Ventetiden er endelig forbi. Nu afsløres den nye Ford Ranger, der med sine nye V6-motorer er mere kraftfuld end nogensinde før. Den seje og hårdføre pickup er blevet udviklet i tæt samarbejde med kunder verden over, og den er det oplagte valg, uanset om den anvendes til arbejde, familieliv eller eventyr.
- Ranger har altid været en pålidelig pickup for alt fra virksomhedsejere, landmænd, familier, de eventyrlystne, redningstjenester og mange andre brugere i de mere end 180 markeder rundt om i verden. Med den nye Ranger leverer vi ikke bare et produkt, som vores kunder vil elske, men vi leverer også en oplevelse, der vil hjælpe os med at opbygge stærke og varige relationer med kunderne. Ranger er den mellemstore pickup, som folk vil ønske at eje og opleve, siger Jim Farley, CEO, Ford Motor Company.
Fords europæiske kunder kan bestille den nye Ranger i slutningen af 2022, men de første leveringer kan forventes i begyndelsen af 2023. Den nuværende Ranger er markedsleder i segmentet på europæisk plan og har for nylig sat salgsrekord med 45.539 solgte biler og med en markedsandel på 39,9 procent.
Ford Ranger er bygget til den aktive hver- og arbejdsdag. Foto: Ford Europe
Nye færdigheder i nyt design
Ford har interviewet mere end 5.000 pickup-ejere og afholdt adskillige workshops over hele verden for at blive endnu klogere på kundernes brug af bilen, og hvad kunderne elsker ved den populære pickup. Samtidig er kunderne blevet bedt om at pege på, hvilke nye features, de drømmer om, at den nye generation indeholder. Alt sammen for i sidste ende at kunne skabe den ultimative Ranger.
Ranger har fået en ny frontgrill med C-profil lyssignatur samt matrix LED-forlygter. Baglygterne er designet i tråd med signaturforlygterne. Inde i bilen er der også kælet for detaljerne med førsteklasses materialer og ikke mindst en touchskærm med Fords karakteristiske SYNC 4-infotainmentsystem.
- Kundernes tilbagemeldinger har været, at Ranger både skal se sej ud, mens den samtidig skal være tillidsvækkende. De har været meget klare omkring, hvordan de ønskede den kommende Ranger skulle være, hvordan den skulle se ud og den måde, den skal få kunderne til at føle, siger Max Tran, Chief Designer, Ranger.
Under det nye ydre er der et opgraderet chassis, der er bygget over en akselafstand, der er 50 mm længere og 50 mm bredere end den tidligere Ranger. I motorrummet gemmer der sig en V6-motor, der med sin lyd understøtter Rangerens seje og hårdføre ydre.
Den nye LED-signatur på lygterne medvirker til et mere råt designudtryk. Foto: Ford Europe
Kraftfuld V6 turbodiesel-motor
Ranger skal passe til mange forskellige behov. I den ene er der mindre virksomhedsejere, der leder efter en meget arbejdsorienteret form for transport. De ønsker traditionelt tohjulstræk med single cab og et stort lad til at transportere deres varer, mens der i den anden ende er kunder, der kører seriøs offroad og virkelig presser deres den til det yderste.
På baggrund af kundernes tilbagemeldinger har Ford valgt gennemtestede V6-motorer til Ranger. Flere kunder har haft et ønske om at kunne tilvælge mere kraft og drejningsmoment for at kunne trække særlig tunge læs, men også til at kunne køre ekstrem offroad kørsel. Det er derfor muligt at vælge mellem tre forskellige turbodiesel-motorer, når man bestiller den nye Ranger.
- En V6-motor skuffer ikke. Når du kører i en Ranger med sådan en kraftfuld motor, så føles bilen som en meget større bil, idet der er uendelig meget kraft og drejningsmoment, hvilket i endnu højere grad gør Ranger til den hårdføre og kraftfulde pickup, som kunderne har efterspurgt, siger Pritika Maharaj, Ranger Programme Manager.
