Nu kan du bestille Ford Explorer: Se priser og rækkevidde
Ford har endelig løftet sløret for teknikken bag deres nye elbil Explorer. Bliv klogere på bilen og se rækkevidde og priser her.
Ford har endelig løftet sløret for teknikken bag deres nye elbil Explorer. Bliv klogere på bilen og se rækkevidde og priser her.
Ford kan nu endelig løfte sløret for de sidste detaljer om deres første europæisk byggede elbil. Det er jo allerede et godt stykke tid siden, vi hørte om Ford Explorer første gang, men nye beregninger af batteriteknologien og rækkevidden har betydet, at vi har måtte vente længe på at få netop det og ikke mindst prisen at vide. Men det er heldigvis klar nu.
Lad mig lige nævne, at jeg jo har siddet i Explorer en gang tidligere, da den for første gang var på rundtur i Danmark, og det har jeg også lavet en video omkring. Så ift. plads, rummelighed og design, så se lige den video også. Det er også det besøg, jeg viser billeder fra her, da bilen ikke lander i Danmark og er klar til prøvetur før til sommer. Du kan dog fra i dag bestille bilen hos forhandlerne og dermed også komme forrest i køen til et eksemplar.
VIDEO: Hør Hans fra Bilguiden fortælle om rækkevidde og priser på den nye Ford Explorer.
Ford Explorer er bygget på Volkswagens elbilplatform MEB. Den deler dermed teknik og platform med ID.4, Skoda Enyaq og Audi Q4 e-tron. Det betyder også ikke overraskende, at vi nu kan få bekræftet, at teknikken og batteriet er det samme som i ID.4. Men rækkevidden er dog forbedret. Bilen er bygget på Fords mangeårige fabrik i Køln, der også tidligere har produceret bl.a. Taunus, Capri og Fiesta.
Explorer fås med tre batteristørrelser på 52, 77 og 79 kWh netto. Også kaldet standard rækkevidde og udvidet rækkevidde. Udvidet rækkevidde fås også med firehjulstræk. Ellers er de baghjulstrukne og har en ydelse på hhv. 170, 286 (545 Nm) eller 340 hk (679 Nm). Standard rækkevidde har en opgivet rækkevidde på 382 km, og med det store batteri kryber den lige over 600 km. 602 km for at være helt præcis, mens den med firehjulstræk hedder 566 km.
Explorer fås i to udstyrsvarianter Select og Premium som også har betydning for rækkevidden. I Premium får man, udover lidt ekstra teknik som vejer, nemlig 20” alufælge i stedet for 19”, og det sænker altså rækkevidden en smule til hhv. 572 og 532 km alt efter bag- eller firehjulstræk.
Med det store batteri lyder accelerationstiden fra 0-100 km/t på 6,4 sek., og du barberer yderligere 1,1 sekund af med firehjulstræk. Tophastigheden er 180 km/t.
Den maksimale ladehastighed varierer også efter drivlinje. Begge har AC-ladning med 11 kW mens det er muligt at DC-lynlade med 135 kW og med firehjulstræk op til 185 kW. Det giver en opladningstid fra 10-80% på ca. 26 minutter, mens du dog kun skal holde yderligere 2 minutter med 135 kW.
Med baghjulstræk må den have en anhængervægt med bremser på 1.000 kg og med firehjulstræk 1.200 kg. Ved 12% hældning. Forventes at den kan godkendes til 8%, hvilket hæver grænserne med 200 kg. På begge.
Ford Explorer kan AC-lade med 11 kW mens den lynlader med 135 eller 185 kW alt efter drivlinje. Foto: Ford Europe
Explorer fås i seks forskellige farver (hvid er standard) og i to udstyrsvarianter. Select og Premium. Du kan kun få standard rækkevidde i Select-varianten uden mulighed for tilkøb af ekstraudstyr. Select er rigtig flot udstyret med standardudstyr som:
19” alufælge, Fuld LED-forlygter med aut. op-/nedblænding, 2-zonet klimaanlæg, justerbar 14,6” infotainmentskærm med SYNC Move, trådløs Apple Carplay / Android Auto, 5,3” digital instrumentering, 7 højttalere inkl. soundbar, trådløs mobiloplader, sportsrat og sæder i delkunstlæder, 12-vejs el justerbart førersæde med memory og lændemassage, varme i forsæder og rat, mørktonede bagruder og nøglefri adgang og start.
Standard sikkerhedsudstyr indebærer alarm, parkeringssensor for/bag, bakkamera, automatisk nødbremse for og bag, blindvinkelalarm (BLIS), vejbaneassistent, intelligent adaptiv fartpilot, skiltegenkendelse, udstigningsalarm og undvigemanøvreassistent.
Vælger du Premium får du yderligere udstyr som 20” alufælge, Matrix LED adaptive forlygter med kurvelys, håndfri elektrisk bagklap, B&O lydanlæg med 10 højttalere, sædeindtræk i fuld kunstlæder, ambiente kabinebelysning, indstigningslister og premium stylingdetaljer i instrumentpanel.
Måske har du undret dig over, vi ikke har nævnt varmepumpen. Den er nemlig ekstraudstyr og koster 7.880 kr.
Derudover kan du tilvælge en Førerassistancepakke til 12-13.000 kr. alt efter udstyrsvariant. Den indeholder Head-up display, håndfri elektrisk bagklap (ved Select), automatisk parkeringsassistent, 360 graders kamera, førerovervågning og aktiv vognbanecentrering og vognbaneassistent.
Du kan også tilvælge AGR-forsæder i delkunstlæder, der er 14-vejs elektrisk justerbare med 4-vejs justerbare nakkestøtter og massagefunktion af lænd. De koster 5.500 kr. til Select og 3.500 kr. til Premium.
Du kan også tilvælge et panoramatag (kun til Premium) til 9.000 kr. Samme tillægspris koster et svingbart anhængertræk, mens du kan opgradere til 21" alufælge for yderligere 6.000 kr. (Premium) eller 10.800 kr. til Select.
Interiøret springer i øjnene i form af den store justerbare 14,6" infotainmentskærm samt soundbar i instrumentpanelet. Foto: Ford Europe
Standard rækkevidde Select (RWD SR) koster 299.990 kr. og det er prisen. Du har ikke mulighed for tilvalg, og du kan ikke opgradere til Premium. Bemærk at denne udgave først vil blive produceret i 1. kvartal 2025, så vil du have den udgave, må du vente helt til næste år.
Ved udvidet rækkevidde med baghjulstræk koster Explorer 339.990 kr. Og i Premium-varianten 359.990 kr. Vælger du den med firehjulstræk koster den i Select 359.990 kr. og i Premium 379.990 kr.
Produktionen af Explorer begynder i juni, og det betyder, at leveringstiden fra bestilling lyder på ca. seks måneder. De første eksemplarer lander dermed i Danmark til august-september 2024.
STØRRELSE OG PLADS: Hans fra Bilguiden har tidligere siddet i Explorer, da den var på visit for første gang i Danmark.
Det mener Bilguiden: Umiddelbart vurderet på pris og mængden af udstyr, så står en Ford Explorer Premium til 359.990 kr. ganske skarpt overfor sin søster ID.4 Style til 380.000 kr., som endda har en lidt lavere rækkevidde, selvom den er med 19” fælge (og selvom det er samme batteri).
Den er med varmepumpe, men mangler modsat det elektriske forsæde med memory og massage og B&O lydanlægget. Den har dog 360-graders kamera, som du modsat er nødt til at tilkøbe gennem førerassistancepakken til Explorer. Det er der dog også luft til med dens økonomiske forspring.