Se hele videoen fra Bilguiden som gør dig klogere på økonomien bag de forskellige biltyper og drivlinjer.
I Danmark er antallet af elbiler de seneste år steget markant. Det skyldes selvfølgelig, at interessen for elbiler er gået hånd i hånd med en lang række nye modeller som Tesla 3 og Tesla Y, Ford Mustang Mach-E, Kia EV6, Volvo XC40, Polestar 2, ID.3 og 4 osv. Og når nye spændende elbiler indtager markedet, og du måske samtidig overvejer at skifte den gamle brændstofbil ud. Ja så er det store spørgsmål jo, om det nu også kan betale sig at investere i en elbil?
Hvis du bare gerne vil hjælpe klimaet på vej eller køre meget lydløst med en hurtig acceleration, så er der ingen vej uden om en elbil. Men de fleste af os vil alligevel gerne have et økonomisk incitament for at skifte til en elbil. Og heldigvis tilgodeser de danske afgiftsregler i disse år elbilerne.
De lave afgifter – og dermed prisen på bilen - har selvfølgelig også stor betydning, når du skal regne på, om det kan betale sig for dig at skifte til en elbil fremfor en klassisk benzin- eller dieselbil. Når du skal vurdere, om en elbil er noget for dig på den lange bane, så handler det i høj grad om disse faktorer:
- Købsprisen
- Faste udgifter (forsikring, finansiering, ejerafgift)
- Kørselsbehov
- Brændstofforbrug
- Brændstofpris
- Service- og vedligeholdelsesomkostninger
- Værditab (gensalgspris)
TCO - Total Cost of Ownership
Når man kigger på, hvad det koster at køre og eje en bil, så kigger man på det, der oftest forkortes TCO. Det står for ’Total Cost of Ownership’ – altså hvad det totalt set koster at køre i bilen over en given tidsperiode, oftest opgivet i kroner per kilometer. TCO medtager alle driftsomkostninger fra forsikring og ejerafgift til brændstof og værditab.
Denne beregning laver en række forskellige bilorganisationer årligt på baggrund af tal og statistik fra branchen. Hos FDM kalder de det ”Årets bilbudget”, og hos den amerikanske søsterorganisation AAA med over 60 millioner medlemmer laver de også en lignende opgørelse, som vi vender tilbage til.
FDM har i 2021 for en benzin- eller dieselbil beregnet TCO ud fra følgende prisklasser:
Nybilspris I alt pr. km
100.000 kr. 2,61 kr.
150.000 kr. 3,11 kr.
200.000 kr. 3,57 kr.
275.000 kr. 4,10 kr.
350.000 kr. 4,83 kr.
Ser man på en fossilbil til 275.000 kr. i forhold til en elbil og og plug-in hybrid til 300.000, ser resultatet sådan ud:
Benzinbil: 275.000 kr. = 4,10 kr. pr. km
Elbil: 300.000 kr. = 3,63 kr. pr. km
Plug-in hybrid: 300.000 kr. = 3,76 kr. pr. km
Ifølge FDM’s beregninger er elbilen altså billigst at eje per kørt kilometer. Beregningen er lavet ud fra en driftsperiode på fem år og et kørselsbehov på 100.000 km. Altså 20.000 km om året.
Men skal du så bare fare ud og købe en elbil med det samme? Måske ikke nødvendigvis og derfor kan du med fordel lave dine egne beregninger.
I denne guide tager vi ligesom FDM også udgangspunkt i en ejerperiode på fem år. Så hvis du kun har tænkt dig at eje bilen i for eksempel tre år, så vil især dit værditab på bilen være højere – det kommer vi tilbage til.
