I disse dage ruller de første Ford E-Transit af samlebåndet på fabrikken i Tyrkiet. Med mere end 5.000 ordrer på Fords første fuldelektriske varebil er der godt gang i fabrikken, hvor man i den kommende tid sender varebiler ud til forventningsfulde kunder i hele Europa.
Der er skruet op for produktionen på Fords tyrkiske fabrik i Kocaeli. Allerede inden de første Ford E-Transit var færdigbyggede var der mere end 5.000 bestillinger i ordrebogen. Den store efterspørgsel har betydet, at fabrikken nu bruger al kapacitet på at producere E-Transit for at imødekommende efterspørgslen fra de europæiske kunder.
- Fords Otosan fabrik i Kocaeli er hjertet af Fords Transit produktion i Europa. Vi tager hul på et nyt og elektrisk kapitel, der bygger videre på vores i forvejen stærke partnerskab. Dette er det første skridt i forvandlingen af den tyrkiske fabrik, der kommer til at spille en afgørende rolle i Fords produktion af elektriske varebiler i Europa, siger Hans Schep, general manager, Ford Pro, Ford Europa.
Nyt serviceprogram gennem app
Samtidig med Ford E-Transits indtog på de europæiske veje lanceres Fords verdensomspændende serviceprogram, Ford Pro. Serviceprogrammet tager ikke bare hånd om kunderne i overgangen til en elektrisk fremtid, men vil også gøre hverdagen mere effektiv og produktiv for Fords varebilskunder. Her får de et endnu bedre overblik over deres flåde, mens Ford Pro samtidig hjælper med at sikre produktivitet, øger hver enkelt varebils oppetid og reducerer omkostningerne.
Appen Ford Pro skal hjælpe erhvervsdrivende med at holde styr på deres varebiler. Foto: Ford
Flot rækkevidde og designet til maksimal produktivitet
Kunderne kan trygt sætte sig bag rattet i den populære varebil. Ford E-Transit roses for dens avancerede førerassistancesystemer og er allerede belønnet med guld af Euro NCAP, der som anerkendt og uafhængig crash-test myndighed, har lavet omfangsrige tests af varebilen.
Ford E-Transit tilbydes i 25 forskellige varianter og kommer med klasseledende batteristørrelse, rækkevidde og motorydelse. Den vil blive tilbudt med motorydelser på 184 og 269 hk, og batteriet på 68 kWh giver en rækkevidde på op til 317 kilometer (WLTP) - ligesom den kan oplades fra 15 til 80 procent på 34 minutter ved en DC-hurtiglader med op til 115 kW.
Vil være en af de største batterifabrikker i Europa
For i endnu højere grad at kunne imødekomme kundernes store efterspørgsel efter elektrificerede Ford-modeller, investerer Fords tyrkiske fabrik, Otosan, nu to milliarder euro (cirka 15 milliarder kroner). Antallet af ansatte øges med omkring 3.000 personer for dermed at kunne skrue godt op for produktionen.
Tidligere i år kom det frem, at Ford arbejder på et nyt brancheførende joint venture-selskab i Tyrkiet. Det bliver efter planen en af de største fabrikker til produktion af batterier til elbiler i Europa. Målet er at begynde produktionen af fabrikken i 2025.
Ford præsenterer snart en ny elektrisk varebil baseret på Transit Custom. Foto: Ford
Ny Transit Custom: 100 procent elektrisk i 2023
Ford har for nylig afsløret sine ambitiøse planer for en elektrisk fremtid med et modelprogram på hele ni elektriske biler inden udgangen af 2024.
Den populære Transit Custom, der netop er særlig populær herhjemme, vil også være tilgængelig i en fuldelektrisk udgave fra slutningen af 2023, mens en fuldelektrisk Transit Courier vil være tilgængelig i 2024. Disse vil også være tilgængelige i fuldelektriske personbilsvarianter i form af Tourneo Custom og Tourneo Courier.
Fords danske kunder har også meget at glæde sig til, når der bliver sat strøm til Fords populære varebiler. Varebilssalg er allerede kommet godt fra start herhjemme i 2022. Med flere end 1.568 solgte enheder er Ford Transit Custom kørt fra personbilerne, og kan nu bryste sig af at være den mest solgte bil i Danmark på tværs af alle segmenter i årets første tre måneder.