Volvo Cars opfordrer verdens ledere og energiudbydere til at øge investeringerne i grøn energi markant, så virksomhedens og andre producenters elbiler kan leve op til deres sande potentiale, hvad angår klimafordele.
Opfordringen indtræffer samtidig med en nyligt offentliggjort rapport om den samlede livscyklusudledning af CO2 fra Volvo Cars’ seneste elbil, der viser enorme potentielle CO2-reduktioner, hvis en bil produceres og oplades ved hjælp af grønne energikilder.
Volvo har dog brug for hjælp fra regeringer og energisektoren, hvis virksomhedens biler skal realisere deres fulde reduktionspotentiale af CO2. Som den nye Life Cycle Assessment (LCA)-rapport for Volvo C40 Recharge viser, gør tilgængeligheden af grøn energi til både produktion og opladning af en elektrisk Volvo en enorm forskel i forhold til CO2-påvirkning.
Grøn strøm betyder kæmpe forskel
Når en C40 Recharge oplades med grøn energi som for eksempel vindkraft, er bilens livscykluspåvirkning af CO2 mindre end halvdelen af påvirkningen fra en traditionel Volvo XC40, der er drevet af en forbrændingsmotor. Hvis opladningen sker med el, der er produceret af fossile brændstoffer, bliver forskellen meget mindre.
- Vi traf en bevidst strategisk beslutning om at blive en ren elbilproducent og at være førende inden for branchen, men vi kan ikke klare overgangen til klimaneutralitet alene, udtaler CEO Håkan Samuelsson.
- Vi har brug for, at regeringer og energiselskaber over hele kloden øger deres investeringer i grøn energikapacitet og tilhørende infrastruktur til opladning, så fuldelektriske biler virkelig kan leve op til forventningen om grønnere mobilitet.
Virksomhedens synspunkter går igen i 2021 World Energy Investment-rapporten fra Det Internationale Energiagentur (IEA), som påpeger, at mens investeringer i grøn energi er i "moderat opsving", er de planlagte investeringer "langt under, hvad der kræves for at undgå alvorlige påvirkninger fra klimaforandringer”.
Ifølge IEA-rapporten er det nødvendigt, at de globale investeringer i grøn energi "fordobles i 2020'erne for at holde temperaturen under en 2°C-stigning og mere end tredobles for at holde døren åben for en 1,5°C- stabilisering" af de globale temperaturstigninger.
Se Bilguidens gennemgang af den nye Volvo C40.