Prisen på bilen
Den største faktor - prisen på bilen - kan jo svinge meget alt efter udstyrsniveau og motorstørrelse. I denne guide har vi for at blive lidt mere konkrete taget udgangspunkt i fire forskellige biler. En Kia Ceed SW stationcar med benzinmotor, den mest solgte plug-in hybrid Ford Kuga, elbilen Ford Mustang Mach-E og elbilen Kia EV6.
|
Kia Ceed SW |
Ford Kuga Plug-in hybrid |
Kia EV6 |
Ford Mustang Mach-E |
Udstyrsversion |
Upgrade |
ST-Line |
RWD Long Range |
RWD Long Range |
Motor |
1,5 MHEV, 160hk, aut. |
2,5 PHEV, 225hk, aut. |
229hk, aut. |
294hk, aut. |
Brændstofforbrug (WLTP) |
17,5km/l |
100 km/l |
528km / 77 kWh |
610km / 91 kWh |
Pris (DKK) |
309.900 |
345.610 |
354.900 |
444.450 |
Selvom elbilerne på papiret er dyrere end almindelige sammenlignelige brændstofbiler, så er de generelt billigere i brændstof og vedligeholdelsesomkostninger, og det spiller selvfølgelig ind i det samlede regnestykke, som vi kommer tilbage til.
Grøn ejerafgift og Co2-afgift
Ejerafgiften kaldes for biler indregistreret efter 1. juni 2021 for CO2-afgift, fordi den beregnes ud fra bilens CO2-udledning. Denne vil stige løbende hvert år og for eksempel være 24,4 procent højere i 2025 i forhold til beløbet 2021.
Ejerafgiften - eller Co2-afgiften - vil stige med over 24 procent de kommende fire år. Foto: Bilguiden
Kørselsbehov
Er jo en meget individuel størrelse. I denne guide tager vi, ligesom FDM, udgangspunkt i et årligt kørselsbehov på 20.000 km og altså 100.000 km på fem år.
Brændstofforbrug eller strømforbrug
For benzinbilen er forbruget forholdsvis nemt at udregne. Det kan (ligesom elbilen) svinge, alt efter hvor tung din speederfod er, men i denne guide regner vi med, at de mere retvisende WLTP-tal stemmer for en gennemsnitlig bilist.
Kia Ceed SW:
Benzin 17,5 km/l.
Ford Kuga plug-in hybrid:
Benzin: 15 km/l
El: 3,75 km/kWh
Ford Mustang Mach-E RWD Long Range:
El: 5,36 km/kWh
Kia EV6 RWD Long Range:
El: 5,48 km/kWh
Benzinforbruget kan vi nemt udregne. Men hvordan udregner vi forbruget ved plug-in hybrid- og elbilen?
Udregning:
Kuga er opgivet til at køre 15 km/l, når batteriet er tomt. Så langt så godt. Men en plug-in hybrid har jo også et batteri, der bidrager til brændstoføkonomien.
Når det kommer til udregning af, hvor langt du kører på batteriet, altså rækkevidden, afhænger det selvfølgelig (ligesom benzinbilen) af dit kørselsmønster. Her spiller faktorer som årstiden og vejret også ind. Især for elbiler. For er det koldt, falder rækkevidden på batteriet uden tvivl. Omvendt kan du på en varm sommerdag godt nå over det opgivne, hvis du ellers kører fornuftigt.
Fordi vi i Danmark generelt har et koldere klima, regner vi i denne guide derfor med en gennemsnitlig rækkevidde på 20 procent mindre end det opgivne.
Kuga har et batteri på 14 kWh, men der er også en buffer i batteriet, så det aldrig aflades 100%. Et batteri har nemlig den bedste driftscyklus, ved aldrig at blive afladet helt. Så i Kugas tilfælde lader den effektivt ca. 12 kWh fra 0-100%. På det kører den op til 56 km. Trækker vi 20 procent fra, lander vi på ca. 45 km.
Mustang Mach-E RWD LR har et batteri på 99 kWh (men effektivt benyttes 91 kWh) og er opgivet til 610 km på en opladning. Kia EV6 RWD LR har et batteri på 77 kWh og er opgivet til en rækkevidde på 528 km. Trækker vi igen 20 procent fra de opgivne rækkevidder, så lander Mach-E på 488 km og Kia EV6 på 422 km.
Når man så skal udregne antallet af kilometer per kWh, ser regnestykket sådan ud:
Ford Kuga plug-in hybrid: 45 km. / 12 kWh = 3,75 km pr. kWh.
Ford Mustang Mach-E: 488 km. / 91 kWh = 5,36 km pr. kWh.
Kia EV6: 422 km. / 77 kWh = 5,48 km pr. kWh.
