Guide: Ladetab på elbiler
Hvor meget energi går egentlig tabt under opladning af en elbil? Og kan du gøre noget ved det? Bilguiden gør dig klogere på ladetabet ved elbiler.
Hvor meget energi går egentlig tabt under opladning af en elbil? Og kan du gøre noget ved det? Bilguiden gør dig klogere på ladetabet ved elbiler.
Når du bruger strøm, hvad enten det er til at oplade elbilen eller andre elektriske apparater i dit hjem, så sker der et effekttab, når strømmen skal igennem ledningerne. Jo længere og tyndere ledningerne er, des større effekttab vil ske. Tabet sker i form af varmeudvikling. Og jo længere tid du forbruger en større mængde strøm gennem et kabel, des varmere vil kablet blive, og des højere effekttab vil du opleve.
Forruden varmepumper er elbiler jo absolut en af de største strømslugere, du som privat forbruger kan have. Og da elbilen derhjemme typisk oplades med en 11 kW ladeboks over mange timer, ja så sker der altså et ikke ubetydeligt effekttab. Og her er der altså stor forskel på, hvor længe bilen oplades og ved hvilken effekt. Det kommer vi tilbage til.
Ladetabet sker både inde i huset – altså fra din gruppetavle og hen til ladeboksen. Så sker der et ladetab i ladeboksen og i ledningen fra den og hen til bilen. OG så sker det største ladetab faktisk inde i elbilen, hvor den såkaldte On-board Charger omformer vekselstrømmen (AC) fra en ladeboks og om til bilens højvoltsbatteri, der kører på jævnstrøm (DC). Der sker også tab i bilens 12 Volt system, hvor flere systemer er aktive under opladningen.
Så hvornår er ladetabet så størst? Det er det, når opladningstiden er længst, og hvor strømmen skal omdannes fra vekselstrøm til jævnstrøm. Med andre ord er der markant mere ladetab ved AC-opladning og endnu mere, hvis du blot oplader med en nødoplader (mormorlader) som lader meget langsomt.
Der er også andre ting som har mindre indflydelse. Det er jo fx ikke ligegyldigt, om du oplader på en i forvejen varm sommerdag, eller bruger energi på forkonditionering af batteriet om vinteren.
Og hvor meget strøm går så til spilde, når du oplader en elbil. Det kommer an på, hvilken elbil du ejer, og hvordan du lader den op.
VIDEO: Hør Bilguiden forklare om effekttabet ved opladning af elbiler.
FDM's tyske søsterorganisation ADAC har testet effekttabet på hele 90 forskellige elbiler ved både nødoplader, 22 kW ladeboks og lynopladning.
Resultaterne viser, at der er markant mere ladetab, jo langsommere bilen oplader. Ved opladning med en nødoplader med en effekt på 2,3 kW (10A) så viser deres undersøgelser, at der på en Volkswagen ID.3 er et ladetab på 13,6% og Tesla Model 3 hele 15,2%. Meget af tabet sker i ledningerne og i bilens 12V-system.
Bruger du i stedet en 22 kW ladeboks falder effekttabet til 9% på en ID.3 og 7,7% på en Model 3, men altså stadig et anseeligt effekttab.
Tager man de værste eksempler i testen, så ser man ladetab på op til 23% på en AC-ladeboks på 22 kW. De fleste elbiler er så opladt med 11 kW, fordi bilen ikke kan lade med mere.
Et eksempel er BMW iX med en batterikapacitet på 105 kWh netto, men ifølge testen kræver det 125 kWh at få batteriet ladt fuldt op. Altså 20 kWh som går direkte ud i et ladetab. Så grelt er det heldigvis ikke for alle elbiler. Men det illustrerer meget godt, at der altså er et effekttab, når du lader.
Der er stor forskel på ladetabet fra elbil til elbil. Der findes også en anden undersøgelse fra danske DTU af en række elbilers effektivitet under AC-opladning, hvor forskerne konkluderer følgende:
Hvis du AC-oplader, så er det eneste, du aktivt kan gøre at installere ladeboksen så tæt på gruppetavlen som muligt, og ellers bruge så kort og tykt et ladekabel som muligt for at undgå unødigt effekttab i ledningen. Så overvej at gå efter de tykkere 22 kW (32A) Type-2 kabler, selvom din bil kun oplader med 11 kW.
Men det handler i bund og grund om at oplade batteriet så hurtigt som muligt. Og det gør du jo kun ved at lynlade bilen. Her er du afhængig af en offentlig lynlader, og det kan godt blive dyrere, hvis det, du sparer i ladetab, bare går til en højere kWh-pris. Så vær opmærksom på det. Hvis du har Clever, ja så kan det faktisk give mening at lynlade mest muligt, da Clever æder ladetabet i lynladeren, mens du derhjemme kommer til at betale for det øgede strømforbrug (effekttab).
Fordelen ved lynopladning er, at bilen får DC-jævnstrøm ind i bilen med det samme, og at bilens on-board charger derfor ikke skal bruge energi på at omforme strømmen fra vekselstrøm til jævnstrøm.
I ADAC's test var VW ID.3's ladetab ved lynopladning kun på 1,8%, mens det for Tesla Model 3 godt nok var oppe på 11,8% i testen, men det skyldtes, at bilens batteri også blev temperaturreguleret under opladningen.
Så det viser også, at det selvfølgelig betyder noget under hvilken temperatur, du oplader bilen og om batteriet er meget koldt, når du påbegynder opladningen. Så brug muligheden for at forvarme eller køle batteriet inden ankomst til lynladeren, så opnår du den højeste opladningshastighed og dermed det mindste ladetab. Men husk – du kan ikke undgå et effekttab uanset hvad du gør. Så 1-2% ladetab er, hvad man må acceptere.