavet i mange forskellige udgaver fra politibil til bæltekøretøj. Her ses den i en ekstra lang limousine-udgave. Foto: Dacia
Få ændringer gennem årene
Det utrænede øje har måske svært ved at se forskel på version 1 og 2. Men oplægget til designerne og ingeniørerne var tydeligt. Behold det oprindelige DNA og design, men gør den endnu bedre. Og det blev den. Indenfor er støjniveauet halveret, og udenfor er bilen langt mere muskuløs at se på.
I Rumænien er Duster blevet en national stolthed. Politiet kører Duster, militæret kører Duster, og der findes Duster ambulancer på larvefødder, så de kan komme frem overalt. Også udenfor moderlandet er Duster blevet anerkendt. Den har modtaget 40 priser. Blandt andet er den kåret som Storbritanniens bedste SUV og Best Family Car i Tyskland og Belgien. Duster produceres i dag som tilbage i 2010 på Mioveni fabrikken i Rumænien.
Dacia Duster på vej i ny og større udgave ved navn Bigster. Foto: Dacia
Ny Duster kommer til at ligne storebror
Duster har netop fået et facelift, der blandt andet indeholder helt ny intrumentering og en ny 150 hk motor med EDC automatgear. Alt sammen for at sikre sig, at Duster holder sig ung nogle år endnu, mens vi venter på den nye Duster, der bygges på en helt ny platform.
Den har ikke så lidt designmæssigt tilfælles med den konceptbil, der er lanceret under navnet Bigster. Det er storebroderen til Duster, men designet ligger nok ikke langt fra det, man kommer til at se i den nye Duster, der i øvrigt forventes lanceret i 2024.
I Danmark er antallet af solgte Duster i en noget anden liga end i resten af Europa. Foto: Dacia