Brændstofpriser og ladepriser
Lige nu er det blevet dyrt at tanke brændstof i Danmark.
Det kunne jo være den store fordel for elbilen, hvis ikke elpriserne også var steget markant. Så her kommer det meget an på hvilken elaftale, du benytter dig af, og hvor længe den løber (og om elpriserne stiger eller falder).
Vi går ud fra en aktuel literpris på benzin på 12,50 kr. og en kWh-pris på 2,30 kr. inklusiv alle afgifter. Igen går vi ud fra en femårig ejerperiode med et kørselsbehov på 100.000 km i perioden.
Her ses priserne for hhv. strøm og/eller brændstof på de fire forskellige biler. Foto: Bilguiden
Strømrefusion eller ladeabonnement med fast pris?
Allerførst. Er du i tvivl om, hvilken ladeløsning der passer bedst til dig, så se vores ladeguide her.
Først og fremmest kan du i princippet godt lade en plug-in hybrid eller elbil på en almindelig stikkontakt med en mormorlader, men i praksis vil det tage rigtig lang tid på grund af den nedsatte effekt. Derfor bør du få installeret en ladeboks ved køb af en elbil.
Hvordan opnår jeg refusion?
Fordelen ved at have en abonnementsaftale på din ladeboks er, at staten giver refusion på strømmen (indtil videre til 2030). Det kunne være ved for eksempel evse.dk, evdk.dk eller takecharge.dk, hvor du typisk giver 60-75 kr. om måneden og så får omkring en krone refunderet per kWh.
Et eksempel hos evse.dk, som vi går ud fra i denne guide, er:
Go-e 11kW ladeboks (engangsudgift) 5.500 kr.
Ladeabonnement 75 kr./mdr. For 60 måneder bliver det i alt 4.500 kr.
Altså i alt 10.000 kr. som kan fordeles ud over de fem år. Dertil skal lægges en engangsudgift til en elektriker for installation af ladeboksen. Det kommer an på kabeltræk osv., men vi går ud fra en gennemsnitlig installationspris på 5.000 kr. Det kan også være, du allerede har et kraftstik i garagen og dermed sparer denne udgift. Men som udgangspunkt i alt 15.000 kr.
Modsat får du nu refunderet 1,03 kr. per kWh, du oplader gennem ladeboksen. Altså er din strømpris inkl. afgifter reduceret fra 2,30 kr. til 1,27 kr. hvilket er den kWh-pris, vi går ud fra i denne guide. Bemærk, at du ikke kan benytte denne ordning, hvis du har solceller eller i forvejen får reduceret elafgift.
Bemærk at den laveste pris kun opnås, hvis du ikke benytter det offentlige ladenetværk. Har du jævnligt behov for at lade "ude i byen" er det dyrere uden en abonnementsaftale, og så kan løsninger som Clever eller E.ON godt være den bedste løsning for dig.
Clever-abonnement
Vælger du en abonnementsordning som for eksempel Clever Unlimited, får du ubegrænset strøm ude og hjemme til en fast månedlig pris. Ved køb af ny bil hos en forhandler, betaler du typisk 7.500 kr. i oprettelse inklusiv installation af ladeboksen hos dig. Ladeboksen er en del af det månedlige abonnement og skal returneres ved opsigelse. Derfor medregner vi i denne guide 2.500 kr., som Clever tager for at afmontere ladeboksen (du kan også få din egen elektriker til det).
Du betaler samtidig et fast månedligt abonnement på 369 kr. for plug-in hybrider eller 749 kr. for elbiler. Du betaler fortsat for din strøm til din eludbyder, men Clever tilbagebetaler dig så hver måned for dit strømforbrug på ladeboksen baseret på et gennemsnit af spotprisen på strøm mellem kl. 23-06 over hele måneden.
Har du en højere strømpris end den Clever tilbagebetaler, skal du have dette med i din beregning. Er din kWh-pris derimod lavere end Clevers sats, så kan du spare yderligere penge.
Denne løsning er en fordel for dig, der kører mange kilometer og har brug for jævnligt at lade ude på de offentlige ladestandere. Se vores ladeguide for at vurdere, hvornår de forskellige ladeløsninger giver mening for dig.
