294117 Volvo Cars And Northvolt Accelerate Shift To Electrification With New 3

Volvo investerer milliarder i ny batterifabrik

Volvo investerer massivt i en helt ny batterifabrik i nærheden af deres bilfabrik ved Gøteborg. Samtidig renoverer de bilfabrikken, så den er klar til at samle mærkets fremtidige elbiler.

Hansolavsandal
Hans Sandal
·

Volvo Cars og samarbejdspartneren Northvolt har valgt Gøteborg til at etablere et nyt batteriproduktionsanlæg, der skal påbegynde driften i 2025 og skabe op til 3.000 arbejdspladser som led i en investering på over 21 milliarder danske kroner.

Det nye anlæg og tætte bånd til Northvolt skal styrke Volvo Cars' elektrificeringsstrategi, da virksomheden sigter mod senest i 2030 udelukkende at producere og sælge fuldelektriske biler.

Opførelsen af anlægget starter i 2023, og det vil producere topmoderne battericeller, der er specielt udviklet til brug i næste generations fuldelektriske Volvo- og Polestar-biler. Anlægget vil have en potentiel årlig celleproduktionskapacitet på op til 50 gigawatt-timer (GWh), som vil levere batterier til ca. en halv million biler om året.

Stategisk placering

Den svenske placering af anlægget, som vil blive bygget i Torslanda, Gøteborg, giver fordele i form af en direkte vej ind i Volvo Cars' største bilfabrik, adgang til infrastruktur, en stærk pipeline af vedvarende energiforsyning og relevante jobkompetencer samt nærhed til både Volvo Cars' og Northvolts R&D-enheder.

- Vores battericellepartnerskab med Northvolt er nøglen til vores strategiske ambitioner inden for elektrificering, udtaler Håkan Samuelsson, Volvo Cars' administrerende direktør og tilføjer:

- Vi forpligter os på at blive førende inden for premium elbilssegmentet og kun sælge rene elbiler i 2030.

Fokus på reduktion af C02-udledning

Da bæredygtig produktion er et grundprincip i partnerskabet mellem Volvo Cars og Northvolt, vil anlægget blive drevet af fossilfri energi med fokus på at øge kapaciteten af vedvarende energi i regionen og vil integrere tekniske løsninger, der prioriterer cirkularitet og ressourceeffektivitet.

Produktionen af batterier til Volvo Cars' og Polestars fuldelektriske modeller udgør en stor del af hver enkelt bils samlede CO2-udledning i livscyklussen. Ved at samarbejde med Northvolt, der er førende inden for bæredygtig batteriproduktion og ved at producere batterier tæt på virksomhedens produktionsanlæg i Europa, kan Volvo Cars og Polestar opnå en betydelig reduktion af det miljømæssige fodaftryk, der kan tilskrives batteriindkøb og produktion.

- Vores nye batterifabrik vil understøtte vores ambition om at have et fuldt klimaneutralt produktionsnetværk og sikre en forsyning af kvalitetsbatterier i de kommende år, udtaler Javier Varela, teknik- og driftsdirektør hos Volvo Cars. 

Volvo Cars og Northvolt har udpeget den tidligere Tesla-topchef Adrian Clarke til at lede produktionsvirksomheden. Partnerskabet mellem Volvo Cars og Northvolt vil fokusere på udvikling af skræddersyede batterier og koncepter for bilintegration, der giver Volvo- og Polestar-førere det, de ønsker, såsom stor rækkevidde og korte ladetider.

Opgraderer samtidig Torslanda bilfabrik

For at realisere de elektriske ambitioner vil Volvo Cars i de kommende år også investere over syv milliarder danske kroner i sit Torslanda-produktionsanlæg som forberedelse til produktionen af den næste generation af fuldelektriske biler.

Som led i de planlagte investeringer vil virksomheden introducere en række nye og mere bæredygtige teknologier og produktionsprocesser i anlægget. Disse omfatter indførelse af megastøbning af aluminiumkarosseridele, en ny batterisamlefabrik og fuldt renoverede lakerings- og slutsamleanlæg.

Torslanda-fabrikken har en årlig produktionskapacitet på 300.000 biler og er et af Volvo Cars' ældste produktionsanlæg. Den blev åbnet i april 1964 af den svenske kong Gustaf VI Adolf og var i lang tid den største enkelte arbejdsplads i landet. I øjeblikket opererer Torslanda-fabrikken med tre skift og beskæftiger omkring 6.500 mennesker.

Læs flere nyheder i vores Bilmagasin