Ny elektrisk Ford Puma lanceret
Ford har præsenteret den fuldelektriske Ford Puma Gen-E. Den kommer med et stort bagagerum, lavt energiforbrug og en rækkevidde op til 376 km.
Ford har præsenteret den fuldelektriske Ford Puma Gen-E. Den kommer med et stort bagagerum, lavt energiforbrug og en rækkevidde op til 376 km.
Det har længe været kendt, at Ford var på vej med en fuldelektrisk Puma. Ford Puma Gen-E bliver navnet på den elektriske, kompakte crossover. Et stort bagagerum, lavt energiforbrug og rækkevidde op til 376 km er nogle af højdepunkterne ved bilen.
Ford har godt gang i deres elektriske modelprogram, og siden faceliftet af Ford Puma i foråret 2024 har man forventet, at den elektriske Puma også kom. Den er nu blevet præsenteret i form af Ford Puma Gen-E, som er navnet på den elektriske Puma.
Bilen ligner til forveksling den benzindrevne udgave, men der er forskelle. Blandt andet den lukkede front, som gør det tydeligt at adskille de to modeller.
- Puma er en kompakt 100 % elektrisk SUV med enorm plads, morgendagens teknologi, stilrent design og sportslige køreegenskaber. Med den elektriske variant tror vi på, at det, der hidtil har været en europæisk succes, nu også bliver en dansk succes. Sammen med de for nyeligt lancerede Explorer og Capri samt Mustang Mach-E, vil Puma Gen-E fuldende et stærkt elektrisk Ford modeludvalg, siger administrerende direktør i Ford Danmark, Frank Skjærbæk Pedersen.
LÆS MERE: Se den nye Ford Puma Gen-E
Den nye Ford Puma Gen-E i den gule lanceringsfarve sammen med den benzindrevne Ford Puma. Foto: Ford
Ford Puma er blandt andet kendt for et klasseledende bagagerum med en såkaldt megabox, der gør det muligt at have for eksempel golftasker bagi. Det er nu blevet endnu større og kan rumme hele 523 liter med den geniale og ekstra dybe Gigabox. Lastes helt til tag, kan der være op til 574 liter.
Gigaboxen har et afløb, som gør, at mudrede vandrestøvler eller andet kan efterlades og rengøres, når du har tid. Læg dertil et bagagerum forrest - kaldt frunk på 43 liter.
Der er altså masser af plads i Ford Puma Gen-E.
Der er et virkelig rummeligt bagagerum i Ford Puma Gen-E med den ekstra store gigabox. Foto: Ford
Den elektrisk Ford Puma leveres med et 43 kWh-NMC-batteri, og det giver en rækkevidde op til 376 km. Forbruget er på 13,1 kWh/100 km, og det er blandt de bedste i segmentet.
Den har 168 hk, og den er 421 cm lang. Det er som den benzindrevne Puma en kompakt crossover, der med en højere indstigning giver dig et godt overblik over vejen, når du kører.
Den kan lynlade med op til 100 kW, og efter 10 minutter kan du får hele 124 km ekstra rækkevidde. Det tager blot 23 minutter at oplade fra 10-80%.
Fronten er anderledes end den man kender fra den benzindrevne Ford Puma. Foto: Ford
Ford har gjort det nemt at vælge udstyrsniveau på Ford Puma Gen-E, fordi der er to: Select og Premium, som man kender fra Ford Explorer og Ford Capri. Dertil kan man vælge forskellige pakker, hvor vinterpakken er standard i Danmark. Her får du opvarmet rat og forsæder.
Interiøret minder om det, man kender fra den benzindrevne Puma, og bilen er med One Pedal Drive, så du kan nøjes med at bruge én pedal, når du skal køre.
Bilen kan desuden fås med anhængertræk og trækker op til 750 kg.
Interiøret minder om det i den benzindrevne Ford Puma. Foto: Ford
Priserne på den elektriske Ford Puma er stadig ved at blive forhandlet, men forventes at komme i løbet af december 2024.
Det er sikkert, at bilen går i produktion i januar 2025, og så kommer bilen til at stå i dit nærmeste Ford-bilhus i marts 2025. Du finder vores Ford-bilhuse her.