Renault Scenic Vision er både en konceptbil og en del af mærkets actionplan henimod en bæredygtig udvikling. Det udvendige design viser, hvordan den kommende C- segment bil fra Renault kommer til at se ud.
For knap to år siden lancerede Luca de Meo - CEO Renault Group- sin ambitiøse Renaulution strategi. Fra at være drevet af volumen skal Renault transformeres til en virksomhed, der er teknologidrevet og som har fokus på bæredygtighed i alle led med det klare mål, at være CO2 neutral i Europa i 2040.
Som et konkret eksempel på, hvordan denne strategi skal udmønte sig, præsenterede Renault i dag sin Scenic Vision konceptbil på den internationale konference - ChangeNOW i Paris.
Udefra viser Scenic Vision, hvordan Renaults kommende 100 % elektrisk drevne familiebil i C-segmentet kommer til at se ud, når den rammer de europæiske markeder i 2024. Den er bygget på den fælles elbilplatform CMF-EV, som også den nye Renault Megane Electric benytter.
En stor del af alle materialer til den kommende bil er genanvendelige. Foto: Renault
Genbrug og genanvendelse
Bilen er designet, så den består af mere end 70 % genanvendte materialer, og vil for 95 % vedkommende kunne genanvendes ved end of life. Stålet i bilen er 95 % genanvendt stål, aluminiummet er 100 % genanvendt, kulfiberdelene er 100 genanvendt materiale fra flyindustrien, og gulvet i bilen lavet ud af genanvendte plastikflasker. Og sådan er hele bilen tænkt og produceret. Det er desuden målet at mindske CO2 fra produktion af batteriet med 60 %. Samtidig vil man genanvende kobolt, nikkel og litium i et lukket kredsløb, som gør, at 80 % af de materialer der bruges til at producere batterier fra 2030 er genanvendte materialer.
Hvis det går som med den nye elbil Megane Electric, så bliver den endelige nye bil ikke langt fra konceptdesignet. Foto: Renault
Rækkevidde på 800 kilometer
Bilens drivlinje er en hybrid mellem el og brint. Bilens motor bliver den, vi kender fra den nye Megane. Den er på 160 kW. Batteriet er på 40 kWh og produceret på fabrikken i Cleon og udmærker sig ved at være to gange lettere, to gange mindre og billigere at producere end et tilsvarende batteri. Desuden er der en 16 kW brændselscelle ombord, der gør det muligt at tilbagelægge 800 kilometer med kun fem minutters stop undervejs for at fylde den 2,5 kg tunge brinttank.
Det vil sige, at man med hybridteknologien kan tilbagelægge turen København/Aarhus - Amsterdam med kun fem minutters pause. I det daglige kører man altså på ren el, men skal man længere, kombinerer man el og brintdrift. Brintteknologien udvikles i samarbejde med Hyvia, der er Renaults joint venture-selskab sammen med PlugPower.
I øjeblikket arbejdes der på at introducere brint i Renaults varevogne, men teknologien passer naturligvis også i kommende personvogne.
Den nye Scenic Vision bliver mærkets nye C-segment bil. Foto: Renault
Fra 10 til 100 mio. elbiler i 2020
Genbrug og genanvendelse er nøgleordene i den fremtidige produktion fra Renault. Alle materialer brugt til karosseriet som stål, kulfiber og plastik kan genanvendes efter endt brug, og indenfor er alt designet med maksimalt hensyn til genbrug og miljø. For eksempel er sæderne lavet af et materiale, der gør, at man ikke skal skille dem ad i enkeltdele, før de genanvendes.
Estimater peger på, at andelen af elbiler på de europæiske veje stiger fra 10 millioner i 2022 til 100 millioner i 2030. Renault har allerede lang erfaring med second life på batterier, hvor de genanvendes i en lang række sammenhænge (food trucks, batterier derhjemme, ombygget til elscootere etc.)
Med Renault Scenic Vision vil man med en skabe en bil, der har et CO2 aftryk, der er 75 % mindre i produktion og brug end konventionelle elektriske biler.
Interiøret i Scenic Vision er noget anderledes, end vi er vant til i dag. Foto: Renault
Fokus på sikkerheden
I Scenic Vision tager man alle teknologiske hjælpemidler i brug for at skabe en sikker bil for dem, der er i bilen, og for medtrafikanterne.
Over halvdelen af alle ulykker er forsaget af ting, som føreren gør. Kører i påvirket tilstand, kører for hurtigt, er stresset eller bliver distraheret. De resterende årsager til uheld skyldes andre trafikanters opførsel eller vejret.
Derfor implementerer Renault et system, der skal opdage risici, alarmere føreren og i sidste ende guide til at undgå uheld. Blandt andet betyder det, at bilen giver føreren en safety score, ligesom man i dag har en score for, hvor miljøvenligt man kører. Her bruges data samlet via sensorer på bilen, der opfanger førerens kørestil, fart og acceleration.
Desuden vil der være et system, der identificerer risici på ruten – det kan være skift i vejr, vejarbejder mm. Skulle uheldet være ude er de traditionelle airbags erstattet af såkaldte cocoon airbags, der omslutter alle i bilen. Ikke blot brystet eller hovedet, men hele kroppen på alle i hele bilen.
Renault Scenic Vision - Tekniske specifikationer
Længde: 4490 mm
Bredde: 1900 mm
Højde: 1590 mm
Akselafstand: 2835 mm
Hjulstørrelse: 21 tommer
Vægt: 1700 kilo
Motor: 160 kW
Brændselscelle: 16 kW
Batteri: 40 kWh