Se de første billeder: Her er Volvo EX90
Volvo viser nu de første billeder af deres kommende flagskibsmodel EX90, som efterfølger den aldrende XC90. En elektrisk SUV med plads til syv personer.
Volvo viser nu de første billeder af deres kommende flagskibsmodel EX90, som efterfølger den aldrende XC90. En elektrisk SUV med plads til syv personer.
Fra i dag vil Volvo Cars hvert år løfte sløret for en ny fuldelektrisk bil startende med dagens lancering af Volvo EX90. En fuldelektrisk 7-sæders SUV, der løfter Volvos standarder inden for sikkerhed til helt nye højder.
Volvos ambition er at blive et 100% elektrisk bilmærke inden 2030 samt at blive klimaneutral inden 2040. Volvo EX90 skal lede vejen og er designet i tråd med det klassiske, skandinaviske design og lever op til Volvos princip om, at form følger funktion.
Volvo EX90 leverer op til 600 kilometers rækkevidde på en enkelt opladning ifølge WLTP test-cyklussen. Lynladehastigheden er op til 250 kWh og den kan oplade fra 10% til 80% på ca. 30 minutter, mens den normale hastighed er 11 timer ved 11 kW.
Lanceringsvarianterne af EX90 hedder Twin og Twin Performance med firehjulstræk, der begge er drevet af et 111 kWh batteri og to elektriske motorer. Twin leverer 300 kW (408 hk) og 770 NM og i Performance varianten leveres 380 kW (517 hk) og 910 Nm omdrejningsmoment.
Prisen for Twin varianten med 408 hk er 955.000 DKK. For Twin Performance varianten med 517 hk er prisen 1.013.000 DKK. Beskatningsprisen er 896.900 DKK for Twin varianten og 951.900 DKK for Twin Performance varianten.
Produktionen af Volvo EX90 påbegyndes i USA i 2023.
Bagenden af EX90 har nogle af de samme designlinjer som Polestar. Foto: Volvo Cars
Standardsikkerheden i Volvo EX90 er højere end i nogen anden Volvo. Bilen har et usynligt sikkerhedsskjold både indeni og udenpå, der styres af Volvos seneste sensor-teknologi. Sensorer såsom kameraer, radarer og LiDAR er forbundet til bilens styresystem. Det er NVIDIA DRIVE AI, som styrer Volvos interne software og giver et real-time 360-graders udsyn.
LiDAR-sensoren kan registrere vejen foran dig både dag og nat, eller når du kører i høj fart på motorvejen. Den kan sågar registrere objekter flere hundrede meter foran dig og informere føreren i god tid, så vedkommende kan nå at reagere.
Indeni bilen er der specielle sensorer og kameraer, der kan måle dine øjnes koncentration. De bliver aktiveret af Volvos interne algoritmer. Teknologien gør det muligt for Volvo EX90 at registrere, hvis føreren er distraheret, søvnig eller ufokuseret. Det er en teknologi, der ikke tidligere har været tilgængelig i en Volvo. Bilen advarer først forsigtigt og senere mere insisterende. Den hjælper også, hvis det utænkelige sker, at føreren falder i søvn eller besvimer under kørslen. Her vil den intelligente teknologi sørge for at stoppe bilen sikkert og tilkalde hjælp.
Volvo EX90 er den første Volvo nogensinde, der indeholder hardware, som gør bilen klar til at blive selvkørende i fremtiden.
Den markante infotainmentskærm er fortsat udviklet i samarbejde med Google. Foto: Volvo Cars
Volvo EX90 er ikke bare en ny bil, men en yderst avanceret computer på hjul. Og ligesom en smartphone eller bærbar computer er Volvo EX90 udviklet til at blive bedre over tid gennem softwareopdateringer i skyen.
Volvo EX90 indeholder sit eget styresystem, der bliver drevet af NVIDIA DRIVE AI platforms Xavier og Orin, der er udviklet af Qualcomm, mens Volvos egne ingeniører står bag bilens software. Styresystemet håndterer de fleste af kernefunktionerne i bilen, fra sikkerhed over infotainment til batteristyring.
Bilen kombinerer Qualcomm Snapdragonâ Cockpit-platformen med visualiseringskapaciteterne fra 3D-værktøjet, Unreal Engine, der er udviklet af Epic Games og anvendes i nogle af verdens største computerspil. På den måde får man lynhurtige software-kræfter og grafik i høj kvalitet på bilens skærme.
Volvo EX90 er udstyret med en 14,5-tommer skærm til infotainmentsystemet. Det er bygget på Google Automotive og indeholder Google apps og en lang række tjenester – herunder håndfri-hjælp fra Google Assistant, Google Maps navigation og Google Play. Alle skærme i Volvo EX90 hjælper føreren med at holde øjnene på vejen ved at give den nødvendige information på det nødvendige tidspunkt. Volvo EX90 vil også være trådløs kompatibel med Apple CarPlay.
Gennem 5G-forbindelse har det aldrig været nemmere at installere de nødvendige apps på ens hjemmeskærm og få intuitiv navigation. Man kan også streame sin yndlingsmusik gennem det nye Bowers & Wilkins lydsystem med Dolby Atmos, der for første gang kommer i en Volvo. Lydsystemet er forbundet til 25 højtalere rundt om i kabinen, og for at give en endnu dybere lyd er der integreret højtalere i nakkestøtterne.
Volvo EX90 kommer også med en telefonnøgleteknologi som standard. Dermed kan man benytte sin telefon som bilnøgle. Når man nærmer dig bilen, vil den automatisk blive låst op, starte en velkomstsekvens og indstille sig efter ens personlige profil.
Der er mulighed for syv sæder i Volvo EX90. Foto: Volvo Cars
Med Volvo EX90 har det aldrig været nemmere at oplade sin bil. Bilen har fuldt integreret offentlig opladning, Plug & Charge, der gør det muligt at vælge mellem flere hundrede opladningsstationer rundt om i landet – og endnu flere i hele verden. Gennem Google Maps i bilens display kan man tjekke tilgængeligheden på de enkelte opladningssteder.
Udover Plug & Charge indeholder Volvo EX90 tovejs-opladningsteknologi, der gør det muligt at benytte bilens batteri til at sætte strøm til sit hjem eller andre elektroniske enheder. Volvo EX90 er den første Volvo med den nødvendige hardware, der gør tovejs-opladning muligt.
Med tovejs-opladningen kan man oplade bilen, når strømmen er billigst, mens man kan anvende strømmen fra bilbatteriet, når strømmen er dyrest. På den måde hjælper Volvo EX90 med at passe på privatøkonomien med omtanke for miljøet.
Bilens interiør er designet i naturlige materialer, der går i tråd med Volvos ambition om at blive klimaneutral inden 2040. Volvo EX90 indeholder 15% genanvendt stål og 25% genanvendt aluminium. Ligeledes er der benyttet 48 kg genanvendt plastik og bio-materialer, hvilket svarer til omkring 15% af det samlede forbrug af plastik i bilen. Det er den højeste procentdel genanvendt plastik til dato i en Volvo.
Helt nye adaptive LED-lygter på EX90 som dog fortsætter Thors Hammer-designet. Foto: Volvo Cars
Den nye EX90 er en fuldvoksen SUV med plads til syv. Foto: Volvo Cars
Foto: Volvo Cars
Foto: Volvo Cars