Car of the Year er indiskutabelt den mest eftertragtede kåring inden for bilernes verden, og mandag kørte en ny bilmodel afsted med titel nummer 59. Og for første gang nogen sinde er det en koreansk bil, der vinder: Kia EV6 er således Car of the Year 2022.
Herhjemme kan de fleste, der følger en smule med i bilernes verden, nok nikke genkendende til kåringen Årets Bil i Danmark, der har eksisteret siden 1969. Den europæiske pendant, der har fem år mere på bagen, hedder Car of the Year, og denne titel er den absolut mest eftertragtede inden for branchen.
Mandag den 28. februar blev det afsløret, at den 59. vinder af kåringen er Kia EV6 - den roste elbil fra det koreanske mærke, der i den danske kåring blev overhalet af søstermodellen Hyundai Ioniq 5. Ved Car of the Year 2022 endte Kia EV6 på førstepladsen med Renault Megane E-Tech Electric på andenpladsen og Hyundai Ioniq 5 på tredjepladsen.
Læs også:
Den nye Car of the Year skal da købes hos Bjarne Nielsen
Juryen bag kåringen består af erfarne motorjournalister fra en lang række europæiske lande, og ved dette års afstemning deltog 61 jurymedlemmer, der repræsenterede 23 lande. I lyset af den igangværende krig i Ukraine blev de russiske medlemmers stemmer ikke talt med.
Car of the Year 2022 er denne fine elbil fra Kia - Kia EV6. Foto: Kia
Seks elbiler mod en fossilbil
Car of the Year-journalisterne har i løbet af det seneste års tid testet samtlige nye biler på markedet - og det er ud fra deres betragtninger og bedømmelser, at der blev udpeget et finalefelt sidst i 2021 bestående af syv biler. Der var tale om:
- Cupra Born
- Ford Mustang Mach-E
- Hyundai Ioniq 5
- Kia EV6
- Peugeot 308
- Renault Megane e-Tech
- Skoda Enyaq
Ifølge FDMs biltekniske redaktør, Søren W. Rasmussen, der er eneste danske medlem af juryen, så var det et noget overraskende resultat, at Kia EV6 vandt. Ifølge ham havde mange iagttagere forudset, at de to koreanske biler - der et langt stykke hen ad vejen er meget ens - populært sagt ville løbe i vejen for hinanden, når stemmerne skulle tælles op.
Men det gjorde de ingenlunde, i stedet slog de mange af de andre konkurrenter langt tilbage i feltet.
Aldrig tidligere har en bilmodel fra Sydkorea vundet den eftertragtede titel, men med 279 stemmer lykkedes det altså for Kia EV6. Foto: Kia
Hyundai blev treer trods flest førstepladser
Pointene blev offentliggjort land for land, og undervejs fik man i optællingen et indtryk af, hvordan Hyundai Ioniq 5 fik 15 førstepladser, mens Renault Megane E-Tech fulgte lige bagefter med 14 førstepladser.
Kia EV6 fik til sammenligning "kun" 12 førstepladser, men vandt til gengæld nogle af de store lande, hvor der er mange point at komme efter. Dermed vandt Kia EV6 også samtidig en velfortjent sejr over konkurrenterne.
Artiklen fortsætter herunder...
Ladeguide: Hvilken ladeløsning skal du vælge?
Prøver du at finde rundt i junglen af forskellige ladeløsninger til de elektriske biler? Fortvivl ikke. Vores motorredaktør forklarer de forskellige muligheder og har samtidig lavet en sammenligning af priserne på de mest udbredte ladeløsninger.
Se videoguiden her - eller læs den skrevne udgave her.
Fordelingen af stemmer endte således:
- Kia EV6: 279 stemmer
- Renault Megane E-Tech Electric: 265 stemmer
- Hyundai Ioniq 5: 261 stemmer
- Peugeot 308: 191 stemmer
- Skoda Enyaq IV: 185 stemmer
- Ford Mustang Mach-E: 150 stemmer
- Cupra Born: 144 stemmer
Kåringen har som sagt eksisteret siden 1964, hvor den nærmest ikoniske britiske Rover 2000 kørte med laurbærrene. Et af de tilbagevendende tiltag i løbet af kåringsarbejdet er den navnkundige Tannis-testen, der foregår i nordjyske Tversted. Her samles motorjournalister og bilproducenter i en uges tid i efteråret, hvor de mange bilmodeller kan testes indgående.
Læs mere om kåringen og bilmodeller på Car of the Years officielle hjemmeside.
Den nye Renault Megane E-Tech Electric, der er på vej ud til forretningerne, fik en ærefuld andenplads. Foto: Renault
Car of the Year igennem tiderne
Det er 59. gang, at der skal findes en Årets Bil i Europa. Her er de alle vinderne:
1964: Rover 2000
1965: Austin 1800
1966: Renault 16
1967: Fiat 124
1968: NSU Ro 80
1969: Peugeot 504
1970: Fiat 128
1971: Citroën GS
1972: Fiat 127
1973: Audi 80
1974: Mercedes-Benz 450 SE
1975: Citroën CX
1976: Simca 1307/1308
1977: Rover 3500
1978: Porsche 928
1979: Simca Chrysler Horizon
1980: Lancia Delta
1981: Ford Escort Mk: III
1982: Renault 9
1983: Audi 100
1984: Fiat Uno
1985: Opel Kadett
1986: Ford Scorpio
1987: Opel Omega
1988: Peugeot 405
1989: Fiat Tipo
1990: Citroën XM
1991: Renault Clio
1992: Volkswagen Golf
1993: Nissan Micra
1994: Ford Mondeo
1995: Fiat Punto
1996: Fiat Bravo/Brava
1997: Renault Megane Scenic
1998: Alfa Romeo 156
1999: Ford Focus
2000: Toyota Yaris/Yaris Verso
2001: Alfa Romeo 147
2002: Peugeot 307
2003: Renault Megane
2004: Fiat Panda
2005: Toyota Prius
2006: Renault Clio
2007: Ford S-Max
2008: Fiat 500
2009: Opel Insignia
2010: Volkswagen Polo
2011: Nissan Leaf
2012: Opel Ampera/Chevrolet Volt
2013: Volkswagen Golf
2014: Peugeot 308
2015: Volkswagen Passat
2016: Opel Astra
2017: Peugeot 3008
2018: Volvo XC40
2019: Jaguar I-Pace
2020: Peugeot 208
2021: Toyota Yaris
2022: Kia EV6
Kilde: www.caroftheyear.org