Sådan har vi lavet udregningen
Kia Ceed SW
100.000 km / 17,5 = 5714,3 liter x 12,50 kr. = 71.429 kr.
Ford Kuga plug-in hybrid
Ford Kuga er som plug-in hybrid med både benzin- og elmotor lidt sværere at udregne. Der er både undersøgelser som viser, at ejere af plug-in hybrider ikke får dem ladet op, og så er der nogle undersøgelser – for eksempel data fra Ford selv, der viser, at lige knap halvdelen af al kørsel er elektrisk. Så vi går ud fra en fordeling på 60/40 i benzinens favør. Altså over fem år 60.000 km på benzin og 40.000 km på el. Bemærk, at jo mere du kan køre på el, des billigere bliver din samlede udgift til brændstof over de fem år.
Kuga bruger på 100.000 km altså benzin for 50.000 kr. (60.000/15 = 4000 liter x 12,5 kr.) og strøm for 24.534 kr. (40.000/3,75 = 10.667 kWh x 2,3 kr.) = 74.534 kr.
Clever
Abonnement: 22.140 kr. (60x369 kr.)
Etablering og leje af ladeboks: 7.500 kr. Nedtagning: 2.500 kr.
I alt 32.140 kr. over fem år.
Fordele: Ubegrænset strøm både hjemme og på Clevers ladenetværk til fast pris.
Ulemper: Du ejer ikke ladeboksen, og oprettelsen på 7.500 kr. er tabt, hvis du opsiger abonnementet. Du skal også betale for nedtagning af boksen.
Egen ladeboks med strømrefusion
Udgift til ladeboks 5.500 kr.
Abonnement i 60 mdr.: 4.500 kr.
Installation 5.000 kr.
Strømpris inkl. refusion (1,27 kr. x 10.667 kWh): 13.547 kr.
I alt 28.547 kr. over fem år.
Fordele: Køb og installation af boks er en engangsudgift, og du ejer fortsat ladeboksen ved opsigelse.
Ulemper: Du kan ikke bruge det offentlige ladenetværk uden at betale en høj gæstepris.
Ford Mustang Mach-E RWD & Kia EV6
I en elbil skal du kun forholde dig til elprisen. I dette tilfælde ligger Kia EV6 og Mach-E meget ens i strømforbrug per kørt kilometer.
Clever
Abonnement: 44.440 kr. (60x749 kr.)
Etablering og leje af ladeboks: 7.500 kr. Nedtagning: 2.500 kr.
I alt 54.440 kr. over fem år.
Fordele: Ubegrænset strøm både hjemme og på Clevers ladenetværk til fast pris.
Ulemper: Du ejer ikke ladeboksen, og oprettelsen på 7.500 kr. er tabt, hvis du opsiger abonnementet. Du skal også betale for nedtagning af boksen.
Egen ladeboks med strømrefusion
Udgift til ladeboks 5.500 kr.
Abonnement i 60 mdr.: 4.500 kr.
Installation 5.000 kr.
Strømpris inkl. refusion:
Ford Mustang Mach-E (1,27 kr. x 18.657 kWh): 23.694 kr.
Kia EV6 (1,27 kr. x 18.248 kWh): 23.175 kr.
Ford Mustang Mach-E - i alt over fem år: 38.694 kr.
Kia EV6 - i alt over fem år: 38.175 kr.
Fordele: Køb og installation af boks er en engangsudgift, og du ejer fortsat ladeboksen ved opsigelse.
Ulemper: Du kan ikke bruge det offentlige ladenetværk uden at betale en høj gæstepris.
Service- og vedligeholdelsesomkostninger
Vedligeholdelsesomkostningerne er sværere at komme præcist frem til. For det betyder jo rigtig meget, om bilen klarer fem år uden de store reparationer, og modsat kan en uforudset defekt i den grad påvirke det samlede budget.
I denne guide læner vi os derfor op ad et omfattende 227-siders studie og analyse lavet for det amerikanske ’Department of Energy’ i april 2021, der belyser omkostningerne ved at eje en bil i samme størrelsesklasse, men fordelt på forskellige drivlinjer.
