Hvordan oplades batterierne mest skånsomt?
Når de fleste bilmærker anbefaler at holde batteriets SOC (Stage of charge) på 10-80 procent, så skyldes det flere ting. Dels tager det markant længere tid at oplade batteriet fra 80-100%. Typisk tager det mindst lige så lang tid at oplade fra 80-100%, som det tager at lade fra 10-80%. Hvis man kigger på ladekurven for elbiler, så går det også langt hurtigere, og du kan lynlade med mere effekt, jo længere batteriet er nede, og så i takt med at batteriet lades op, går det langsommere.
Det skyldes også BMS-systemet, jeg nævnte tidligere. Det styrer nemlig også opladningen og passer på batteriet kan man sige, så det holder længst muligt.
Når et batteri enten er tæt på afladt eller fuldt opladt, så degraderer det hurtigere fordi spændingen er for lav eller høj. Altså bliver kapaciteten i batteriet gradvist mindre, hvis du konsekvent er over 80 eller under 20. Det betyder ikke, at du aldrig må komme under 20 eller over 80. Men gør du det jævnligt, så vil batteriet holde kortere tid og hurtigere degradere.
Fun fact: Hvis du vil passe allerbedst på batteriet – og det gælder i øvrigt også din mobiltelefon eller bærbare computer. Så holder du batteriniveauet så tæt på midten som muligt. Altså 40-60%. Og så kladtlader du batteriet i det interval, og det må du gerne gøre ofte. Men det er der jo ikke mange, der kan overholde i hverdagen, men det er bare for at sige, at det er der batteriet har det bedst.
Det er derfor, at mange bilmærker indikerer at 80 er til dagligdagsbrug og 100% kun til længere rejser. Derudover er det en fordel at undgå, at batteriet står på under 20% eller på 100% i en længere periode. Det har batteriet nemlig heller ikke godt af på den lange bane. Så hvis bilen skal stå stille i en uge, så skal du helst efterlade det med en batteriprocent på maks 60-80. Det er ikke fordi batteriet dør eller går i stykker, hvis du ikke gør det, men så passer du altså bedst på batteriet på den lange bane.
Undtagelser ved LFP-batterier
LFP-batterier kan bedre tåle fulde opladninger eller afladninger. Og flere bilmærker anbefaler direkte at man oplader en elbil med LFP-batteri til 100% mindst en gang om ugen. Nogle også at man går under 10% og oplader til 100% en gang hver 3-6 måned (fx BYD Sealion 7).
De 100% skyldes, at BMS-systemet har sværere ved at styre og gengive batteriets kapacitet, hvis ikke den jævnligt får fortalt batteriets tilstand i form af den her opladning til 100% og gerne med en næsten fuld afladning inden da.
Og så er der mange der tror, at man bare konsekvent skal lade sit LFP-batteri til 100%, men det er altså ikke sandt. LFP-batterier degraderer også hurtigere, hvis de altid oplades til 100% og måske endda får lov at stå sådan i en længere periode, viser et nyere studie.
Studiet viser altså, at også et LFP-batteri slides hurtigere, hvis du fx holder batteriniveauet mellem 75-100%. Det kunne jo godt være realistisk for mange med kortere ture. Og her er det altså bedre for batteriet, at du venter med at oplade batteriet til du måske er på 30-40%, og altså lige kører en dag eller to mere, inden du oplader batteriet. Det vil få batteriet til at holde længere.
De fleste bilmærker yder jo garanti på batteriet på 8 år og op til 150.000 km. Nogle endda lidt mere. Det er typisk mod en SOH (State of Health) på mindst 70%. Altså at batteriet ikke er degraderet mere end 30% på 8 år eller 150.000 kørte km. Men de fleste undersøgelser, jeg har set, viser altså, at degraderingen typisk er noget mindre og flader ud med tiden.
Så er der mange, der spørger, om lynladning med mange kW så også er hårdere ved batteriet end normal AC-opladning, og det er der altså ikke noget, der tyder på. Batteriet opererer med jævnstrøm – altså DC, så når du lader derhjemme omformer bilens on board-charger strømmen fra vekselstrøm til jævnstrøm, så det giver faktisk også et mindre ladetab, når bilens systemer ikke skal bruge energi på at omforme strømmen. Men som ses på graferne i videoen fra Bilguiden, hvor man har analyseret data fra flere tusinde Tesla elbiler i USA, så er der ingen nævneværdig forskel på AC og DC-opladning ift. degradering af batteriet.