Ford løfter nu sløret for den helt nye E-Transit – en fuldt elektrisk model af verdens mest solgte varebil. Håndværkeren må dog væbne sig med lidt tålmodighed, da varebilen først kommer til Danmark i anden halvdel af 2022.
Den kommende E-Transit bygger på alle de samme kvaliteter som den populære konventionelle udgave. Udover et batteri på 67 kWh som giver den en opgivet rækkevidde på 350 km (WLTP) vil den blive født med de nyeste onlineteknologier og førerassistanceudstyr.
Rækkevidden på 350 km er ifølge Ford omkring tre gange den afstand som den gennemsnitlige europæiske varebil kører hver dag. Samtidig vil den elektriske udgave ifølge Ford spare dig for omkring 40 procent af driftsomkostningerne i forhold til en dieseldreven Transit-udgave. E-Transit er udviklet med udgangspunkt i de erfaringer, som Ford siden 2018 har fået med europæiske pilotprojekter med Transit Custom Plug-in Hybrid.
- Som markedsleder på varebiler i både Europa og USA er overgangen til strømdrevne varebiler og flåder afgørende for, at vi som virksomhed når vores mål om at være CO2-neutrale inden 2050. Elektrificerede varebiler er både gode for miljøet og en stor fordel for kunder med bl.a. lavere driftsomkostninger og nye onlineløsninger, der gavner kundernes forretning, udtaler Jim Farley, Fords administrerende direktør.
E-Transits elmotor har en maksimal ydelse på 198 kW, der svarer til 269 hk, og et drejningsmoment på 430 Nm. Det gør E-Transit elmotor til den stærkeste af sin slags i hele Europa. Varebilens baghjulstræk giver enestående trækkraft selv ved tunge belastninger. Den tilbydes i et stort udvalg som både Van, Double Cab-in-Van og Chassis med i alt 25 forskellige modelkonfigurationer at vælge mellem fordelt på forskellige totalvægte (GVM), der lyder på op til 4,25 ton. Nyttelasten forventes at være 1.616 kg for Van-modellen og 1.967 kg for Chassis-modeller.
Den nye E-Transit vil kunne fås i over 25 forskellige modeludgaver. Foto: Ford Motor Company
Nyt udstyr og smart teknologi
E-Transit kommer med forskellige køreprogrammer, der til fulde udnytter varebilens rent elektriske drivlinje. Når varebilen er uden last, giver Eco Mode op til 10 procent mindre strømforbrug. Køreprogrammet begrænser topfarten, regulerer accelerationen og optimerer klimaanlægget for at øge rækkevidden mest muligt. E-Transit får også forvarmningsfunktion til kabinen, når bilen står til opladning. Samtidig sikrer det også, at mest mulig rækkevidde er tilgængelig ved opstart.
Pro Power Onboard kan tilkøbes som ekstraudstyr. Den nye funktion gør E-Transit til en rullende strømkilde, som leverer op til 2,3 kW til elværktøjer og –udstyr. Ford tilbyder dette som de første i den europæiske varebilsklasse på under 3,5 ton.
Derudover har E-Transit Fords nye infotainmentsystem SYNC 4. Systemet er skræddersyet til E-Transit med 12” touchskærm, forbedret stemmegenkendelse og cloud-optimeret navigationssystem. SYNC 4 kan opdatere E-Transits software trådløst online, der løbende vil give varebilen kvalitetsoptimeringer samt nye funktioner.
E-Transit kan med almindelig ladeboks oplades 100 procent på omkring 8 timer. Med DC-lynopladning kan E-Transit lades op fra 15 til 80 procent på omkring 34 minutter. Foto: Ford Motor Company
Praktiske egenskaber uden kompromis
Batteriet i E-Transit er placeret under varerumsgulvet, som ikke går på kompromis med varerumspladsen. Varerummet har dermed stadig op til 15,1 kubikmeters plads ligesom i tilsvarende dieseldrevne Transit-modeller med baghjulstræk.
Dertil har Fords ingeniører designet varebilens drivlinje og baghjulsaffjedring med henblik på at give den endnu mere trækkraft og et endnu bedre styretøj end før.
Den nye Ford E-Transit forventes at blive lanceret i Danmark i første halvdel af 2022. Danske priser vil blive offentliggjort tættere på lanceringen.
Ford har produceret Transit-varebiler i 55 år og varebiler generelt siden 1905. Fords varebiler har været markedsledende i Danmark gennem de sidste 6 år. Foto: Ford Motor Company