Bremsetest

Stor bilkoncern med opfordring til ejere af elbiler: Hold fokus på valget af dæk

En bremsetest af plug-in hybrid og elbiler viser med tydelighed, at bilernes øgede vægt forlænger bremselængden markant, hvis ikke dækkene har vejgreb. Derfor er anbefalingen til ejere af tungere el- og hybridbiler tydelig.

Hansolavsandal
Hans Sandal
·

Se hele videoen med bremsetesten af plug-in hybrid og elbiler på FDM Jyllandsringen. Foto: Bilguiden

De større og tungere plug-in hybrid- og elbiler har skabt et endnu større behov for at informere bilejerne om det rigtige valg af dæk. Sammen med dækproducenten Bridgestone vil en af Danmarks største bilkoncerner Nielsen Car Group derfor arbejde for mere oplysning af landets ejere af elbiler.

På en solbeskinnet fredag i det tidlige forår mødtes medarbejdere fra Nielsen Car Groups ti Bjarne Nielsen-bilhuse samt Bilernes Hus på FDM Jyllandsringen ved Silkeborg. Med sig havde de tre nye elbiler og tre plug-in hybridbiler, der alle var iført helt nye Bridgestone-dæk af typen sommer-, helårs- og vinterdæk. Sammen med dækproducenten var målet at undersøge, hvor meget dækvalget betyder for de tungere hybrid- og elbiler med batteri og elmotor. 

- Det er ikke noget nyt, at bilens vægt har betydning for bremselængden. Men det er alligevel interessant for alle vores medarbejdere ved selvsyn at opleve forskellene. Så er det også nemmere at rådgive vores kunder om at vælge det rette dæk til årstiden, fortæller lagerchef Stefan Langmaack, der sammen med kollega Jimmy Uldbæk har været med til at arrangere dagen i samarbejde med Bridgestone.

Hos Bridgestone har man et stort fokus på at optimere nye dæk og gøre værkstederne opmærksomme på de tungere biler. For eksempel vejer Danmarks mest solgte bil i 2021, Ford Kuga Plug-in Hybrid, 1.844 kg uden passagerer. Det er hele 245 kg mere end den letteste udgave med dieselmotor. Og elbilen Ford Mustang Mach-E vejer med det store batteri og firehjulstræk hele 2.257 kg. 

- Vi arbejder hele tiden på at udvikle vores dæk, så de er så sikre som overhovedet muligt og samtidig afgiver minimal støj og har lav rullemodstand. Men vi må også konstatere, at fysikkens love bare gør, at uanset hvor meget vi udvikler dækkene, så er vægten på bilen en væsentlig faktor for sikkerheden. Især hvis man vælger det forkerte dæk, konstaterer Christian Jensen, tekniker hos Bridgestone i Danmark.

Daekdag2022

Medarbejdere fra Nielsen Car Group undersøger fejlene på et dæk. Foto: Bilguiden

Bremsetest viser tydelig forskel

På FDM Jyllandsringens glatbane holder de seks plug-in hybrid- og elbiler på række klar til test. Først testes en Ford Mustang Mach-E på sommerdæk efterfulgt af samme bil med helårsdæk og vinterdæk. Herefter tre Ford Kuga Plug-in Hybrid i samme rækkefølge med de forskellige dæk.

Testen er ikke et hundrede procent nøjagtig. Førerne rammer glatbanen med en hastighed på 51-54 km/t, og bremser, når en rød lampe lyser. Hastighed og reaktionstid er altså ikke helt ens. Alligevel er forskellen i bremselængde gang på gang tydelig.

- Begge biler på sommerdæk når ikke at holde stille på banens 100 meters længde. De fortsætter med over 20 km/t ud på den anden side af banen – eller måske op i en stillestående bil eller lastbil, hvis det her foregik ude i den rigtige trafik, konstaterer Christian Jensen, tekniker hos Bridgestone.

Med helårsdæk formår begge biler at bremse og holde stille efter cirka 66 meter. Og på vinterdæk holder begge biler stille, allerede inden de når 35 meter. Altså næsten en halvering af bremselængden i forhold til helårsdækket.

Daekdag2022 Foredrag

Nielsen Car Groups medarbejdere lytter til oplæg fra Bridgestone. Foto: Bilguiden

Hvad betyder 1100 kg på de forkerte dæk?

For at undersøge den øgede vægts betydning blev elbilen Ford Mustang Mach-E på over 2,2 ton testet op imod en helt ny og noget lettere Toyota Yaris med klassisk benzinmotor. En minibil der med 1.140 kg vejer omtrent det halve.

Bag rattet var det nu FDM Jyllandsringens erfarne testkørere, der er vant til at ramme samme hastighed og bremsepunkt. Med 48 km/t på helårsdæk formåede både elbilen og minibilen at holde stille efter 50 meter.

Herefter prøvede de samme biler, men nu med sommerdæk monteret, at køre samme tur med 48 km/t. Her fortsatte elbilen ud over glatbanens 100 meter, til trods for fuld opbremsning. Og hastigheden efter de 100 meter var fortsat omkring 20 km/t. Minibilen formåede til gengæld at holde stille efter 70 meter.

- En tung bil kan bremse nøjagtig lige så godt som en let bil, bare dækkene er dimensioneret til bilen og samtidig har vejgreb. Men har dækkene intet vejgreb som for eksempel et sommerdæk på fastkørt sne, så gør vægten det meget værre, fastslår Peter Normann, der er køreteknisk leder på FDM Jyllandsringen.

Ved sidste års Auto Awards vandt Bjarne Nielsen titlen som Årets Nyvognsforhandler, og det forpligter. Netop derfor tager medarbejderne nu dagens resultater med sig tilbage til bilhusene og får lavet materiale, så de kan rådgive kunderne endnu bedre i fremtiden.

- Det er helt oplagt at fortælle kunderne om vores resultater, når de sætter spørgsmålstegn ved, om det nu også er nødvendigt med to sæt dæk til sin hybrid eller elbil. Vi kommer også til at bruge det i vores markedsføring i fremtiden, fortæller Rasmus Hundrup, der til daglig er teamleder for reservedele hos Bjarne Nielsen i Herning.

Læs flere nyheder i vores Bilmagasin