Renault vil være førende i Europa, når det gælder elbiler. Derfor annoncerede man for kort tid siden, at man ville skabe Renault ElectriCity. En enhed af tre nuværende fabrikker i det nordlige Frankrig, der tilsammen ville kunne producere op mod 400.000 elbiler om året.
Nu er der så kommet endnu mere kød på planerne. Renault Group har netop underskrevet en samarbejdsaftale med Envison AESC – verdensledende indenfor batteriteknologi.
- Vores batteristrategi bygger på mere end 10 års erfaringer og investeringer i hele værdikæden indenfor elektromobilitet. De seneste partnerskaber med Envision AESC og Verkor styrker vores position betydeligt, når vi sigter mod at producere 1. mio elbiler i Europa frem mod 2030. Dette markerer en milepæl i forhold til vores konkurrencedygtighed, og for vores mål om at være CO2 neutral. Koncernen bekræfter hermed sin vilje til at producere populære og konkurrencedygtige elbiler i Frankrig, siger Luca de Meo – CEO Renault Group.
Sammen med Envision vil Renault Group bygge en giga fabrik i Douai med en kapacitet på 9 GWh 2024 og 24 GWh i 2030. Envision Group kommer til at investere op mod to mia. euro på at udvikle og producere kosteffektive batterier med lavt CO2 udslip. Hensigten er naturligvis at gøre batterierne billigere – og dermed elbiler billigere og mere tilgængelige.
Del af nye elektriske modeller
De nye batterier finder blandt andet vej til den fuldelektriske Renault 5, der kommer indenfor nogle få år. Douai’s giga-fabrik åbner op for produktion af low – carbon batterier som en del af de mål, der er udstukket i European Green Deal. Desuden vil man sammen udvikle et lukket system med genanvendelse af affald og genanvendelse af batterier.
Helt på linje med de forpligtelser som Renault Group har påtaget sig, vil man hermed bidrage væsentligt til at opnå CO2 neutralitet i Europa i 2040 og på verdensplan i 2050. Det sker blandt andet med et elbilssalg, der i 2030 for 90 % vedkommende vil bestå af rene elbiler.
Renault Group har også underskrevet en samarbejdsaftale med den franske startup virksomhed Verkor, med henblik på at udvikle og producere højtydende batterier. Renault Group vil på sigt købe 20 procent af aktierne i selskabet, der i øvrigt er baseret i Grenoble. Renault og Verkor vil sammen udvikle et high performance batteri, der passer i de kommende C og D segment biler, ligesom de også skal sidde i kommende Alpine modeller.
På mindre end ti år vil Renault Group reducerer omkostningerne med 60% med det formal at nå 100 dollars/kWh i 2025, og endda under 80 dollars/kWh, mens man forbereder sig på ankomsten af solid state batteriteknologi i 2030.