Den næste Ranger generation vil også komme med et udvalg af gennemtestede 4 cylindrede single-turbo og bi-turbo dieselmotorer.
Kunderne kan vælge mellem to firehjulstræksystemer – et elektronisk shift-on-the-fly-system eller et avanceret nyt permanent firehjulstræk, designet til maksimalt fodfæste, når og hvor kunderne har brug for det. Off-road bjærgning gøres lettere med synlige dobbelte bugseringskroge i forkofangeren.
Ford Ranger skal både kunne klare det tunge læs på ladet og kunne trække den store trailer, men skal også kunne køre offroad i svært tilgængeligt terræn. Foto: Ford Europe
Funktionel og behagelig kabine
Den 10,1” eller 12” touchskærm komplementerer det fuldt digitale instrumentpanel og tilbyder Fords seneste SYNC 4-infotainmentsystem, mens et indbygget FordPass Connect-modem hjælper kunderne med at være opdaterede, når de er på farten. Det er desuden muligt at få fjernadgang til flere af bilens funktioner ved hjælp af FordPass.
Mange af bilens traditionelle styrefunktioner er blevet flyttet fra instrumentbrættet og midterkonsollen til deres eget selvstændige display på touchskærmen. Med et enkelt tryk kan man nu få adgang til et udvalg af køretilstande, hvor der desuden findes et overblik over drivlinjen, bilens hældning og meget andet.
Touchskærmen er derudover forbundet med et 360 graders kamera, der hjælper med at parkere eller kan fungere som et ekstra sæt øjne i udfordrende terræn. Kunderne kan styre Rangers nye udvendige zonebelysningssystem via touchskærmen eller FordPass-appen, hvilket betyder, at de ikke behøver arbejde, campere eller lave andet i mørket, når bilen er i nærheden.
Designteamet har skabt funktionel opbevaring og nyttige funktioner i bilen. Der er ikke kun steder, hvor kunderne kan opbevare og trådløst oplade deres telefon, men der er også plads til opbevaring mellem de to forsæder samt opbevaringsbokse under og ved bagsæderne.
Kabinen har også fået en gevaldig opgradering med nyt infotainment på nye og større skærme. Foto: Ford Europe
Mere funktionel plads
- Da vi mødtes med vores kunder og observerede, hvordan de klatrede op til ladet, så vi en stor forbedringsmulighed. Der var folk, der trådte på dækket og derefter gik over siden på bilen, eller kravlede op på den åbne bagklap, siger Anthony Hall, Ranger Vehicle Engineering Manager.
Det har været medvirkende til, at Ford har udviklet et integreret trin bag bagdækkene på den nye Ranger, og på den måde har skabt en stabil og mere optimal måde, hvorpå kunderne kan få adgang til deres lad. Derudover har holdet bag Ranger arbejdet på at optimere ladet og måden hvorpå det lastes.
- At udvide bilen med 50 mm i bredden virker umiddelbart ikke af meget, men i det store billede gør det en kæmpe forskel – særlig på ladet. Kunderne vil være i stand til at transportere genstande såsom krydsfinerplader eller en palle i fuld størrelse, siger Anthony Hall.
Ladet er designet med flytbare skillevægge, hvor kunderne har mulighed for at danne rum tilpasset deres behov og hverdag. Fx er det nu muligt at skabe mindre rum, der kan opbevare små genstande, som kunderne tidligere har opbevaret inde i kabinen.
Fords europæiske kunder kan bestille den nye Ranger i slutningen af 2022, mens de første leveringer forventes i begyndelsen af 2023. Den nye Ranger kommer i udgaverne XLT, Sport og WildTrak. Priser samt hvilke udgaver der vil blive introduceret på det danske marked, bliver offentliggjort i løbet af 2022.
Den nye Ranger har fået endnu flere praktiske arbejdsløsninger for at imødekomme det brede spekter af kunder. Foto: Ford Europe