Når du kører med elbil og skal have anhængervægt bagpå, så er der nogle regler at overholde. Vi giver dig overblikket her.
Når man skal have en anhænger efter bilen, uanset om det er en campingvogn eller trailer, er der nogle regler om vægten, man skal leve op til.
Har du et almindelige kørekort (kategori B), må du altid køre med en anhænger med en tilladt totalvægt på op til 750 kg, hvis bilen er godkendt til at trække det. Er bilen godkendt til at trække mere, må den samlede totalvægt på bil og anhænger ikke være over 3500 kg.
Elbiler er dog relativ tunge biler – Volvo XC40 har for eksempel en totalvægt på 2650 kg, og den må trække en totalvægt på 1800 kg. Det giver samlet 4450 kg og kræver dermed et trailerkørekort (kategori BE).
Det betyder, at man som regel skal have et trailerkørekort, når man vil køre med en anhænger efter sin elbil, fordi elbiler ofte er meget tungere end en fossilbil.
Kørekortregler: Elbil med anhængervægt
Hvad må du trække med almindeligt kørekort?
Forskel på kørekort før og efter 1. maj 2009
Hvad må du trække med trailerkørekort B+?
Hvad må du trække med trailerkørekort B/E?
Hvor meget må en elbil trække?
Der er stor forskel på, hvor meget en elbil må trække. På nogle elbiler er det slet ikke muligt at få træk på, mens dem, der trækker mest, ligger over 2000 kg. Det er dog et fåtal, der kommer så højt op.
Mange elbiler kan sagtens trække en trailer eller campingvogn, når det handler om moment og belastning, men det kræver en typegodkendelse. Derfor ser man med nogle modeller, at der på et tidspunkt kommer en godkendelse, og den derfor må få træk på. Det gælder for eksempel Ford Mustang Mach-E, der i dag er godkendt til op til 750 kg, men i starten ikke havde en godkendelse.
I takt med, at der kommer flere og flere elbiler, vil efterspørgslen efter anhængertræk også stige, og dermed vil det være attraktivt for producenterne at få deres elbiler typegodkendt. Så man kan forvente, at der kommer flere elbiler, der kan trække tungere og tungere anhængervægt.