Oversat til danske priser viser tallene følgende gennemsnitlige vedligeholdelsesomkostninger for vores fire biler:
|
Kia Ceed SW |
Ford Kuga PHEV |
Ford Mustang Mach-E |
Kia EV6 |
Pris pr. km |
0,41 |
0,38 |
0,25 |
0,25 |
Totalpris |
41.000 kr. |
38.000 kr. |
25.000 kr. |
25.000 kr. |
En elbil er altså utvivlsom billigere at eje end en benzinbil. Faktisk hele 40 procent billigere. Plug-in hybriden er ifølge undersøgelsen også 10 procent billigere i vedligeholdelse end benzinbilen.
Her er det i øvrigt også værd at bemærke, at der er forskel på garantiperioder fra bilmærke til bilmærke, og at nogle bilproducenter tilbyder en gratis serviceaftale i tre eller fem år ved køb af en ny elbil, og det er selvfølgelig også en faktor, der kan nedbringe vedligeholdelsesomkostningerne og risikoen for uforudsete omkostninger betragteligt.
Resultatet fra den amerikanske analyse er et gennemsnit og kan bruges for at sammenligne. For et mere præcist billede kan du med fordel bede forhandleren om et serviceskema med priser for at se den konkrete udgift til løbende service.
Hvad skal vi regne med?
Resultaterne i rapporten må anses for retvisende, men der findes altså også andre udregninger som afviger en smule. Et af eksemplerne er fra AAA – den amerikanske pendant til FDM med over 60 mio. medlemmer.
Hvert år siden 1950 har de udgivet rapporten ’Your Driving Costs’, som sætter tal på de gennemsnitlige vedligeholdelsesomkostninger fordelt på en række forskellige biltyper med automatgear. Desværre fremgår kun hybrider og ikke plug-in hybrider, som er væsentligt mere efterspurgt og solgt i Danmark. Det er heller ikke alle bilerne, der ligger til grund for tallene, som forhandles i Danmark. Og endelig er en af bilklasserne ’Small Sedans’ heller ikke særligt udbredt i Danmark. Tallene viser:
Mindre Sedan (Honda Civic, Toyota Corolla, VW Jetta): 0,36 øre
Kompakt SUV (Almindelig Ford Kuga – ikke plug-in): 0,40 øre
Elbil (BMW i3, Hyundai Kona, Nissan Leaf, Tesla 3): 0,31 øre
Især beregningerne på elbilen afviger fra resultatet i det amerikanske energiministeriums rapport. I denne guide fastholder vi dog at bruge tallene fra rapporten.
Værditab og gensalgsværdi
Der er en grund til, at denne ligger til sidst. For det er både den største post og samtidig den, der er sværest at sætte konkrete tal på. Lige nu går udviklingen med nye elbiler så stærkt, at det er nærmest umuligt at spå præcist om, hvad en helt ny elbil er værd om bare tre år. Og hvad med en plug-in hybrid?
Ifølge FDM er en tommelfingerregel, at en helt ny bil taber 15-25 procent i værdi om året, og at den på tre år cirka har halveret værdien ved et gennemsnitligt kørselsbehov på 15-20.000 km om året. Så køber du en helt ny bil til 300.000 kr. taber den 45-75.000 kroner alene det første år. Herefter falder afskrivningen løbende, jo flere år du ejer bilen. Ejerperioden er derfor ikke helt ligegyldig, og ejer du for eksempel bilen i fem år eller mere, vil værditabet fordelt over årene være mindre, og sælger du bilen efter to eller tre år, vil du modsat indkassere det største tab.
Flere undersøgelser peger på, at elbiler taber værdien hurtigere end fossilbiler. Men det er svært at måle på lige nu, fordi mange elbiler ikke har været på markedet særligt længe. Det kommer også an på mærke og model. For eksempel holder en Tesla formentlig værdien bedre end en Nissan Leaf.
Værditabet for elbiler er altså den store ubekendte som gør det svært at sætte to fede streger under hvilken bil, der bedst kan betale sig at eje over en femårig ejerperiode.
Hvad siger tallene?
Den tidligere nævnte rapport fra det amerikanske Department of Energy peger på nogenlunde samme udvikling. Ifølge deres graf opretholder elbilen omkring 52 procent af dens oprindelige værdi efter tre år. Plug-in hybriden vil tilsvarende have en gensalgspris på omkring 56 procent og benzinbilen 53 procent af deres oprindelige købspris.
