Volvo Cars har præsenteret sin fremtidige teknologikøreplan. Den indebærer, at alle Volvos fremtidige nye biler bliver fuldelektriske med væsentlig længere rækkevidde. Samtidig arbejder mærket på at udvikle en række nye sikkerhedsteknologier og mulighed for mere selvkørende biler.
- Efterhånden som vi overgår til at være en fuldelelektrisk producent af premiumbiler, forpligter vi os til at skabe de bedste biler i vores 94-årige historie, udtaler CEO Håkan Samuelsson.
Volvo Cars er har ambitiøse planer for sin næste generation af fuldelektriske biler. Målet er biler med en rækkevidde, der er mere end dobbelt så stor som virksomhedens nuværende elbiler, som giver mulighed for meget hurtigere batteriopladning og byder på lavere omkostninger både for ejerskab og opladning. I midten af dette årti sigter virksomheden mod at sælge 1,2 millioner biler globalt, hvor mindst halvdelen er rene elbiler.
Rækkevidde på op til 1.000 km
I målet mod at forbedre rækkevidden vil Volvo forbedre lithium-ion-batteriteknologien på sin kommende anden generation af elbiler, startende med topmodellen XC90’s fuldelektriske efterfølger, der kommer i 2022.
Volvo Cars har sammen med søsterselskabet Polestar indgået at samarbejde med det førende svenske batteriselskab Northvolt for yderligere at øge energitætheden i sine battericeller med op til 50 procent, sammenlignet med det, der er på markedet i dag.
I 2025 planlægger Volvo så at præsentere tredje generation af elbiler begyndende med efterfølgeren til deres bedst sælgende mellemstore SUV, XC60. Også her vil Volvo forbedre rækkevidden yderligere og integrere batteripakken i bilens gulv med bedre kabineplads til følge.
De nuværende opladningstider forventes også at blive næsten halveret midt i indeværende årti, takket være bedre batteriteknologi og løbende forbedringer af software og hurtigopladningsteknologi.
- Ved at forenkle designet og integreringen af vores battericeller kan vi reducere vægt og maksimere plads, hvilket giver mulighed for betydelige forbedringer i batterikapacitet, rækkevidde og opladningstid, lyder det fra teknologichef hos Volvo Cars Henrik Green.
Batteriets placering under bunden giver muligheder for et helt fladt gulv og dermed mulighed for at indrette kabinen helt anderledes i de kommende elbiler. Foto: Volvo Cars
Nye billeder af konceptbil
For Volvo Cars betyder elektrificering mere end blot at skifte drivliner. Den repræsenterer et nyt paradigme inden for bildesign, og Volvo Concept Recharge er et manifest for den næste generation af elektriske Volvoer.
Ved at fjerne forbrændingsmotorens kompleksitet har designerne for eksempel været i stand til at udvikle bilens proportioner for at øge pladsen indvendigt og samtidig også forbedre dens aerodynamiske effektivitet.
Næste generation af Volvos fuldelektriske biler - hvoraf den første er den elektriske efterfølger til Volvo XC90 SUV - vil indeholde flade gulve, som vist i Concept Recharge. Ved at fjerne motoren og erstatte den med en fuld batteripakke under det flade gulv, har designerne øget bilens akselafstand og hjulstørrelse. Resultatet er kortere udhæng foruden meget mere indvendig plads, bl.a. et stort opbevaringsområde mellem forsæderne.
I Concept Recharge har disse forbedringer fået designerne til at flytte sæderne, optimere tagprofilen og sænke bilens fronthjelm, samtidig med at de bevarer den høje siddestilling, som er så populær hos førere af biler som Volvo XC40, XC60 og XC90. I forhold til en typisk SUV giver det nye design aerodynamiske gevinster, som forbedrer rækkevidden.
Konceptbilen introducerer også et nyt Volvo-designsprog. I forlængelse af princippet "mindre, men bedre" er alle unødvendige elementer fjernet. Det traditionelle kølergitter er blevet erstattet med en skjoldlignende struktur, og det karakteristiske ”Thor's hammer”-forlygtedesign er blevet ændret.
- Vores Concept Recharge repræsenterer et manifest for Volvo Cars' fuldelektriske fremtid samt en ny type bil. Den viser nye og moderne proportioner, der går hånd i hånd med øget alsidighed og viser, hvad teknologien er i stand til designmæssigt, fortæller designchef Robin Page.
Designet på konceptbillederne af den kommende XC90 viser et helt nyt designsprog fra Volvo. Foto: Volvo Cars
Videreudvikling af Infotainmentsystem med Google
Volvos designsprog giver også en ny form inde i Concept Recharge. Det flade gulv giver mere plads og en bedre siddestilling for alle i bilen. En stor, 15” skærm er centrum for en ny og forbedret brugeroplevelse med Googles infotainmentsystem.
De fremtidige biler vil blive gjort hardware-parate til autonom kørsel med LiDAR-sensorer fra Luminar som standardudstyr, og Volvo arbejder på at bruge løbende trafikdata fra fx Google Maps til løbende forbedring af sikkerhedsniveauet i dens fremtidige biler.
Reduktion af den samlede CO2 påvirkning
I takt med at Volvo Cars bevæger sig mod at blive en fuldelektrisk bilvirksomhed, øges fokus på klimaet. Samarbejdet med Northvolt har til formål at producere battericeller ved hjælp af 100 procent vedvarende energi, og samtidig samarbejder Volvo med andre batterileverandører om at gøre det samme inden udgangen af 2025. Overalt hvor det er muligt, er det hensigten at genproducere eller genbruge batterier og desuden undersøge anvendelsesmuligheder efter deres normale levetid, f.eks. energilagring.
Volvo har offentliggjort billeder af deres konceptbil, der viser fremtidens designlinjer hos mærket begyndende med den nye XC90. Foto: Volvo Cars