Volvo stopper produktionen af dieselbiler
Salget af Volvo dieselbiler er allerede stoppet i Danmark, men fra 2024 stopper Volvo produktionen af dieselbiler helt.
Salget af Volvo dieselbiler er allerede stoppet i Danmark, men fra 2024 stopper Volvo produktionen af dieselbiler helt.
Det måtte jo komme, når man har en ambition om kun at sælge fuldelektriske biler i 2030, men det er en æra, der slutter for Volvo. Den svenske bilproducent har meldt ud, at produktionen af dieselbiler stopper helt i starten af 2024.
- Elektriske motorer er vores fremtid, og de er overlegne i forhold til forbrændingsmotorer: De støjer mindre, vibrerer mindre, har lavere vedligeholdelsesomkostninger for vores kunder og nul udstødningsgasser, siger Jim Rowan, der er CEO for Volvo Cars i forbindelse med, at Volvo har meldt ud af, at de stopper produktionen af dieselbiler i starten af 2024.
Udmeldingen sker i forbindelse med Climate Week NYC. Det gør Volvo til en af de første traditionelle bilproducenter til at tage det skridt, og det understreger Volvos planer om kun at sælge fuldelektriske biler i 2030.
I Danmark kommer beslutningen ikke til at påvirke noget. Her var salget af nye dieselbiler allerede stoppet for et år siden, men det bliver altså heller ikke muligt fremover at importere nye Volvo dieselbiler.
- Volvo Cars beslutning om at stoppe produktionen af dieselbiler er utrolig vigtig for hele den globale bilindustri. Vi er med til at presse en samlet industri i retning af at blive fuldelektrisk. Vi er i Danmark forløbere, fordi de danske forbrugere har vist stor interesse for vores elektriske modeller, og nu kommer resten af verden mere med, siger Sarka Heyna Fuchsova, der er CEO i Volvo Car Denmark.
Det er biler som fuldelektriske Volvo XC40, der fremover skal være med til at drive salget for Volvo i hele verden. Foto: Volvo
Sidste år besluttede Volvo at trække sig fra udviklingen af nye forbrændingsmotorer, da man i november solgte sin aktieandel i Aurobay. Aurobay er et fællesventureselskab, der indeholder alle Volvo Cars’ resterende aktiver inden for forbrændingsmotorer. Dermed bruger Volvo ikke flere penge på at udvikle nye forbrændingsmotorer.
Udmeldingen om at stoppe produktionen af dieselbiler vidner om en udvikling, som går rigtig stærkt. For bare fire år siden var dieselbilen den største indtægtskilde for Volvo i Europa - og sådan har det været for de fleste bilproducenter, fordi hovedparten af de solgte biler var dieselbiler.
Ved at have fokus på elektrificering og produktudvikling inden for elbiler, består størstedelen af Volvos salg i dag af elektrificerede biler. Altså enten fuldelektriske biler eller plug-in hybrid.
Volvo EX30 er det seneste skud på stammen af fuldelektriske biler fra Volvo. En bil, som Volvo forventer meget af - og det er med god grund. Foto: Volvo
Volvo sætter sig gerne i spidsen for en udvikling mod de elektriske biler og er en del af A2Z-koalitionen. A2Z står for Accelerating to Zero Coalition og er en sammenslutning af lande, stater, bilproducenter, virksomheder og andre interessenter, som har et mål om ”at gøre 100 procent af det globale salg af nye biler og varevogne fri for udstødningsgasser inden 2040 og senest 2035 på førende markeder.”
- Det er en kritisk tid for vores planet og menneskeheden, og verden har brug for lederskab. Det er på høje tid, at industrien og politiske ledere træder beslutsomt frem og handler for at bekæmpe klimaforandringer. Vi er forpligtet til at gøre vores del og opfordrer vores kolleger og de politiske ledere rundt om i verden til at gøre deres, siger Jim Rowan, der er CEO i Volvo Cars.
Volvos egne ambitioner overgår målet for A2Z, og håbet er, at Volvo kan inspirere andre bilproducenter til at tage samme skridt ved allerede nu at stoppe produktionen af dieselbiler.