Efter fem år er forskellen mellem elbilen og en plug-in hybrid eller benzinbil større. En elbil vil kun have bibeholdt omkring 35 procent af dens oprindelige værdi (nypris). Plug-in hybridbilen og benzinbilen vil begge have beholdt omkring 40 procent af deres nyværdi.
Bemærk i øvrigt, at jo bedre du er til at få rabat, når du køber en ny bil, des mindre værditab vil du af gode grunde opleve.
Her ses grafen for værditab fordelt på drivlinje. Værditabet på en bil er noget af det, der er sværest at udregne. Især på nye elbiler.
Hvad har bilen tabt i værdi?
Kia Ceed SW
Købspris 310.000 kr. – værdi efter fem år ca. 124.000 kr.
Ford Kuga Plug-in hybrid
Købspris 345.600 kr. – værdi efter fem år ca. 138.200 kr.
Ford Mustang Mach-E
Købspris 444.500 kr. – værdi efter fem år ca. 155.600 kr.
Kia EV6
Købspris 355.000 kr. – værdi efter fem år ca. 124.250 kr.
Konklusion: Hvilken er billigst at eje?
Nu er det store spørgsmål så, hvor meget det koster at eje vores fire biler i fem år med 100.000 km på tælleren baseret på købspris, brændstofforbrug/pris, vedligeholdelse og værditab.
Vær opmærksom på, at vi i denne sammenligning ikke har variabler som finansieringsomkostninger og forsikring med i TCO! Dette skal medregnes, hvis du vil have den helt korrekte TCO på bilen.
Ved at udelade disse parametre forudsætter vi dermed også, at alle fire biler koster det samme i forsikring og finansiering, og det vil selvfølgelig ikke være tilfældet. Prisen vil svinge mellem selskaberne, og her kan elbilerne med flere hestekræfter ned nogle selskaber godt være dyrere at forsikre. Samtidig kan finansieringen af en plug-in hybrid- eller elbil godt være billigere, end hvis du finansierer en ren benzinbil. Dette skyldes, at flere banker tilbyder såkaldte grønne billån, hvor man får en lavere rente, hvis man køber en elektrisk bil. Her er det altså værd at have i baghovedet, at der kan være penge at spare.
Er elbilen billigere i længden? Trommehvirvel….
Her ses totalomkostningerne på vores fire biler. Bemærk at finansierings- og forsikringsomkostninger ikke er medtaget. Foto: Bilguiden
Hvad skal jeg vælge?
Vores uvidenskabelige sammenligning af fire biler viser - baseret på de mest videnskabelige tal, vi kan opdrive – at en elbil som Kia EV6 til 355.000 kroner er billigere at eje på fem år, end en benzinbil til omkring 310.000 kroner. Hvis vi går ud fra, at omkostninger til finansiering og forsikring er de samme.
Vores resultater er altså ikke helt ved siden af resultaterne i FDM’s årlige bilbudget. Formår du at køre mere på el i plug-in hybridbilen end vores 60/40-fordeling i benzinens favør, ja så vil dine brændstofomkostninger falde og det endelige resultat være mere positivt for en plug-in hybridbil.
Du vil i enhver elbil opleve billigere driftsomkostninger i form af billigere brændstof (strøm), billigere ejerafgift og ikke mindst billigere vedligeholdelsesomkostninger. Når det kommer til værditabet bliver det endelige regnestykke mere usikkert. Ingen kan spå om fremtiden, og det nuværende datagrundlag for elbiler er meget mere spinkelt.
Så summa summarum ville det være rigtig dejligt at kunne forudse udviklingen om fem år, så du kan afgøre, om elbilen er den bedste investering. Ja… Vi ved det… En god investering bliver en almindelig personbil aldrig, men så med så lille et tab som muligt.
Jeg vil konkludere, at hvis du ellers gerne vil køre på el og har udset dig en elbil, du godt kan lide - og du i øvrigt står foran at skulle skifte den gamle ud - ja så ville jeg ikke være bekymret for at slå til. At det går helt galt, er der intet i tallene, der taler for. Tværtimod.