Service og elbil: Er en elbil billigere i drift?

Et af de mest stillede spørgsmål om elbiler er, om den nu også er billigere i drift og service end en brændstofbil. Vi er dykket ned i tallene.

Hansolavsandal
Hans Sandal
·
Bremseskiver Web

Et af de spørgsmål som der er mange holdninger til, er spørgsmålet om, hvorvidt en elbil er billigere at eje end en brændstofbil.

Hvis den går i stykker, så kan den blive en dyr affære – men det kan en brændstofbil jo også – så hvad kan vi mere generelt sige?

En elbil er typisk dyrere at købe, men modsat er der ofte penge at spare på finansiering (grønt billån), ejerafgift, serviceomkostninger og ikke mindst selve kørselsbudgettet, hvor det (hvis du lader på de rigtige tidspunkter) er billigere at køre på strøm end brændstof.

LÆS OGSÅ: Hvilken er billigst at eje?

En ny analyse fra FDM viser, at de totale omkostninger for en bil med en købspris på 250.000 kr. er 6000 kr./md. for benzinbilen men 5000 kr./md. for elbilen. Altså 12.000 kr. sparet om året ved at køre i en elbil.

Kigger man på en bil til 350.000 kr. lyder beløbet for benzinbilen på 7.200 kr./md. mens elbilen koster 6.000 kr./md. Set over et ejerskab på fem år er det altså en besparelse på 72.000 kr.

FDM’s pointe er derfor, at det økonomisk efter fem års ejerskab ikke koster dig mere om måneden at køre i en dyrere elbil til 350.000 frem for en brændstofbil til 250.000 kr.

LÆS OGSÅ: Hvor længe holder batteriet på en elbil? 

VIDEO: Se Bilguidens video om serviceomkostninger på elbiler

Få svar på dine spørgsmål

Kan en elbil gå i stykker?

Det korte svar er selvfølgelig ja. En elbil er også fyldt med mekanik, hardware og software som kan skabe problemer eller gå i stykker. Går den så mere i stykker end andre biler? Det er der ikke noget der tyder på. Mange af de fejl, man oplever på elbiler, er relateret til softwaren. Her kan de fleste elbiler efterhånden opdateres over wifi eller mobilnettet, uden at du skal forbi en forhandler. Bilproducenterne er også gode til hele tiden at lave nye opdateringer, som forbedrer bilens systemer.

I en elbil er der heldigvis ikke et topstykke, turbo eller tandrem, der kan blive en dyr fornøjelse. Til gengæld er der en inverter, on-board-charger (OBC) og et batteri som kan fejle. Det kan potentielt blive rigtig dyrt at skulle reparere eller udskifte disse dele. Heldigvis yder de fleste bilproducenter en særlig garanti på f.eks. batteriet. Garantien dækker typisk mod degradering ned til en hvis procentdel og mod fejl i enkelte celler eller hele batteriet.

Hvis du vil have mere ro i maven i forbindelse med køb af en elbil, kan du ligesom med konventionelle biler altid tilkøbe ekstra garanti eller en serviceaftale.

Hvad koster det at servicere en elbil?

Prisen for at servicere en elbil er afhængigt af bilens alder/kilometertal. Det bliver typisk lidt dyrere med alderen. Typisk består et service af kontrol af bremser/sliddele, skift af kabine- eller luftfilter, skift af køle- eller bremsevæske og opdatering af software. En væsentlig ting, som du sparer ved elbilen, er olieskiftet. Derudover er der bare generelt færre bevægelige dele, der kan gå i stykker eller slides op.

Elbiler lades også op ved motorbremsning. Det betyder, at bilens bremseskiver ikke bruges nær så ofte, og det kan give rustne eller skæve bremseskiver og klodser, selvom man ikke har kørt meget. Det skal man være opmærksom på og sørge for også at bremse kraftigere en gang imellem for at ’motionere’ bremserne.

Derudover er elbiler som bekendt tungere, og det slider hårdere på dækkene end konventionelle biler i samme størrelse. Derfor må man forvente oftere dækskift ved elbiler.

Er det billigere at få lavet service på en elbil i forhold til en benzinbil?

Det korte svar er ja. En elbil består af langt færre mekaniske dele som kan gå i stykker eller bliver slidt og skal udskiftes. Præcis hvor meget du sparer afhænger af, hvilken elbil du kigger på, og hvilken brændstofbil du sammenligner med.

Herunder er et eksempel på, hvad det koster at servicere henholdsvis en Renault Megane og en Megane E-TECH Electric over seks år. Beløbene er udelukkende for autoriseret service efter forskrifterne inkl. skift af væsker og filtre men uden skift af sliddele som fx bremser.

Serviceinterval

30.000/1 år

60.000/2 år

90.000/3 år

120.000/4 år

150.000/5 år

180.000/6 år

Renault Megane

E-Tech Electric

1.895 kr.

2.195 kr.

3.040 kr.

5.295 kr.

(inkl. skift af 12V-batteri)

1.895 kr.

4.485 kr.

Renault Megane IV

3.195 kr.

3.195 kr.

4.340 kr.

3.890 kr.

4.340 kr.

13.330 kr.
(inkl. skift af tandrem, vandpumpe og gearolie)

Ifølge tabellen vil en Megane IV med brændstofmotor efter 6 år og 180.000 km have kostet 32.290 kr. i serviceomkostninger. Til sammenligning lyder beløbet for elbilen Megane E-Tech på samlet 18.805 kr. Altså en besparelse efter seks år på 13.485 kr., hvilket svarer til en besparelse på knap 42 procent. Det er især skift af tandrem/vandpumpe som er en dyr post i servicebudgettet på brændstofbilen.

En økonomisk analyse af FDM fra september 2023 viser, at man typisk sparer mindst 20% på serviceomkostningerne til en elbil sammenlignet med en benzinbil.

Giver det mening at købe en serviceaftale?

Hvis du vil have mere ro i maven i forbindelse med køb af en elbil, kan du som med konventionelle biler altid tilkøbe ekstra garanti eller en serviceaftale som sikrer dig mod ekstraregninger.

Kan jeg holde service på en elbil andre steder end hos forhandleren?

Som udgangspunkt kan du frit vælge et værksted til at servicere din elbil, så længe det udføres efter bilproducentens forskrifter med originale dele, og at dette kan dokumenteres.

De fleste elektriske biler er i dag så tekniske, at det stiller flere krav til service end tidligere. Derfor kan det være nødvendigt at besøge et autoriseret mærkeværksted for at få serviceret sin elektriske bil. Dette skyldes at det kun er disse, der har det rette testudstyr og kan softwareopdatere bilerne.

Læs flere nyheder i vores Bilmagasin